| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Strömförbrukning i Locost
|
1629 besök totalt |
|
Hur liten generator tror ni man klarar sig med i en Locost med M42? Kommer att ha minimalt med lull-lull. Förutom motorinstallation kommer det nog bara att finnas instrument och belysning. Vill ju ha så liten och lätt generator som möjligt..... _________________ Fredrik Svärd |
||
|
Jag "chansar" på 45 A (en liten en från bl a Suzuki Swift), tillsammans med ett Red Top 30 racebatteri. Det är en väl beprövad variant som verkar vara mer eller mindre standard på Westfield, iaf i Sverige.
Batteriet är kanske t o m onödigt stort om man jagar vikt och har minimalt elsystem, men nu har jag en dator (1 GHz Mini-ITX) + skärm (för instrument mm) som drar runt 2 A vid "normal" belastning. Tänkte att datorn normalt ska vara i drift när huvudströmmen är på, med "auto power-off" eller iaf suspend to RAM om man lämnar bilen orörd någon timme. (Tömmer ju batteriet på mindre än ett dygn annars.) Så länge motorn går lär väl 2 A mer eller mindre knappast ha någon betydelse, dock. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Re:
Ja, det är definitivt en bra idé - när man har ett elsystem att mäta på.
Lämpligt att vänta med generatorn till sist om man vill ha absolut minsta som funkar. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
att sätta dit en för stor generator är väl ingen nackdel. du tar ju inte ut mer ström än du behöver.
det finns ju rätt kraftiga generatorer som fortfarande är små till yttermåtten och således har litet tröghetsmoment. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
Re:
Exempelvis? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
av fabrikat mitsubishi finns en del som relativt kraftiga trotts kompakta yttermått.
japps i allmänhet. kan inte ge mer svar än så. brukar få in lite på jobbet ibland, men det är oftast lösa generatorer så vet inte vad de sitter i. sen finns det eftermarknadsgeneratorer som leverarar mkt ström trotts små yttermått, säljs som "race alternator" på amerikanska sidor. verkar dock ganska dyra. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
klarat mig bra på en till Nissan Micra/Hyundai/Swift (brukar vara samma sort) som ligger runt 40A
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||
|
Det ni måste ha med i beräkningarna är att vid tomgång och lågvarv så lämnar inte generatorn full effekt oftast beroende på utväxling....
Jag räknade på min för värsta scenariot och det plockar p nån ampere här och någon där men visst har man tokbantat systemet knappt några mätare och liten fjantig soppa pump knappt någon instrumentbelsyning så ka nman kanske klara sig på en 45a men det laddar inte mycket till batteriet då om man åker med lysen på mina stora boschpumpar 040 drar nånstans 13-15 ampere styck om jag inte minns fel kommer inte ihåg exakt orkar inte räkna ihop sammanställningen nu igen men jag behövde till min med ganska mycket gissmos ungefär 55-60 amp för att känna mig safe ... men man vill ju det ska ladda ordentligt även om den står på tomgång ju.... Lycka till med räknandet
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
|
Jag vet inte, jag brukar köra min bil, snarare än låta den stå på tomgång
om Bosch 040 pumpar drog 13-15 ampere skulle mina sladdar jag kopplat den med varit glödheta, har för mig jag drog 0.75 kabel som dessutom förser den lilla Facet pumpen också
Vi får väl se, ska montera dit en 35A generator nån gång här under våren om jag orkar. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1629 besök totalt |