| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
insugningsrör
|
1764 besök totalt |
|
insugningsrör
ska bygga ett insug till min lotus espritmotor. det är en överladdad 4-cylindrig 16v motor, jag kommer att varva 8000-8500 varv/minut, grenrörsländ 60cm. kommer vid drygt 1,5 bars laddtryck att ge ca 400hk. jag kan nu bestämma längd på insugnungrrören från plenumet och min fråga är: hur långa är att rekomendera? vad händer vid 10cm? 20cm? gör det någon skillnad alls? Emil _________________ Emil Andreasson |
||||
|
se här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Det gör skillnad, har själv sett bromskurvor på enbart ändrade insugsrörslängder frågan är kanske hur pass mkt vill du offra i botten för att få lite mer effekt på toppen eller viseversa 3:e eller 4:e pulsen är att föredra på turbobil då man inte gärna vill ha för långa insugsrör att fylla med trycksatt luft _________________ AIexander StenvaII |
||||
|
Re: ang.insugningsrör
Från sista inlägget i tråden "Avstämning av av insugsrör (turbobil) (( Duration insugskam i grader / 360) * (60 / RPM) * ( Rotenur(273,15+insugstemp/273,15) * 331 ) / 2 * 1000 ) / Vilken puls att stämma av mot = insugsrörslängd i mm" orkar du inte räkna så kan du lika gärna höfta själv, istället för att nån annan skall göra det.
Edit, fast efter en liten kalkyl med den formeln får jag att mitt insugningsrör skall vara 18,5 meter långt så det kanske är nåt som är galet med den.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re: ang.insugningsrör
Prioritera effekt på botten. Toppen kan du plocka extra effekt på genom att ladda lite mer. Detta kan även vara gynnsamt ur knackningssynpunkt. |
||||
Med första returpulsen, 7500 rpm och en insugsduration på 242 grader (vid 1 mm lyft) så får jag en insugslängd på 932 mm med denna formel och det är inte rätt. Att formeln ger felaktiga värden beror på att vevvinkeln vilken tryckpulsen har på sig för att färdas fram och tillbaka i insugsrören är betydligt kortare än inloppsdurationen. Från det att inloppsventilen öppnats så tar det nämligen en viss tid innan undertrycket i insugsporten har nått sitt maximala värde, likaså gör det då returpulsen anländer. Detta gör att den tid pulsen har på sig att gå till rörets ände och tillbaka till insugsporten är mycket kortare än insugsdurationen. Jag har gjort ett par simuleringar där jag testat effekten av olika längder på insugsrören vid 7500 rpm med en insugsduration på 242 grader vid 1 mm lyft. Jag har testat längder från 330 mm till 730 mm med intervall på 100 mm. Då den modellerade motorn visade sig få bäst effekt och fyllnadsgrad vid 430 mm längd så valde jag också att testa längder mellan 390 och 470 mm med intervall på 10 mm. Resultatet kan ni se nedan.
Hade man testat alla längder från 330 mm till 730 mm med intervall på 10 mm så hade man fått en kurva vilken följer den generella trenden från kurvan med långa intervall, men som hade gått upp och ned som kurvan med korta intervall. Med en längd på 420 mm så anländer den första returpulsen precis i önskat läge och motorn producerar maximal effekt, detta kan vi se i kurvan nedan. Notera också att tryckpulsens amplitud blir lite lägre för varje returpuls.
I denna kurva kan vi också se att tiden (vevvinkeln) pulsen har på sig är mycket kortare än denna motors insugsduration vilken var 242 grader vid 1 mm lyft. Det är exempelvis bara 164 grader mellan då trycket är som lägst till det är som högst då inloppsventilen stänger. 164 grader ger dock fortfarande en för lång insugslängd med ovanstående formel. För att få rätt längd så får vi räkna med en duration på 110 grader i detta fall; vilket är något högre än de 80-90 grader som föreslås av Heinz Heisler i "Advanced Engine Technology". Vi kan förenkla ovanstående formel till L = (θ*331*sqrt(T_in/273))/(0,012*n) L = längd hos insugsrör i mm θ = vevvinkeln då pulsen färdas, 110 grader i detta fall T = inloppstemperaturen i kelvin (celsius + 273) n = motorvarvtal i rpm sqrt = square root, kvadratroten ur alltså Att andra längder inte fungerar lika bra, vilket vi ser i den först grafen förklaras av kurvan nedan. Med 730 mm insug, vilken var den längd som presterade sämst av de testade alternativen, så kan vi se att vi då inloppsventilen stänger så har vi bara ett tryck av 1,3 bar i inloppsporten medans den längd som presterade bäst, 420 mm erbjuder 1,55 bar.
Ett annat sätt att räkna ut önskad längd används av Alberto A. Boretti, Fiat Research Center, Engines Dept. i SAE 2002-01-3315 "Parametric Design of FIA F1 Engines". Jag har nedan anpassat formeln så att vi får längden i mm samt förenklat den något. Motorvarvtalet n ges i rpm och ljudhastigheten a i m/s. M är medelvärdet för machtalet för insuget under insugsfasen. L = (720*a*(1-M^2))/(0.072*n) För att formeln ska stämma i detta fall så krävs ett machtal på 0,286. Machtalet enligt simuleringsprogrammet ligger på 0,336, men det är efter inloppsventilen och det är inte riktigt vad som efterfrågas men det som loggas av programmet. Det går dock lika bra att använda denna formel med ett värde på machtalet av 0.286 som det gör att använda föregående formel med en vinkel på 110 grader. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
insugningsrör
|
1764 besök totalt |