Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
E märkningen
1080 besök totalt
chrno
Örebro/Hiroo Tokyo
Här sen Dec 2006

Trådstartare
E märkningen

Nu gäller ju frågan Däck för banåka på gata, men jag förstår inte riktigt domhär reglerna om E-märkning hit å dit.

Måste däcket ha en E-Märkning för att få åka på gata, även om man inte har en typad bil (Det har jag inte)

Tack på förhand,

Daniel

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Så här skriver Vägverket:

Däcken ska vara typgodkända enligt ECE-reglemente 30, EG-direktiv 92/23/EEG eller ECE-reglemente 108 (regummerade däck).

Andra regler gäller för däck till fordon som är av 1980 års modell eller äldre.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Enda undantaget är tydligen privatimport från 3e land. De däck som sitter på vid importen behöver inte vara E-märkta, men när du sen byter till nya måste de vara det.

Dvs det är bara E-märkt som är vettigt att köpa om du ska klara inspektion.

chrno
Örebro/Hiroo Tokyo
Här sen Dec 2006

Trådstartare
Men läser du den regeln så säger den.

"Regler för EU-typgodkänd personbil

Bilar av årsmodell 1993 eller senare kan vara typgodkända enligt EU-direktiv. Under 1996 ökade antalet och från 1997 omfattas flertalet nya bilmodeller av de skärpta reglerna. Från och med årsskiftet 1997/1998 skall alla nya bilar vara typgodkända enligt EU:s direktiv.

Däck och fälgar till personbil som är godkänd enligt EU:s helfordonsdirektiv (anges med koden T14A i registreringsbeviset) skall uppfylla kraven i direktiv 92/23/EEG avseende montering av däck, vilket innebär bland annat att:

· Däcken skall vara typgodkända enligt direktiv 92/23/EEG (e-märkta) eller ECE-reglemente 30 (E-märkta).
· Regummerade däck skall vara typgodkända enligt ECE-reglemente 108 (E-märkta).
· Däcken skall ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning.
· Däcken skall ha en hastighetsklass som klarar med bilens högsta konstruktiva hastighet, med undantag för vinterdäck som får vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/h (hastighetsbeteckning Q)."

Min bil har inte T14A i regbeviset, så den behöver ju inte uppfylla det. Jag hittar ingenstans om att däcken måste vara E-Märkt på icke typade? Eller är jag bara dum?

Dom sa ju inget om dom däcken jag har på bilen nu på regbesiktningen, å dom kan jag nästan svära på att dom inte är E-märkta, men de kanske va mest flyt.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Jörgens citat kommer härifrån:
http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx
Ganska solklart formulerat och krockar inte med direktiven för EU-helbilstypade bilar.

chrno
Örebro/Hiroo Tokyo
Här sen Dec 2006

Trådstartare
Får alltså åka till en gummiskulptör å rita "e'n" på däcken nu. :P Eller så får man se hur länge de går ändå :P

Tack för infon, var lite luddigt, men nu har även denhär gammla hunden lärt sig.

Däck för banåka
E märkningen
1080 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande