| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Porsche Ramplamelldiff
|
1059 besök totalt |
|
Porsche Ramplamelldiff
Bansäsongen börjar närma sig och jag bestämde mig för att stoppa ner nya lamellplattor i diffen som fungerar dåligt efter några säsonger av banåka. Jag förväntade mig att plattorna skulle se ut på ett visst sätt men två av dem var mycket annorlunda, dom ser nästan ut som påklistrad kolfiber. Någon som sett sådana här innan? /Anders En normal lamellplatta i Porschediff
Annorlunda lamellplatta
_________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
Re: Porsche Ramplamelldiff
Det är påklistrad kolfiber. Kolfiber har bra egenskaper som friktionsmaterial dvs hög temperaturtålighet, hållfasthet, stabil friktion och slitagebeständigt. De "normala" plattorna är troligen belagda med något organiskt fibermaterial eller är det sintrad metall svårt att se på bilden. / P _________________ /Pär Nyman |
||
|
Tack för svaret, jodå när jag tvättade av den lite bättre blev det helt tydligt att det var kolfiber. Misstänker att det är det som "skitat" ner oljan. Kanske man skall ha en alldeles speciell olja till sådana plattor, eller byta oljan ännu oftare?
Undrar vem som för såna lameller? Nåväl lamellerna är slut så vi får se vad de nya blir i för sort. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
En "vanlig" bakaxelolja alltså en avsedd för axlar utan diffbroms blir också helt svarta efter ett tag. Det är oxidation av oljan och troligen slitagepartiklar korroderade av svaveltillsater i oljan. Förutom det kan man får slitagepartiklar från friktionsmaterialet.
En av fördelarna med kolfiber är att den inte är så kinkig med vilken olja man väljer. Ta en GL5 med LS tillsats. Eller hur mycket offset är det i hypoiden i en porsche, krävs det verkligen GL5? / P _________________ /Pär Nyman |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Porsche Ramplamelldiff
|
1059 besök totalt |