Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Formel 1 ING Australian Grand Prix
<<   1, 2, 3
5567 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19079



Dom här "amerikanska" SC reglerna är iaf helt katastrofala för F1, det blir ju precis allt som jag hatar med Amerikansk racing med att det inte lönar sig att köra fort hela tiden iom att det kommer en SC och samlar upp fältet ifall nån råkar dra ut lite grus i en kurva eller liknande. Värdelöst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

MaZ skrev:
Dom här "amerikanska" SC reglerna är iaf helt katastrofala för F1, det blir ju precis allt som jag hatar med Amerikansk racing med att det inte lönar sig att köra fort hela tiden iom att det kommer en SC och samlar upp fältet ifall nån råkar dra ut lite grus i en kurva eller liknande. Värdelöst.


håller faktiskt med..... vore mycket bättre om dom körde med "holländska" code60 regler... fast typ då code120 eller något liknande......

och med F1s teknologi så vore det ju hur enkelt som helst med en knapptryckning från arrangören så saktar alla bilar lagom ner till 120 och därigenom bibehåller sitt inbördes avstånd på varvet...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1500



Någon som kan förklara hur Bourdais fick poäng, han bröt väl

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



De som klarar sig längst får poäng, om det är för få som fullföljer...? (Brukar väl vara mer än en tredjedel av bilarna som kommer i mål, så det är väl inte så ofta man ser sådana här regler användas.) Förresten så fick väl även Räikönen en poäng på samma sätt, efter att Barrichello blivit diskad.

Måste iaf instämma när det gäller SC. Det förtar ju en stor del av den riktiga, underhållande racing som man nu lyckats återinföra. När det dessutom händer i samband med ett gäng depåstopp så blir det ju praktiskt taget att man kastar bort förarnas tidigare insatser och slumpar ut bilarna på banan igen. thumbs down

Bortsett från det så är de nya reglerna ändå en enorm förbättring! thumbs up Reglerteknik är iofs intressant för en datorsystemtekniker som undertecknad, men kollar man på F1 så är det ju racing man vill se - ingen långtråkig teknikdemo!

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Re:

Westeras skrev:
Någon som kan förklara hur Bourdais fick poäng, han bröt väl
Kör du 75% av racet så kvalificerar du dig i listan, dvs inte DNF. Detta är inte unikt för F1, det är samma sak för Svensk klubbracing också (även om inte alla serier applicerar det för poängberäkning).
Samma sak för Kimi.
http://www.formula1.com/results/season/2008/787/

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17943



Re:

MaZ skrev:
Dom här "amerikanska" SC reglerna är iaf helt katastrofala för F1.
Nog blev det tokigt, men inte är det en amerikansk tolkning av hur SC funkar. I teorin är ju detta bra eftersom de som kör om under grönflagg gynnas och de som på det amerikanska sättet gör "smarta depåstopp" straffas för det.

Förhoppningen är ju att SC inte ska ut speciellt ofta så att det blir en del av spelet.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19079



Re:

Lennart Hall skrev:
MaZ skrev:
Dom här "amerikanska" SC reglerna är iaf helt katastrofala för F1.
Nog blev det tokigt, men inte är det en amerikansk tolkning av hur SC funkar. I teorin är ju detta bra eftersom de som kör om under grönflagg gynnas och de som på det amerikanska sättet gör "smarta depåstopp" straffas för det.

Förhoppningen är ju att SC inte ska ut speciellt ofta så att det blir en del av spelet.


Hur menar du? det är ju exakt dom som gör smarta depåstopp som gynnas. Kolla Hamiltons perfekta timing kontra Kimis, den ena av dom låg kvar på sim pos (HAM) och den andra hamnade sist (RAI) pga att SC kom ut ett halvt varv innan han kunde gå i depå.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6179



Safety Car är en styggelse. Ett lotterimoment i form av en SC som då och då dyker upp och kastar om ordningen tycker inte jag hör hemma i ett tävlingssammanhang där, förhoppningsvis, kombatanternas insatser ska mätas mot varandra. Blä, helt enkelt!

Annars är det ett lyft med lite sladdande och ett och annat förarmisstag, varierande startprestanda osv. Man kan ju inte heller beskylla helgens lopp för att vara händelselöst. Hade bara utgången getts mer av förarna/teamens insatser och mindre av lotteri/SC så hade jag varit helt nöjd.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17943



Re:

MaZ skrev:
Lennart Hall skrev:
I teorin är ju detta bra eftersom de som kör om under grönflagg gynnas och de som på det amerikanska sättet gör "smarta depåstopp" straffas för det.


Hur menar du?
Det jag menar är att i amerikansk racing har man ett mycket bredare fönster att gå in i depån på än i F1. I F1 tjänar man på att inte gå in när de rensar banan utan strax efteråt. Det kommer funka skitbra med detta system om de är snabba att rensa efter krascherna. Kör de 10 varv efter SC så blir det sämre, men det händer sällan i F1. De brukar oftast precis hinna samla upp fältet och först då får man gå in. I det skedet kör bilarna sakta och man ska inte hamna på en bra placering av att gå i depå.
När bilarna håller normal fart så hamnar man där man hamnar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19079



ok, glöm referensen till amerikansk "racing" då.

Det jag menar är att om de kunde kört gulflagg eller nån slags hårdare gulflagg med maxfart (Jag antar att det var nåt sånt du var inne på Fredrik?) så hade det inte varit dödsstöt med en incident som det blir nu om man inte gått i depå vid rätt tillfälle.
Ligger man tvåa nu och tvingas i depå så kommer man ju ut tvärsist, är det rättvist tycker du? Jag tycker det är 100% tombolaracing och inget som hör hemma i F1.
om man nu verkligen skall hårddra det så kan man ju faktiskt använda detta för att skapa fördel för en förare genom att strategiskt låta ena bilen köra av och skapa en SC situation. Låter ju väldigt desperat och cyniskt men värre saker har ju faktiskt hänt i alla större sporter.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17943



Re:

MaZ skrev:
Ligger man tvåa nu och tvingas i depå så kommer man ju ut tvärsist, är det rättvist tycker du?
Världen är inte rättvis...
Jag tycker att det är en bättre lösning än systemet med att ha depån öppen för fri användning under SC. För övrigt kan man tycka att det nuvarande systemet kan göra så att de måste ha lite större marginal för när de har tänkt gå i depå så att de inte "måste" göra det under SC.

Visst skulle ett system med maxfart kunna funka, men problemet med det är väl att välja farten. Med SC är farten varierbar efter omständigheterna.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9013



Re:

Niklas Falk skrev:
Westeras skrev:
Någon som kan förklara hur Bourdais fick poäng, han bröt väl
Kör du 75% av racet så kvalificerar du dig i listan, dvs inte DNF. Detta är inte unikt för F1, det är samma sak för Svensk klubbracing också (även om inte alla serier applicerar det för poängberäkning).
Samma sak för Kimi.
http://www.formula1.com/results/season/2008/787/


Jag läste någonstans att det var 90% av den vinnande bilens antal varv som gällde för kvalificering i race i F1.

_________________
Martin Öberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Re:

obizzz skrev:
Jag läste någonstans att det var 90% av den vinnande bilens antal varv som gällde för kvalificering i race i F1.
I så fall hängde Kimis poäng precis på rätt sida marginalen.
Med 75% så borde även Kubica vara kvalificerad så 90% stämmer nog.
Tänk att regler inte kan få vara lika nån gång . Men det var iaf andel av racet (dvs andel av vinnande bils varv) som styr.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Visst skulle ett system med maxfart kunna funka, men problemet med det är väl att välja farten. Med SC är farten varierbar efter omständigheterna.


och då skulle man ju kunna tänka sej diverse teamtaktiker där den som ligger först saktar in så kompisen kan komma ifatt o.s.v. O.s.v.

Möjligen en absolut hastighetsbegränsning förbi olycksstället och fritt resten av banan. Alltså ingen SC, men en hårt övervakad hastighetsgräns, typ som man har i depån. Bestraffning med stop and go eller liknande. En knapp till på ratten så klarar förarna av det

Men jag har inga stora problem med det nuvarande systemet.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Re:

JohanR skrev:
Möjligen en absolut hastighetsbegränsning förbi olycksstället och fritt resten av banan. Alltså ingen SC, men en hårt övervakad hastighetsgräns, typ som man har i depån. Bestraffning med stop and go eller liknande. En knapp till på ratten så klarar förarna av det
Depåhastighet förbi de drabbade sektorerna skulle fungera iofs (samma knapp och lätt att kontrollera). Men man får ju problemet med tävlingsmoment på väg in i/ut ur dessa sektorer samt att det kan bli krångligt om depåhastighet är för snabbt för det aktuella tillfället.

En fördel med SC vid större saker är ju att banarbeterna har flera minuter på sig när det inte kommer några bilar (när SC samlat ihop dem). Sen har man ju SC-perioderna när det är temporärt farliga förhållanden av annan art (monsunskyfall tex). 25 varv bakom SC måste ju också fungera (trots att ingen vill ha det).

Depåreglerna runt SC går ju aldrig att få jättebra. Om depån varit öppen hela tiden så skulle man ju kunna tänka sig att köra om SC i depån och tjäna ett varv (om SC håller på att samla upp bilar i sista kurvan tex)
Hade depån varit stängd under hela SC-perioden så kan man få bilar med bensinstopp om SC-tiden blir 10 varv eller så.

Men man kan ju önska att depåns öppettider vore lite tydligare markerade (och brott mot det bestraffades snabbare). Nu hade de ju nästan lika lite koll som vid STCC på Knutan.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19079



Vi får se hur ofta dom skickar ut SC på de riktiga banorna, dom har ju oftast lite mera generösa avåkningszoner.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Formel 1 ING Australian Grand Prix
<<   1, 2, 3
5567 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande