| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Backventil till oljeretur?
|
3751 besök totalt |
|
Funderar på om jag eventuellt kommer att behöva en backventil till oljereturen från turbon för att undvika att man får upp olja i turbon vid kurvtagning. Har ni något tips på lämplig backventil med bra flöde? Rör och slang från turbon är 25mm så jag vill inte gärna strypa ner flödet/arean. _________________ Jonas Edling |
||
|
backventil låter riskabelt, man vet aldrig vad som hände med de där rackarna, är ju inget tryck ut ur turbon heller, det ska ju bara rinna av gravitationen.
Då tror jag en bättre idé är att låta röret från oljereturen gå in i oljetråget och igenom tråget för att mynna ut inuti tråget på andra sidan, det borde göra så att röret blir frilagt vid kruvtagning där g-kraften tvingar oljan åt turbons håll. oj vad snurrigt det blev, gick det fram hur jag mena eller ska jag försöka rita en bild ?
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
|
Ehhh, oljetrycket in turbon bör ju räcka till för att avrinningen från turbon ner i tråget skall rinna fritt och trycka bort eventuell stående olja i röret/tråget.
I annat fall så ska ju trycket "låsa upp" backventilen och det bör vara högre än att pressa bort ej trycksatt olja. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Re:
Tror att jag förstår vad du menar men om du känner för det så kan du gärna få briljera med dina teckningskunskaper!
Har varit lite inne på om man kan sätta en gummiflärp för att undvika att oljan trycks upp i turboröret vid kraftig kurvtagning, vet inte om det kanske kan funka?! _________________ Jonas Edling |
||
|
Re:
Finns ingen trycksatt olja i oljereturen från turbon utan där rör det sig om en blandning av olja och gas (luft + avgaser) vilken tagit sig förbi turboaxeltätningarna. Återrinningen av olja sköts helt av gravitationen och oljereturen måste ligga över oljenivån så att gaser kan evakueras. |
||
|
en oljepump kan vara aktuell i ditt fall såg jag på bilderna på ppf forumet. Inte kul att göra en retur som man inte är riktigt nöjd med. Motorn lutar väl åt fel håll också så det går inte sätta returen längre upp?
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Nu har jag mer koll på överladdade motorcyklar än överladdade bilar, men motor som motor. På hojsidan brukar det vara lite problem med att få upp turbon tillräckligt högt för att få bra fall på oljan, men eftersom centrifugalkrafterna vid kurvtagning alltid pekar rakt neråt pga. hojens lutning så brukar 15 mm fall på oljan räcka. Funkar kanon för mig. MEN, vissa har problem ändå. Jag antar att din oljeretur mynnar ovanför oljenivån, men på hoj så brukar vi köra in oljan i botten på tråget. Det ska ju egentligen inte fungera, men om man sätter oljereturen så den mynnar rakt under oljepickupen (antar att bilar också har en sådan?) så räcker suget från pickupen att evakuera oljeledningen. Jag vet inte om pickupen på bilar ser likadana ut som de på hojar, men det du skrev om en liten flärp för hålet har gjorts i lite annan tappning, dvs med flärpen för silen i pickupen. Det har fungerat, men då ska det tydligen göras så här http://forum.oldskoolsuzuki.info/yabb/Attachments/Picture_002_Custom_001.jpg Returoljan ska in ovanför silen så motorn suger ut oljan, och flärpen ska sitta på en platta över silen. Svårt att förklara, men kolla på länken. Kör du så där så borde inte oljan åka tillbaka vid kurvtagning, tycker jag. Eftersom oljan sugs ut. På ett utländskt hojforum jag hänger på finns det några stycken som kör med denna modifiering, och de säger att det fungerar kanon. Folk som har turbon under oljenivån kör oftast med antingen en Mocal returpump för 2500:-, eller denna http://cgi.ebay.com/12-v-24-volt-oil-pump-gas-turbine-turbo-charger-engine_W0QQitemZ270220870933QQihZ017QQcategoryZ2983QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem som också har använts med framgång.
På min hoj har jag turbinaxeln 25 mm ovanför oljenivån, och jag kör in oljan under pickupen. Funkar kanon, och med min för året nybyggda motor lär effekten hamna på rätt sida om 400 hk när jag ska bänka om några veckor Gathoj såklart
Lycka till! _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||
|
Re:
Hos en turboladdad motor så står turbon normalt för en inte insignifikant mängd vevhusgaser. Så om man inte önskar att trycksätta lagerhuset så ser man lämpligen till att dessa kan ta vägen någonstans. |
||
|
Hmm, nu blir jag kluven när två kunniga personer säger helt olika...
Johan:Har du någon bra lösning att tipsa om? Är det returpump som gäller? Är det någon annan som har någon åsikt om Maniacs förslag på retur med rör genom tråget? Funderar på om man ska testa den varianten med en extra nippel på returröret för en slang upp till bröstkåpan eller ventilkåpan för gasernas skull. _________________ Jonas Edling |
||
|
jag har sett skräckexempel på oljeretur, typ 6mm invändigt och knappt fall in i motorn och de fungerade konstigt nog! Men i ditt fall skulle jag inte chansa på något halvdant. Jag hade nog monterat en biltema pump (den vanliga med mässingsdrev till båtar).
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||
|
Men vad händer om pumpen slutar att pumpa? = Blåser packningarna i Turbon.
Jag skulle välja en lösning utan extra prylar = Mindre risk att något går sönder. _________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3751 besök totalt |