| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dropstop VS Fjäder?
|
3485 besök totalt |
|
Dropstop VS Fjäder?
Hallå. Mitt budgetbygge en GOLF GTi 16V -87. Den får inte rätt fjädrar helt ut. Bilen blir lättare genom rensning av inredning. Detta ger en högre bil i utgångsläget orginal(och även sänkt gentemot org). Men jag måste lika förbenat hålla dem(fjädrarna) under kontroll. Det kommer sitta en modifierad väghållningssats på. H&R (cup)fjädrar okända data. Är ca: 40mm kortare än orginal. Stötdämpare Sachs Gasdämpare. Inte NOG anpassade för det sänkta och tänkta slutresultatet
Men naturligtvis kommer det kompenseras för detta sen. ok jag vet redan om att det inte är optimalt. Kommer inte heller att bli det i denna version. Jag vill då köra dropstops. Bilen fjädrar ut tokmycket under hårda inbromsningar. Kränger och fjädrar ut ganska mycket vid hård kurvtagning. Detta gäller även fram där det skall modifieras något åxå. Men men........ NU till frågan?? Ponera ATT dropsstopen redan sitter där! Är det BÄTTRE att ha fjädern exakt i längd så att den är mycket LITE belastad i utfjädrat läge? ELLER är det bättre med fjädern längre och alltså är högre BELASTAD redan innan den komprimeras? Har fått för mig att det är bättre med den i "spänn" alltså belastad. Blir det bättre kontroll och mindre genomslag eller blir det fel? Tips och råd? Kom ihåg budgetspåret. Blir endast dessa två möjligheter tror jag. VILKEN är gynnsammast? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Ja jag bumpar denna med några timmer kort om 7dagar.
Någon som har nån teori angående "dropstoppar"? Skall man ha mycket eller lite anspänning på fjädern vid obelastat läge. Alltså skall jag ha fjäderna bara just så lång att den inte trillar ut? Eller skall den vara längre men hårdare komprimerad? Har fått för mig att man har bättre kontroll med en längre fjäder, Vad tror ni som testat eller har koll? EDIT: har ändrat från bump till dropstop _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re:
Ett dropstop som går i innan fjädern är helt utfjädrad kommer att förändra krängningstyvheten radikalt när den går i. Så det beror ju på vad du vill uppnå. Vill du att ha krafigt ökad krängningsstyvhet vid en viss krängning sätter du dropstopet där. Ska du bara ha det för att fjädrar inte ska ramla ur (eller begränsa utfjädringen långt ut av andra anledningar, tex för drivaxlar eller att det ser fånigt ut (som 2cv ), så tänk dig för så du inte får några oväntade förädningar i krängningstyvhet.
Edit, jag förutsätter att "bumpstop" i inlägget ovan skulle vara "dropstop". _________________ Markus Ålind |
||||||||
|
Bumpstops är ju något annat iofs; det omvända mot dropstops, ungefär. Gummiblock eller annan lösning som går in och ökar fjäderkonstanten rejält, eventuellt också progressivt, mot slutet av fjädringsvägen inåt.
Huruvida man ska använda detta för att påverka bilens egenskaper, eller bara som ett skydd mot tvärstopp och krökta länkarmar, råder det delade meningar om. Rent intuitivt tycker iaf jag att man borde få en lurig och oförutsägbar bil om den ligger och "studsar på gummina" i tid och otid... Bättre än att lägga sig på underredet eller knäcka saker, men annars skulle jag tro att lagom progressiv fjädring och dämpning (typ pushrods + rockers med lämplig geometri) är mycket bättre om man har (för) kort fjädringsväg. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||||
|
Blir ju ingen skillnad i sak om man har korta dämpare och långa fjädrar eller korta fjädrar och dropstopp. Dropstopp är ju billigt - å andra sidan är det ju ganska billigt att svarva om dämparen också så att den blir kortare - iaf om det är insats dämpare. Hela fj-ben kan ju vara lurigt att få fast i svarven.
Ett alternativ skulle kunna vara att sno ihop fjädrbenslager och tallrik som flyttar kolvstången högre upp i fjbens tornet. Då skulle du kunna korta dämparen utan att korta dämparen. Det där med att begränsa droppet verkar var nåt som folk bortser ifrån generellt. Man köper sänkningssats och får noll fjädringsväg och 250mm drop. Skitbra. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||||
|
dropstop I like
Var försiktig att använda order dropstops bara, brukar bli härdsmälta bland de flesta här på forumet.
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||
|
Re:
Som finjustering eller som preloadskapande åtgärd är det väl inget fel (bara lite svårbegripliga effekter på pappret, det krävs testning för att fatta skillnaderna). Vi kan ju ha en liknande diskussion varför en bil med extremt hög kompressionsdämpning i lågfart går snabbare i regn än vettigt uppsatta bilar... (det är lite som Humlan som inte ska kunna flyga enligt enkla teorier) |
||||||||
|
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||||||
|
||||||||
De får härdsmälta hur mycket de vill. Denna bil är tyvärr inte ens nära bra i chassit än. Budget var ordet och kul ska det vara. Åka mycket kosta lite JUST DU kan väl svara lite då
Hur har du din fjäder uppsatt?? Med mycket eller lite förspänning?
Skall stå DROPSTOP naturligtvis
Ja jag vill egentligen ha en snikvariant med flera lösningar i en
Så JA jag vill begränsa krängningen ganska markant! Bilen lyfter rumpan rejält vi hårda inbromsningar. Detta vill jag ta bort genom att begsänsa utfjädringen. Bilen kränger för mycket. Inte nog bra chassie men det får gå. Billigt är ordet och åka mycket är roligt. Vill utan att sänka bilen med för korta fjädrar åtgärda problemen.
Blir inget svarvande. Dålig tillgång och tid. Kunnande kan man låna men nej denna gång. Flytta fjäderbenstorn får bli när det blir andra lagringar! Problemen är mest baktill. Där kommer jag att flytta nedre infästning och kortahöjden på så sätt. MEN dämparen är avsedd för längre fjädringsväg(nej fjädern glappar EJ). Kommer att ha dropstopp därför att jag vill åtgärda en del bieffekter. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Så ja hur är det bäst att sätta upp fjädern nu då?
Som jag tolkar det ........ Kör med en lite längre fjäder och komprimera genom dropstop! Detta kommer förändra krängning och utfjädring. Kommer detta att ge att infjädringen förändras? Bara en fubdering? Fler som har tankar? Bara ut med det. Inget högteknologiskt men bara enkla lösningar. Skall de vara krångligt kan ja ju bygga om rejält och det blir inte av nu! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re:
Drop stops är ingen ersättning för hårdare fjädrar. Du måste ha utfjädring, du kan inte ha dropsstops som går i tidigt, så de går i när man kör över ett gupp. Man kan inte ha mjuka fjädrar och sen bara ett par cm utfjädring, och absolut inte "sänka" bilen med dropstops. Man vill inte ha bakhjulen i luften bara för att man kört över ett litet gupp, vilket är resultatet av att ha obefintlig utfjädring. Som förtydligande, så du inte gör din bil farlig av misstag. Det är inte dyrt att köpa hårdare passande fjädrar på feltema och kapa till i lagom längd, sen kan du ha dropstops för att hindra att dessa blir lösa vid full utfjädring. _________________ Markus Ålind |
||||||||
|
Re:
Nu börjar vi närma oss möjligheter för en BRA budgetuppsättning. Vet dom som köpt fjädrar med för dom rätt värden till bilen för 229kr st. I ngt fall har det tom varit så att man delat en fjäder på mitten för att få två nya sas. Då blir kostnaden för en riktigt mkt bättre väghållning långt under 1000kr. Man måste trots allt göra NÅGOT som verkligen gör nytta, det går inte försöka tänka sig till mindre krägning i kurvorna.
Nästa steg skulle nog vara att testa med dubbla originalkrängare. Borde kosta nada det oxå. Så: *Finn rätt Biltemafjädrar att kapa till. (Lista finns här på rejsa.) *Dropstops som gör att fjädrarna inte hoppar loss. (Vill man kan man testa lite försiktigt med bakstopen så man får en lagom utfjädring där för att få runt baken lite. Men det är en senare sak.) *Lite roligare hjulvinklar genom filning av originalinfästningshålen. *Hyffsade däck. (Går aldrig kompenser för allt för kassa däck, R-däck behövs dock inte.) *Dubbla krängare, både fram och bak. För lite krängare fram i kombination med mkt krängare bak och/eller dropstops gör bara att framdelen får ta all krägning och med en klen krängare fram står bilen på näsan och du kör på ena blinkersglaset genom kruvorna. Där har du en troligt ganska mkt roligare och snabbare bil att leka runt med för troligen under 2000kr. Billigare går det inte att göra det. EDIT: Förspänning av fjädern i en installation som på din bil har ingen som helst effekt, vad än vissa tillverkare vill påstå i sina produktblad. |
||||||||
|
Innan man blir bekyld för härdsmälta
så skall man , se citat från en annan tråd.
_________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Re:
Precis.... Jag har liksom du gamla mercafjädrar liggande. Sedan flera olika fjädrar som går att passa dit. Nej så lite utfjädring vill jag inte ha. Men jag undrar lite om hur mycket komprimering man ska ha i utgångsläge. Har iofs fått ett ganska bra svar via pm nu. Var väl ungefär som jag kunnat gissa mig till och det var ju bra. Men nu kanske man kommer att hamna lite närmare backen och då kommer frågorn med. Bara bra att ni tar upp vad som kan gå fel med. Är ju inte bara jag som skall ta del av detta utan alla som läser.
ok mer nytta här. har nog uppfyllt en god del av dina punkter. Har sedan åxå en fjäder som utan dropstop kommer att klara sbp. Men för bana fjädrar ut för mycket. Så därav mitt letande efter dropstopinfo. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Dropstop VS Fjäder?
|
3485 besök totalt |