Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11648 besök totalt |
Re:
Jag sa aldrig att dom modifierar tiderna. Det är säkert så att just den gången så var det den tiden Horst satte, men som någon tidigare påpekade (om jag minns rätt i just den här tråden) så står det i artikeln att dom bara körde ett varv som klockades direkt så därför är det ju frågan hur rättvis jämförelse det är. Dock så är det många, tydligen dej inkluderad som med detta som grund vill ha det till att 996an är snabbare än 997. Men forsätt gärna tro det, jag tycker bara det är synd att det har blivigt en sådan missuppfattning. Vad beträffar kvällspressen så antar jag att du förstod vad jag menade men bara försöker göra dej lustig? over 'n out _________________ Gustav Berggren |
||||||||
Re:
Att du skrivit i annan tråd att när 997an kommer med sekv låda skulle du byta bil. Nu kommer den med det! ![]() ![]() ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Re:
Tror inte herr Röhrl håller med om det. Dessutom lite märkligt att de främsta som tävlar byter till 997:or ![]() |
||||||||
Re:
Finns inga tider osm backar upp nått annat _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Detta är väl en bra referens?
|
||||||||
Re:
Jo absolut, men återigen ska man komma ihåg att det är aldrig är EXAKT samma förhållanden när SA kör sina tester. Villkoren är ju aldrig 100% likvärdiga i kombination med att olika varv säkerligen körs olika bra. En bra jämförelse är tiden på M3 CSL och GT3 Mk1. 7.50 resp 8.03. ![]() Ge Walter Röhrl 100 varv under samma förutsättningar i varje bil, så är jag övertygad om att han skulle ha en lägre snittvarvtid i en 997GT3 RS gentemot 996GT3 RS, det vore väl rätt märkligt av ett sånt seriöst och framgångsrikt sportbilsmärke som Porsche att lansera en efterföljare som är långsammare när man har haft flera år på sig att utveckla bilen... ![]() |
||||||||
Re:
![]() ![]() Man kan väl iaf konstatera att skillnaden mellan de omnämnda bilarna är ytterst hårfin... |
||||||||
Re:
Det vore intressant att höra vad du grundar det på? Nog för att man kan få skinn på instrumentpanelen navi och farthållare, men det är ju inget som säger att man måste ta. I övrigt tycker jag nästan det verkar som om 997 RS skiljer sig mer från vanliga GT3an än vad 996 gör. 997 RS Vs 997 GT3: 20kg, mer marktryck (ca 60kg?), 44 mm bredare (hela 88 bredare än 996) & gulmarkering på ratten för den som tycker att det är fränt. Detta är sakerna som jag vet. Andra saker som jag hört folk tala om är att svänghjulet skulle vara något lättare och att det finns någon mer ställskruv på dämparna men det är inget jag vågar gå i god för. Saknar lite av de synliga kolfiberdetaljerna på 997an men de finns ju på eftermarknaden. 996 RS vs 996 GT3: 50kg, mer marktryck (ca 60kg?), Svänghjulet är lättare än i MK I men inte än MK II väl? men sen? _________________ Gustav Berggren |
||||||||
Re:
Flera saker, men bl a annan hjulupphängning (vad jag förstått en "prototyp" för 997ans), portad topp och chippad motor. |
||||||||
Jag skulle se det såhär gällande ringen, nog är en 997 GT3 RS snabbare än 996 RS samt 997 GT3 i teorin, även i praktiken i få fall! Visst även om SA visar det omvända via ett test. Dock det som är intressant här är att om inte en kompetent förare som HvS kan skilja nämnda bilar i tid runt ringen, ja då kan man vara säker på att 99% av köparna av 997 GT3 RS inte heller kan det. Givetvis är det som Mats säger och vi alla förstår säkert i slutändan att ett testtillfälle inte är det andra likt till 100% o s v. Men närmare än detta kommer vi ju inte. Det visar ändå väldigt mycket, särskilt om man studerar farter på partier mm och inte bara tittar på sluttiden.
Horst har lättare att visa vad 997 GT3 RS går för på lilla hockenheim, det är lättare att dra ut de små fördelar en 997 GT3 RS har på andra banor än ringen av givna skäl!! Effekt, bredd på däck, spårvid osv är ju lättare att utnyttja till max på mindre skrämmande banor som t e x lilla hockenheim. Där får oxå Horst ut det som Porsche tänkt ska komma till sin rätt kanske(se nedan). Nog finns de en del som även skulle kunna ta ut de små fördelarna en 997 GT3 RS har t om på en banan som ringen, dock lär de vara väldigt, väldigt få som kan skillja en 997 GT3 RS, 997 GT3 samt 996 GT3 RS i tid på en så speciell banan som ringen. (WR) Där är som bekant inte alltid helt lätt att utnyttja det som de facto finns tillgängligt gällande prestanda på ringen, de är för läskigt helt enkelt för de flesta! WR kan, men han utvecklar ju bilarna.. Personligen...på parkeringen är en 997 GT3 RS ballare än både 997 GT3 samt 996 GT3 RS, på banan är det knappast någon större skillnad på dom för 99% av de som kör omkring i dem. Tre mycket kompetenta bilar. 911 GT3 (996) Mk1 1.14,9 min 8.03 min 08/99 (ej R-däck) Med r-d i paritet med CSL gällande ringen. 911 GT3 (996) Mk2 1.13,2 min 7.54 min 06/03 (ej R-däck) Med r-d skulle den va snabbare än CSL. 911 GT3 RS (996) ** 1.11,8 min 7.47 min 03/04 911 GT3 (997) ** 1.11,7 min 7.48 min 07/06 911 GT3 RS (997) ** 1.11,1 min 7.48 min 03/07 M3 CSL ** 1.13,5 min 7.50 min 08/03 Slutligen kan man väl ändå konstatera att tider i slutändan är högst ointressant ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||||
Re:
![]()
![]() ![]() ![]() |
||||||||
Re:
Antalet tillverkade bilar. Och vad jag vet så tillverkades inte 996GT3RS till skillnad mot 997GT3RS i en variant med komfortstolar, bakruta i glas samt utan bur...... _________________ Mvh Patrik Toftered |
||||||||
Re:
Kan rätta dig lite Samma svänghjul i dom som har det lättate svänghjulet Inga ställbara dämpare alls _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Vilket expertuttalande ![]() Förstår inte riktigt vart ni vill komma med denna diskussion, har alla som kommenterat detta ämne ÄGT en 996 RS resp. 997 RS?? Jag är fortfarande väldigt förtjust i 996 RS men i dagsläget är det väl inget snack om att man väljer en 997 RS oavsett omständigheterna. Sedan så är det faktiskt mer som skiljer 997 RS jämfört med 997 GT3 än som tidigare nämnts i tråden, för att inte tala om hur GRYM den ser ut ![]()
Som din 996 GT2 mk1 menar du då eller? Härligt att alla är så nöjda med sina köp ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||||||
Re:
Det är det väl det enda jag kan hålla med dig om, utsendet på nya 997 gt3rsen, vilken bil vilken look...underbar Ja min är på gränsen där dom börja med tjänna pengar bilar, men den har ingen anti spinn,sladd,taklucka,navi och annat bjäffs _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Kan läsa lite åt dej Detta är sakerna som jag vet. Andra saker som jag hört folk tala om.... Men fortfarande, vad gör 996an mer "RS"?
Min personliga erfarenhet skulle nästan vara tvärt om, att den glade amatören har mer att hämta i 997an då den är oerhört mycket snällare och lugnare än 996an. Men visst är det som du säger skillnaden på toppen är inte direkt enorm men den är absolut inte till 996ans fördel. _________________ Gustav Berggren |
||||||||
Lite googlande säger:
Plastbakruta, kolfiberhuv / vinge, keramiska bromsarna, diverse småändringar i hjulupphängningar samt mindre nämda modifikationer till motorn, samt luffarturbofunktion i bakluckan. Gick inte att beställa utan bågen. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Jag har Porsches egna tekniska dokumentation (i pdf) om vad som skiljer 996 GT3 vs 996 GT3 RS...om nu någon skulle vara intresserad.
Tycker också att det är intressant att Sport Auto lyckades köra 0.5 sek snabbare till 200 med 996an. Å andra sidan kan det ju skilja en del mellan motorerna i olika bilar. Personligen tycker jag att den största skillnaden mellan 997 och 996 är utseendet, framför allt interiören (ja, jag har kört båda på bana och allmän väg). PS hade också själv hellre tagit en 997a, men prisskillnaden är ju fortfarande ca 400-600 kkr. |
||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 11648 besök totalt |