Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Katalysator i racebil
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6517 totalt)
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu när det är katalysatorkrav infört inom racing (08 ska det vara infört överallt), är det ok att köra med bilens originalkat? Hittar ingen klockren text i SBFs reglementen. Det närmsta jag kommer är: "För att det ska vara möjligt att mäta på samma sätt, på en original, till bilen homologerad katalysator, ska ett mätuttag monteras före katalysatorn även på dessa."
Klockren text, på en orig.kat ska ett mätuttag monteras före katten... men är homologerad detsamma som orig. från fabrik eller är det en kat inskriven i någon FIA-homologering?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3118



MGCC hade ett regelmöte tidigt i våras och hade bjudit in Gert-ove Pettersson från SBF för att informera oss om katalysatorer. Vad jag kommer ihåg så gick det aldeles utmärkt att köra med originalkaten som bilen utrustades med från fabrik. Detta då givetvis om den fungerar. Eftermarknadskatalysatorer är helt fel. Så antingen helt original eller en SBF godkänd kat.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
MGCC hade ett regelmöte tidigt i våras och hade bjudit in Gert-ove Pettersson från SBF för att informera oss om katalysatorer. Vad jag kommer ihåg så gick det aldeles utmärkt att köra med originalkaten som bilen utrustades med från fabrik. Detta då givetvis om den fungerar. Eftermarknadskatalysatorer är helt fel. Så antingen helt original eller en SBF godkänd kat.

G-o känner jag och litar på, mao ett klockrent svar thumbs up
Ett steg närmre vagnboken...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
calibra
Ystad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 339



Men om man har en Opel Calibra med Bmw motor. Vad gäller då?

_________________
Lars Malmros
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
calibra skrev:
Men om man har en Opel Calibra med Bmw motor. Vad gäller då?

Aktuell fråga! Vad gäller om man byter till en modernare motor i en äldre bil (eller som i fallet ovan med en motor från en helt annan tillverkare), är det bilens eller motorns originalkat som gäller?
Logiken säger motorns medan bakhuvudet gissar på någon av de kattar SBF fått för sig att godkänna

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20095



Kristian Larsson skrev:
Logiken säger motorns medan bakhuvudet gissar på någon av de kattar SBF fått för sig att godkänna
Det står en liten text längs ner i
TR_Katalysator.pdf skrev:
I de fall där en tävlingskatalysator monterats, har den levererats med ett uttag för mätning av Co-halten före katalysatorn. För att det ska vara möjligt att mäta på samma sätt, på en original, till bilen homologerad katalysator, ska ett mätuttag monteras före katalysatorn även på dessa.
På bilar som i original har ett mätuttag, krävs det inget extra. Viktigt att påpeka är, att mätuttaget ska vara åtkomligt från motorutrymmet eller under bilen så att en anslutningsnippel kan monteras i mätuttaget.
Detta får mig att tro att det förmodligen nånstans står att en sådan katalysator ("till bilen homologerad") är godkänd att köra med (beror ju på vilken kat som krävs i homologeringshandlingen).
Det jobbiga i så fall är att motorbyte gör homologeringen invalid och då krävs det SBFkat.
Sen är ju en ny orginalkat bra mycket dyrare än en SBFkat. Beggade halvtäta saker är det ju ingen som vill köra med?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Så bultar man dit en kat i slutpipen är det okay? (Har ingen kat på min bil -87 års modell)

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Har pratat med tekniskt ansvarig Joakim på SBF-kansliet ang. Original kat.
och enligt honom är det ej godkänt. Endast roadsport har nån gammal dispans.
och han trodde inte det skulle gå att utfärda fler dispanser.
En klass som BMW Cup Standard borde få åka original katalysator enligt mig då det är i princip otrimmade motorer.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
calibra
Ystad
Här sen Jan 2004
Inlägg: 339



För vår del blev det två styck finncat. Saken klar.
Besiktning nästa vecka

_________________
Lars Malmros
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1058



Arne skrev:
Har pratat med tekniskt ansvarig Joakim på SBF-kansliet ang. Original kat.
och enligt honom är det ej godkänt. Endast roadsport har nån gammal dispans.
och han trodde inte det skulle gå att utfärda fler dispanser.
En klass som BMW Cup Standard borde få åka original katalysator enligt mig då det är i princip otrimmade motorer.


Detta är helt ofattbart tycker jag. Jag själv har en bil som passerar SBP med godkända avgasvärden och sen ska inte det duga åt SBF. Värdena kan ju vara hur dåliga som helst bara katten har reducerat till 50%!
Men de får väl pengar av tillverkarna säkert för att "godkänna" kattarna?

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Markus97 skrev:
Arne skrev:
Har pratat med tekniskt ansvarig Joakim på SBF-kansliet ang. Original kat.
och enligt honom är det ej godkänt. Endast roadsport har nån gammal dispans.
och han trodde inte det skulle gå att utfärda fler dispanser.
En klass som BMW Cup Standard borde få åka original katalysator enligt mig då det är i princip otrimmade motorer.


Detta är helt ofattbart tycker jag. Jag själv har en bil som passerar SBP med godkända avgasvärden och sen ska inte det duga åt SBF. Värdena kan ju vara hur dåliga som helst bara katten har reducerat till 50%!
Men de får väl pengar av tillverkarna säkert för att "godkänna" kattarna?


Jag tycker det känns som många inte alls är förtjusta i SBF. Vare sig det gäller kattar eller annat.
Anar en viss distans.
Även jag undrar ibland...
Jag tror jag skippar vissa krav på mitt bygge. Sen får de väl porta mig om de vill.
Lite revolution är alltid bra. Annars kör vi snart V70 allihopa!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20095



Markus97 skrev:
Arne skrev:
Har pratat med tekniskt ansvarig Joakim på SBF-kansliet ang. Original kat.
och enligt honom är det ej godkänt. Endast roadsport har nån gammal dispans.
och han trodde inte det skulle gå att utfärda fler dispanser.
En klass som BMW Cup Standard borde få åka original katalysator enligt mig då det är i princip otrimmade motorer.
Detta är helt ofattbart tycker jag. Jag själv har en bil som passerar SBP med godkända avgasvärden och sen ska inte det duga åt SBF. Värdena kan ju vara hur dåliga som helst bara katten har reducerat till 50%!
Men de får väl pengar av tillverkarna säkert för att "godkänna" kattarna?
Den som har lite is i magen kanske kan vänta lite... Det existerar en text som kanske inrymmer alla SBPgodkända racingkärror, vilken status den har och när den blir officiell vet jag inte.
Som det fragment jag fick se var formulerat just nu så täckte det inte endast Roadsport.

Men en sak var tydlig, en SBFgodkänd kat ansågs inte fel (så det är ingen felinvestering).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1727



Niklas Falk skrev:
Markus97 skrev:
Arne skrev:
Har pratat med tekniskt ansvarig Joakim på SBF-kansliet ang. Original kat.
och enligt honom är det ej godkänt. Endast roadsport har nån gammal dispans.
och han trodde inte det skulle gå att utfärda fler dispanser.
En klass som BMW Cup Standard borde få åka original katalysator enligt mig då det är i princip otrimmade motorer.
Detta är helt ofattbart tycker jag. Jag själv har en bil som passerar SBP med godkända avgasvärden och sen ska inte det duga åt SBF. Värdena kan ju vara hur dåliga som helst bara katten har reducerat till 50%!
Men de får väl pengar av tillverkarna säkert för att "godkänna" kattarna?
Den som har lite is i magen kanske kan vänta lite... Det existerar en text som kanske inrymmer alla SBPgodkända racingkärror, vilken status den har och när den blir officiell vet jag inte.
Som det fragment jag fick se var formulerat just nu så täckte det inte endast Roadsport.

Men en sak var tydlig, en SBFgodkänd kat ansågs inte fel (så det är ingen felinvestering).



För att uppa
var finns en sådan text?
Håller oxå på med kat(t)skiten....

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Björn Davidsson skrev:

För att uppa
var finns en sådan text?
Håller oxå på med kat(t)skiten....


Efter kontakt med SBF:s Tekniska avdelning, kan jag också bekräfta Niklas Falks version.

Gammelbilar som inte är originalutrustade med katalysator - och är inregistrerade, påställda, godkända och besiktigade av
Bilprovningen i detta skick - kommer att klara sig helt från katalysatorkravet.

Den officiella skrivningen är på gång.

_________________
--
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



FredrikÅ skrev:
Björn Davidsson skrev:

För att uppa
var finns en sådan text?
Håller oxå på med kat(t)skiten....


Efter kontakt med SBF:s Tekniska avdelning, kan jag också bekräfta Niklas Falks version.

Gammelbilar som inte är originalutrustade med katalysator - och är inregistrerade, påställda, godkända och besiktigade av
Bilprovningen i detta skick - kommer att klara sig helt från katalysatorkravet.

Den officiella skrivningen är på gång.



Vad betyder det för PCSR? Antar att det fortfarande är katalysatorkrav då reglementet kräver det.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20095



FredrikÅ skrev:
Björn Davidsson skrev:

För att uppa
var finns en sådan text?
Håller oxå på med kat(t)skiten....
Efter kontakt med SBF:s Tekniska avdelning, kan jag också bekräfta Niklas Falks version.

Gammelbilar som inte är originalutrustade med katalysator - och är inregistrerade, påställda, godkända och besiktigade av
Bilprovningen i detta skick - kommer att klara sig helt från katalysatorkravet.

Den officiella skrivningen är på gång.
Man kan även formulera det som att bilar som är besiktade, skattade och får köra på gatan får har samma avgasrening på tävling som på vägen till och från tävling. Har du kat på väg ska det vara kat på banan, får du skita ner på väg till och från så får du även det på banan (detta oavsett om du är katlös pga gammelbil eller dispensat amatörbygge).

Kör man detta überstrikt så skall en katreggad bil på tävling antingen ha bilens original katmodell (dvs ingen ersättnings kat på nåt vis) eller en SBFkat. Men detta sätter de tekniska besiktningsmännen i en ganska orimlig sits. De ska i så fall kunna ta reda på exakt vilken kat som hör till vilken bilmodell/år (inte bara rätt bilmärke stämplat på katen).
Det enda rimliga är att samtliga rimliga katalysatorer (som ser ok ut och som bedöms kunna fungera lika bra som vid senaste besöket hos SBP) accepteras så länge som de försetts med inspektionsbung enligt reglementet. Men är bilen avställd eller missat senaste besiktningen (i väntan på ombes vette sjuttom) så ska det sitta en SBFkat där.

Men innan den officiella texten är klar så gäller det gamla och hur tillämpningen blir får vi vänta och se. Hoppas att texten kommer ut som officiellt meddelande innan 24e maj iaf

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3867



Niklas Falk skrev:
...Hoppas att texten kommer ut som officiellt meddelande innan 24e maj iaf

3:e maj.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20095



ice skrev:
Niklas Falk skrev:
...Hoppas att texten kommer ut som officiellt meddelande innan 24e maj iaf
3:e maj.
Eller 16e maj (CAR, A-torp), beroende på hur mycket testtid jag hinner få innan... På pallbockarna kommer man inte långt...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2637



jag fick svar från SBF, 14 april kan vi således se fram imot ett pressmedd.


-------------------- min fråga --------------------------------
Vad är status kring dispans för SBF godkänd katalysator inför 2008 ?

Dels. bilar som är gatregisterade/SBP godkända utan katalystor samt
gatreggade/SBP godkända bilar som kör med orginalkatalysator ?

Vi kör racing i Club alfa Romeo Challenge.
vore fint med besked, tävling om 30 dagar...

------------ svar ----------------------------------------------
Det kommer att bli ungefär som du skriver men det har inte publicerats
ännu.

På måndag nästa vecka ska beslutet om regeltext formellt tas och det
kommer ut i officiella
meddelanden på måndag veckan efter.

Best Regards

Joachim Hultgren
Technical Manager
The Swedish Automobile Sports Federation
------------------------------------------------------------

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20095



Med så här många indicier pekande åt samma håll så är det bara fördröjd publicering som officiellt meddelande som kan sätta käppar i hjulen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19027



Niklas Falk skrev:
ice skrev:
Niklas Falk skrev:
...Hoppas att texten kommer ut som officiellt meddelande innan 24e maj iaf
3:e maj.
Eller 16e maj (CAR, A-torp), beroende på hur mycket testtid jag hinner få innan... På pallbockarna kommer man inte långt...


Ursäkta OT.

Har du tänkte köra R-pass på CAR möten med Miatan? Det faller bort en del tid för race då, det vet du va?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Katalysator i racebil
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande