Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 5567 besök totalt |
Dom här "amerikanska" SC reglerna är iaf helt katastrofala för F1, det blir ju precis allt som jag hatar med Amerikansk racing med att det inte lönar sig att köra fort hela tiden iom att det kommer en SC och samlar upp fältet ifall nån råkar dra ut lite grus i en kurva eller liknande. Värdelöst.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
håller faktiskt med..... vore mycket bättre om dom körde med "holländska" code60 regler... fast typ då code120 eller något liknande...... och med F1s teknologi så vore det ju hur enkelt som helst med en knapptryckning från arrangören så saktar alla bilar lagom ner till 120 och därigenom bibehåller sitt inbördes avstånd på varvet... |
||||
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||
De som klarar sig längst får poäng, om det är för få som fullföljer...? (Brukar väl vara mer än en tredjedel av bilarna som kommer i mål, så det är väl inte så ofta man ser sådana här regler användas.) Förresten så fick väl även Räikönen en poäng på samma sätt, efter att Barrichello blivit diskad.
Måste iaf instämma när det gäller SC. Det förtar ju en stor del av den riktiga, underhållande racing som man nu lyckats återinföra. När det dessutom händer i samband med ett gäng depåstopp så blir det ju praktiskt taget att man kastar bort förarnas tidigare insatser och slumpar ut bilarna på banan igen. ![]() Bortsett från det så är de nya reglerna ändå en enorm förbättring! ![]() ![]() ![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Re:
Samma sak för Kimi. http://www.formula1.com/results/seas |
||||
Re:
Förhoppningen är ju att SC inte ska ut speciellt ofta så att det blir en del av spelet. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re:
Hur menar du? det är ju exakt dom som gör smarta depåstopp som gynnas. Kolla Hamiltons perfekta timing kontra Kimis, den ena av dom låg kvar på sim pos (HAM) och den andra hamnade sist (RAI) pga att SC kom ut ett halvt varv innan han kunde gå i depå. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Safety Car är en styggelse. Ett lotterimoment i form av en SC som då och då dyker upp och kastar om ordningen tycker inte jag hör hemma i ett tävlingssammanhang där, förhoppningsvis, kombatanternas insatser ska mätas mot varandra. Blä, helt enkelt!
Annars är det ett lyft med lite sladdande och ett och annat förarmisstag, varierande startprestanda osv. Man kan ju inte heller beskylla helgens lopp för att vara händelselöst. Hade bara utgången getts mer av förarna/teamens insatser och mindre av lotteri/SC så hade jag varit helt nöjd. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Re:
När bilarna håller normal fart så hamnar man där man hamnar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
ok, glöm referensen till amerikansk "racing" då.
Det jag menar är att om de kunde kört gulflagg eller nån slags hårdare gulflagg med maxfart (Jag antar att det var nåt sånt du var inne på Fredrik?) så hade det inte varit dödsstöt med en incident som det blir nu om man inte gått i depå vid rätt tillfälle. Ligger man tvåa nu och tvingas i depå så kommer man ju ut tvärsist, är det rättvist tycker du? Jag tycker det är 100% tombolaracing och inget som hör hemma i F1. om man nu verkligen skall hårddra det så kan man ju faktiskt använda detta för att skapa fördel för en förare genom att strategiskt låta ena bilen köra av och skapa en SC situation. Låter ju väldigt desperat och cyniskt men värre saker har ju faktiskt hänt i alla större sporter. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Re:
Jag tycker att det är en bättre lösning än systemet med att ha depån öppen för fri användning under SC. För övrigt kan man tycka att det nuvarande systemet kan göra så att de måste ha lite större marginal för när de har tänkt gå i depå så att de inte "måste" göra det under SC. Visst skulle ett system med maxfart kunna funka, men problemet med det är väl att välja farten. Med SC är farten varierbar efter omständigheterna. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Re:
Jag läste någonstans att det var 90% av den vinnande bilens antal varv som gällde för kvalificering i race i F1. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||
Re:
Med 75% så borde även Kubica vara kvalificerad så 90% stämmer nog. Tänk att regler inte kan få vara lika nån gång ![]() |
||||
och då skulle man ju kunna tänka sej diverse teamtaktiker där den som ligger först saktar in så kompisen kan komma ifatt o.s.v. O.s.v. Möjligen en absolut hastighetsbegränsning förbi olycksstället och fritt resten av banan. Alltså ingen SC, men en hårt övervakad hastighetsgräns, typ som man har i depån. Bestraffning med stop and go eller liknande. En knapp till på ratten så klarar förarna av det ![]() Men jag har inga stora problem med det nuvarande systemet. _________________ Johan Rådlund |
||||
Re:
En fördel med SC vid större saker är ju att banarbeterna har flera minuter på sig när det inte kommer några bilar (när SC samlat ihop dem). Sen har man ju SC-perioderna när det är temporärt farliga förhållanden av annan art (monsunskyfall tex). 25 varv bakom SC måste ju också fungera (trots att ingen vill ha det). Depåreglerna runt SC går ju aldrig att få jättebra. Om depån varit öppen hela tiden så skulle man ju kunna tänka sig att köra om SC i depån och tjäna ett varv (om SC håller på att samla upp bilar i sista kurvan tex) ![]() Hade depån varit stängd under hela SC-perioden så kan man få bilar med bensinstopp om SC-tiden blir 10 varv eller så. Men man kan ju önska att depåns öppettider vore lite tydligare markerade (och brott mot det bestraffades snabbare). Nu hade de ju nästan lika lite koll som vid STCC på Knutan. ![]() |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 5567 besök totalt |