Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
GT3 997
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11648 besök totalt
G.Berggren
Värnamo
Här sen Feb 2005

Re:

höfläkt skrev:
Det är ju fakta. För det första, tiderna "modifieras" inte för att SportAuto skall sälja lösnummer. För det andra, "kvällspressen" är föga intresserade av vilken bil som går en sekund snabbare än den andra på nordslingan. Och att testtiderna skulle vara någon slags komplott för att skapa rubriker kan knappast vara syftet. 997 är i mångt och mycket en vesäntligt bättre bil an 996, men man lyckades inte vid just det testtillfället att få den snabbare än 996, till Porsches stora förtret.

Jag sa aldrig att dom modifierar tiderna. Det är säkert så att just den gången så var det den tiden Horst satte, men som någon tidigare påpekade (om jag minns rätt i just den här tråden) så står det i artikeln att dom bara körde ett varv som klockades direkt så därför är det ju frågan hur rättvis jämförelse det är. Dock så är det många, tydligen dej inkluderad som med detta som grund vill ha det till att 996an är snabbare än 997. Men forsätt gärna tro det, jag tycker bara det är synd att det har blivigt en sådan missuppfattning.

Vad beträffar kvällspressen så antar jag att du förstod vad jag menade men bara försöker göra dej lustig?

over 'n out

Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
höfläkt skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Ja kommer den med sekvetiel låda vill jag vekligen ha en thumbs up

och nu skall tydligen Gaute byta bil.

Va menar du ?

Att du skrivit i annan tråd att när 997an kommer med sekv låda skulle du byta bil. Nu kommer den med det!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28893&postdays=0&postor . . . .

Här sen Feb 2003

Snabbaste gt3an är 996 Gt3 RS

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Supramannen skrev:

Tror inte herr Röhrl håller med om det. Dessutom lite märkligt att de främsta som tävlar byter till 997:or fast det kanske gäller Cup/RSR versioner...

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

bmw130 skrev:
Supramannen skrev:

Tror inte herr Röhrl håller med om det. Dessutom lite märkligt att de främsta som tävlar byter till 997:or fast det kanske gäller Cup/RSR versioner...

Finns inga tider osm backar upp nått annat

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Supramannen skrev:

Finns inga tider osm backar upp nått annat

Detta är väl en bra referens?

Christian Eick skrev:

För vad det är värt, i Walters mycket läsvärda bok "Rückspiegel - Meine Laufbahn in Bildern" från 2007 skriver han om hur han första gången körde 997 GT3 och 997 GT3 RS, undantaget testkörningar förstås, på Nordschleife inför lanseringen 2006. GT3 körde han runt på 7.46 med "några fuktiga partier" och RS:en kördes på 7.42, står inget explicit om huruvida partierna fortfarande var fuktiga dock. Säger givetvis inget om huruvida han eventuellt kört dessa modeller vid senare tillfällen på snabbare tider, men personligen tycker jag de låter hyfsat rimliga om man jämför med Horst.

Supramannen

Här sen Feb 2003

repris

Kolla SA

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Supramannen skrev:
repris

Kolla SA

Jo absolut, men återigen ska man komma ihåg att det är aldrig är EXAKT samma förhållanden när SA kör sina tester. Villkoren är ju aldrig 100% likvärdiga i kombination med att olika varv säkerligen körs olika bra. En bra jämförelse är tiden på M3 CSL och GT3 Mk1. 7.50 resp 8.03. Jag tvivlar på att det i praktiken skulle skilja 13 sekunder till CSL:s fördel. Bilarna är nog relativt jämbördiga. Därför blir det dumt att använda enskila tidtagningar som enda referens.
Ge Walter Röhrl 100 varv under samma förutsättningar i varje bil, så är jag övertygad om att han skulle ha en lägre snittvarvtid i en 997GT3 RS gentemot 996GT3 RS, det vore väl rätt märkligt av ett sånt seriöst och framgångsrikt sportbilsmärke som Porsche att lansera en efterföljare som är långsammare när man har haft flera år på sig att utveckla bilen...

Supramannen

Här sen Feb 2003

Ja men nu är det inte samma sak längre, Porsche bygger inte bilar som förr, porsche bygger bilar för att tjäna massor med pengar

Men jag förstår din poäng med

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Supramannen skrev:
Ja men nu är det inte samma sak längre, Porsche bygger inte bilar som förr, porsche bygger bilar för att tjäna massor med pengar

Men jag förstår din poäng med

thumbs up
Man kan väl iaf konstatera att skillnaden mellan de omnämnda bilarna är ytterst hårfin...

G.Berggren
Värnamo
Här sen Feb 2005

Re:

Supramannen skrev:
Nu är det ju så att en 996 gt3 Rs är en Rs på riktigt och inte bara en bred gt3 som en 997 gt3 är typ..

Det vore intressant att höra vad du grundar det på? Nog för att man kan få skinn på instrumentpanelen navi och farthållare, men det är ju inget som säger att man måste ta. I övrigt tycker jag nästan det verkar som om 997 RS skiljer sig mer från vanliga GT3an än vad 996 gör.

997 RS Vs 997 GT3: 20kg, mer marktryck (ca 60kg?), 44 mm bredare (hela 88 bredare än 996) & gulmarkering på ratten för den som tycker att det är fränt. Detta är sakerna som jag vet. Andra saker som jag hört folk tala om är att svänghjulet skulle vara något lättare och att det finns någon mer ställskruv på dämparna men det är inget jag vågar gå i god för.
Saknar lite av de synliga kolfiberdetaljerna på 997an men de finns ju på eftermarknaden.

996 RS vs 996 GT3: 50kg, mer marktryck (ca 60kg?), Svänghjulet är lättare än i MK I men inte än MK II väl? men sen?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

G.Berggren skrev:

996 RS vs 996 GT3: 50kg, mer marktryck (ca 60kg?), Svänghjulet är lättare än i MK I men inte än MK II väl? men sen?

Flera saker, men bl a annan hjulupphängning (vad jag förstått en "prototyp" för 997ans), portad topp och chippad motor.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Jag skulle se det såhär gällande ringen, nog är en 997 GT3 RS snabbare än 996 RS samt 997 GT3 i teorin, även i praktiken i få fall! Visst även om SA visar det omvända via ett test. Dock det som är intressant här är att om inte en kompetent förare som HvS kan skilja nämnda bilar i tid runt ringen, ja då kan man vara säker på att 99% av köparna av 997 GT3 RS inte heller kan det. Givetvis är det som Mats säger och vi alla förstår säkert i slutändan att ett testtillfälle inte är det andra likt till 100% o s v. Men närmare än detta kommer vi ju inte. Det visar ändå väldigt mycket, särskilt om man studerar farter på partier mm och inte bara tittar på sluttiden.

Horst har lättare att visa vad 997 GT3 RS går för på lilla hockenheim, det är lättare att dra ut de små fördelar en 997 GT3 RS har på andra banor än ringen av givna skäl!! Effekt, bredd på däck, spårvid osv är ju lättare att utnyttja till max på mindre skrämmande banor som t e x lilla hockenheim.

Där får oxå Horst ut det som Porsche tänkt ska komma till sin rätt kanske(se nedan). Nog finns de en del som även skulle kunna ta ut de små fördelarna en 997 GT3 RS har t om på en banan som ringen, dock lär de vara väldigt, väldigt få som kan skillja en 997 GT3 RS, 997 GT3 samt 996 GT3 RS i tid på en så speciell banan som ringen. (WR)

Där är som bekant inte alltid helt lätt att utnyttja det som de facto finns tillgängligt gällande prestanda på ringen, de är för läskigt helt enkelt för de flesta! WR kan, men han utvecklar ju bilarna..

Personligen...på parkeringen är en 997 GT3 RS ballare än både 997 GT3 samt 996 GT3 RS, på banan är det knappast någon större skillnad på dom för 99% av de som kör omkring i dem. Tre mycket kompetenta bilar.

911 GT3 (996) Mk1 1.14,9 min 8.03 min 08/99 (ej R-däck) Med r-d i paritet med CSL gällande ringen.
911 GT3 (996) Mk2 1.13,2 min 7.54 min 06/03 (ej R-däck) Med r-d skulle den va snabbare än CSL.
911 GT3 RS (996) ** 1.11,8 min 7.47 min 03/04
911 GT3 (997) ** 1.11,7 min 7.48 min 07/06
911 GT3 RS (997) ** 1.11,1 min 7.48 min 03/07
M3 CSL ** 1.13,5 min 7.50 min 08/03

Slutligen kan man väl ändå konstatera att tider i slutändan är högst ointressant

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Slutligen kan man väl ändå konstatera att tider i slutändan är högst ointressant

thumbs up thumbs up

PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Re:

PeterF skrev:
G.Berggren skrev:

Flera saker, men bl a annan hjulupphängning (vad jag förstått en "prototyp" för 997ans), portad topp och chippad motor.

Antalet tillverkade bilar. Och vad jag vet så tillverkades inte 996GT3RS till skillnad mot 997GT3RS i en variant med komfortstolar, bakruta i glas samt utan bur......

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

G.Berggren skrev:
Supramannen skrev:
Nu är det ju så att en 996 gt3 Rs är en Rs på riktigt och inte bara en bred gt3 som en 997 gt3 är typ..

Det vore intressant att höra vad du grundar det på? Nog för att man kan få skinn på instrumentpanelen navi och farthållare, men det är ju inget som säger att man måste ta. I övrigt tycker jag nästan det verkar som om 997 RS skiljer sig mer från vanliga GT3an än vad 996 gör.

997 RS Vs 997 GT3: 20kg, mer marktryck (ca 60kg?), 44 mm bredare (hela 88 bredare än 996) & gulmarkering på ratten för den som tycker att det är fränt. Detta är sakerna som jag vet. Andra saker som jag hört folk tala om är att svänghjulet skulle vara något lättare och att det finns någon mer ställskruv på dämparna men det är inget jag vågar gå i god för.
Saknar lite av de synliga kolfiberdetaljerna på 997an men de finns ju på eftermarknaden.

Kan rätta dig lite

Samma svänghjul i dom som har det lättate svänghjulet

Inga ställbara dämpare alls

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Re:

Supramannen skrev:

Vilket expertuttalande

Förstår inte riktigt vart ni vill komma med denna diskussion, har alla som kommenterat detta ämne ÄGT en 996 RS resp. 997 RS??

Jag är fortfarande väldigt förtjust i 996 RS men i dagsläget är det väl inget snack om att man väljer en 997 RS oavsett omständigheterna. Sedan så är det faktiskt mer som skiljer 997 RS jämfört med 997 GT3 än som tidigare nämnts i tråden, för att inte tala om hur GRYM den ser ut

Supramannen skrev:

Som din 996 GT2 mk1 menar du då eller?

Härligt att alla är så nöjda med sina köp

Philip Lundh
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

MatroxMGA skrev:
Supramannen skrev:

Vilket expertuttalande

Förstår inte riktigt vart ni vill komma med denna diskussion, har alla som kommenterat detta ämne ÄGT en 996 RS resp. 997 RS??

Jag är fortfarande väldigt förtjust i 996 RS men i dagsläget är det väl inget snack om att man väljer en 997 RS oavsett omständigheterna. Sedan så är det faktiskt mer som skiljer 997 RS jämfört med 997 GT3 än som tidigare nämnts i tråden, för att inte tala om hur GRYM den ser ut

Supramannen skrev:

Som din 996 GT2 mk1 menar du då eller?

Härligt att alla är så nöjda med sina köp

Det är det väl det enda jag kan hålla med dig om, utsendet på nya 997 gt3rsen, vilken bil vilken look...underbar

Ja min är på gränsen där dom börja med tjänna pengar bilar, men den har ingen anti spinn,sladd,taklucka,navi och annat bjäffs

G.Berggren
Värnamo
Här sen Feb 2005

Re:

Supramannen skrev:
G.Berggren skrev:
Supramannen skrev:

Kan rätta dig lite

Samma svänghjul i dom som har det lättate svänghjulet

Inga ställbara dämpare alls

Kan läsa lite åt dej

Detta är sakerna som jag vet. Andra saker som jag hört folk tala om....

Men fortfarande, vad gör 996an mer "RS"?

Göte RS6 Sjögren skrev:
Dock det som är intressant här är att om inte en kompetent förare som HvS kan skilja nämnda bilar i tid runt ringen, ja då kan man vara säker på att 99% av köparna av 997 GT3 RS inte heller kan det.

Min personliga erfarenhet skulle nästan vara tvärt om, att den glade amatören har mer att hämta i 997an då den är oerhört mycket snällare och lugnare än 996an.
Men visst är det som du säger skillnaden på toppen är inte direkt enorm men den är absolut inte till 996ans fördel.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Lite googlande säger:
Plastbakruta, kolfiberhuv / vinge, keramiska bromsarna, diverse småändringar i hjulupphängningar samt mindre nämda modifikationer till motorn, samt luffarturbofunktion i bakluckan. Gick inte att beställa utan bågen.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Jag har Porsches egna tekniska dokumentation (i pdf) om vad som skiljer 996 GT3 vs 996 GT3 RS...om nu någon skulle vara intresserad.

Tycker också att det är intressant att Sport Auto lyckades köra 0.5 sek snabbare till 200 med 996an. Å andra sidan kan det ju skilja en del mellan motorerna i olika bilar.

Personligen tycker jag att den största skillnaden mellan 997 och 996 är utseendet, framför allt interiören (ja, jag har kört båda på bana och allmän väg).

PS hade också själv hellre tagit en 997a, men prisskillnaden är ju fortfarande ca 400-600 kkr.
Citera
Nürburgring
GT3 997
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11648 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande