Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW M3 trimning E85 med höjd komp?
2093 besök totalt
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Bmw M3 trimning E85 med höjd komp?

Hej, tänkte be om lite fler råd
Har en Bmw M3 GT med 3.0 motor som jag tänkte köra på E85 och höja kompet på.

Det jag hade tänkt göra är:
Högkompkolvar.
H stakar
Spridare
Bränsle trycks regulator
Ny Bränsle pump

Hade tänkt mappa med bilens orginal ECU så länge, eftersom jag fått pris på 18000 för en ny av bra kvalitet och det är lite mycket, ovan på allt annat för till fället, men om någon har en bra till salu så hojta till.

Någon som har förslag på vad jag ska änvända?
Förslag på var jag kan vända mig för att få tag på bra saker till rätt pris?

Jag vill göra detta väldigt seriöst och letar inte efter billiga delar utan kvalitets delar.
Har inget emot att handla utomlands om någon vet något seriöst ställe med bra priser.

Mvh pär

per_sundh@hotmail.com

Sverige
Här sen Sep 2003

Uppfattning

Har du någon uppfattning vad du får ut i ökad effekt på detta sätt? Du kommer inte byta kam? Jag är själv lite sugen på att planera för en motoruppgradering vid tillfälle. Så om du bänkar och mappar ett par gånger så kan jag kopiera den mest lyckade setupen.

Fast just nu njuter jag av lägre vikt istället. Så det får vara drömmar ett tag till.

Peo.

Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Hej, nä ingen exact siffra, men det lär ge en hel del, allt beroende på vad man väljer att köra med för komp.
Visst kan jag berätta för dig när jag är klar och vi kan ev göra en kopia.
kammen är redan uppgradrad på en GT.

Mvh Pär

Uppsala
Här sen Feb 2003

Det är egentligen fråga om klassisk sug-trimm bortsett från att kompen kan ligga på 13-14:1. Du kan egentligen köra med i stort sett vilket sprut som helst om effekten är målet. Vad som helst som pallar speed/density eller Alpha-N (om du ska köra med vassa kammar och induviduella spjäll) funkar...det är enklaste sprut-fallet. Du skulle t.o.m. kunna köra med MicrOSquirt och antagligen få lika bra resultat som med dyrt sprut.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re: Bmw M3 trimning E85 med höjd komp?

per_sundh skrev:
Hej, nä ingen exact siffra, men det lär ge en hel del, allt beroende på vad man väljer att köra med för komp.
Visst kan jag berätta för dig när jag är klar och vi kan ev göra en kopia.
kammen är redan uppgradrad på en GT.

Mvh Pär

Du får troligen en effektökning på ett fåtal procent. Med metanol kan man få uppåt 10% indikerat, något mindre bromsat, 5-7% kanske men då är det ren metanol med kompressionsförhållanden på 15-17:1.

per_sundh skrev:
Någon som har förslag på vad jag ska änvända?
Förslag på var jag kan vända mig för att få tag på bra saker till rätt pris?

Jag vill göra detta väldigt seriöst och letar inte efter billiga delar utan kvalitets delar.
Har inget emot att handla utomlands om någon vet något seriöst ställe med bra priser.

Arrow har väl rätt bra vevstakar, lite "vassare" än ex AutOVerdi där man också får ange specifikationern på motorn för att få ett lämpligt utförande på vevstaken. Man kan också välja önskat material i vevstaken, bultar och bussningar.

På kolvsidan finns bland annat Cosworth vilka använder teknik utvecklad för F1 för att ta fram kolvar för även andra applikationer. Försås så får man även här ange motorns specfikation för att få lämpligt utförande

Dessa företag är såpass "stora" att de vet vad de sysslar med, men inte så "stora" att små beställningar är obetydliga, eller var du ute efter något billigare som finns "på hyllan" för aktuell motor?

Vill man vara seriös när det gäller insprutningsventiler, tryckregulator och bränslepump så väljer man något som klarar lite högre tryck (förbättrar bränslefördelningen och ger ett par hk till) och etanol (så man slipper framtida problem).
Citera
per_sundh
Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tack för tipsen! Mycket användbart, kollar just nu upp deras saker.
Så dessa firmer är mycket bättre än exempelvis JE Pistons?

Mvh Pär

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

per_sundh skrev:
Tack för tipsen! Mycket användbart, kollar just nu upp deras saker.
Så dessa firmer är mycket bättre än exempelvis JE Pistons?

Mvh Pär

JE Pistons är väl mest kända för eftermarknadskolvar till gatbilar, dragracing, NASCAR (vilka har en minimumvikt för kolvar) och möjligen också IRL.

Här har du i varje fall några fler kolvtillverkare efter ursprungsland

USA
Arias Pistons
Bill Miller Engineering
BRC Performance
CP Pistons
Diamond Racing Products
KB Performance Pistons
Mahle Motorsport
JE Pistons
Probe Industries
Ross Racing Pistons
Supertech
Venolia Pistons
Wiseco

UK
Accralite
Capricorn
Cosworth Racing
MCT
omega Pistons

Tyskland
Mahle Motorsport
Wössner Pistons

Österrike
Pankl

Italien
Pistal Racing

Frankrike
Mecachrome

Bland de amerikanska tillverkarna så är det ganska mycket inriktat mot dragracing eller eftermarknad, med ett par undantag, ex. Mahle Motosport och även JE har ett lite bredare område. CP Pistons är ett dotterbolag till Pankl men de har en annan inriktning och lite andra lösningar medans Pankl mest är inriktat på banracing upp till F1/MotOGP klass. Standard utförandet av en kolv från Pankl är boxed bridge partial slipper (också kallad box'n'box) vilket väl får anses vara standardlösningen till dagens banracingmotorer. Då får man mantelarea där den behövs, en stabilare och lättare kolv, bättre kolvkylning och en kortare kolvbult. Denna lösning används förstås av flertalet tillverkare som Mahle Motorsport, Cosworth Racing, Capricorn, omega Pistons m.fl. Även JE erbjuder en sådan konstruktion. Flertalet tillverkare har varit eller är inblandade i F1, ex. Cosworth Racing, Mahle Motorsport, Pankl och Mecachrome. I F1 så har kolven också varit en av de effekt/hållbarthetsbegränsade komponenterna och pga detta och den budget det finns utrymme för i F1 så har det gett en möjlighet till design validering och materialutveckling vilket inte alla kolvtillverkare har tillgång till. Man kan alltså optimera en kolvkonstruktion i detalj redan i datorn, beräkna livslängden hos kolven och även ta hänsyn till kolvkylning. F1 kolvar har under de senaste åren varit relativt konventionella aluminiumkolvar så "hemligheten" till prestandan ligger i detaljdesignen, den exakta materialsammansättningen och tillverkningssättet.

När det gäller vevstakar så tror jag Arrow är ganska likvärdiga med Carrillo vilka erbjuder liknande alternativ och material, dock så är ju Carrillo mer "amerikansk" medans Arrow är mer "europeisk", detta märks på vissa punkter som ex. hur man styr vevstakens överfall. Med den billiga dollarn så kanske det finns någon fördel med att välja Carrillo, det kan jag inte svara på.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Hej Per. Jag har blivit återförsäljare för DTAfast styrsystem. Har själv kört med det i många år och är mycket nöjd. Nu till grejen. Jag har inte jättekoll på alla andra märken. Men DTA har nu fullt Vanos stöd i sina styrsystem. Ska du köpa nåt styrsystem så kolla så att Vanosen verkligen kommer funka. Dom flesta säger nämligen att det funkar men dom har aldrig provat eller fått det att funka.

Se: http://www.dtafast.co.uk/news/latest_news.shtml#V40

Färingsö
Här sen Dec 2002

Hur mycket nytta gör andra stakar egentligen? ofta när man byter stakar så gör man ju det pga hållbarhetsproblem, speciellt vid höga varv och laddtryck. Nu låter det som om du inte ska åka jättehöga varv och frågan är då om det inte känns lite bortkastat att byta stakar?
Skulle hellre balansera originalstakarna och köpa nya kolvar och lägga "stakpengarna" på ett justerbart sprut istället. Tror att det ger mer.

MVH Jonas

Lund
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tack för alla svar, en hel del kolv tillverkare att gå igenom nu!
Jo, du har rätt jonas vad gäller stackarna, men jag ska (troligen) byta dem med anledning av att jag kommer byga vidare på motorn och vill ha en stabil grund
Sprutet kommer bli ställbart det med, nu eller nästa höst

Mvh Pär

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

M3Jonas skrev:
Hur mycket nytta gör andra stakar egentligen? ofta när man byter stakar så gör man ju det pga hållbarhetsproblem, speciellt vid höga varv och laddtryck. Nu låter det som om du inte ska åka jättehöga varv och frågan är då om det inte känns lite bortkastat att byta stakar?
Skulle hellre balansera originalstakarna och köpa nya kolvar och lägga "stakpengarna" på ett justerbart sprut istället. Tror att det ger mer.

MVH Jonas

Väljer man att enbart byta kolvar så är man fast vid orginal dimensioner på kompressionshöjd, kolvbultsdiameter ex. Byter man både kolv och stake så har man möjlighet att använda en längre vevstake samt gå ned i bultdimension vilket man tjänar vikt och friktionsförluster på. Man förbättrar förstås även hållbarheten då vevstakarna är lättare för en given styrka.
Citera
Skruva banåkabil
BMW M3 trimning E85 med höjd komp?
2093 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande