| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Toppackning
|
2168 besök totalt |
|
Toppackning
Någon på detta eminenta forum som vet var jag kan få tag i en tjock toppackning till min pintomotor? Har köpt en motor där blocket är kass, (jag visst om det). Blocket jag tänkte använda är renoverat och när jag testat att montera vevaxel, vevstage och kolv i de olika blocken så går kolven upp ca en halv mm mer i mitt renoverade block. Packningen som suttit i motorn jag köpte och packningen jag köpt ny är båda (mätt med skjutmått) ca 1,34mm tjocka. Skulle mao behöva en packning som är minst 1,85m tjock. _________________ Carl Wrangel MK Indy Familjekombi Mondeo Golf 1,6 FSI |
||||||||||
|
Re: Toppackning
Ajaj då..
Kanske hos dessa? Spesso _________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||||||||
|
Kopparplåt som extra packning, iofs kan det behövas dubbla packningar och då blir det för tjockt.
Å andra sidan har du förberett för turboinstallation med lägre komp
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||||
|
Re: Toppackning
Har provat att maila dem 2 ggr men inget i retur. Fan. Ingen annan här som vet? Vill helst slippa att svarva ner kolvarna då jag inte har kunnandet eller maskin till detta. _________________ Carl Wrangel MK Indy Familjekombi Mondeo Golf 1,6 FSI |
||||||||||
|
Re:
Det är redan gjort. Problemet är det att kolven riskerar att krocka med toppen när varvet ökar o stakarna riskerar att sträckas. _________________ Carl Wrangel MK Indy Familjekombi Mondeo Golf 1,6 FSI |
||||||||||
|
Re:
Du menar att dina stakar skulle sträckas ut elastiskt vid högre varv och dras ihop sen?
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
|
Re:
Inte stakarna i sig, inte speciellt mycket i alla fall men gör du en squishkoll med tenn eller bara mäter med indikatorklocka uppsticket så trycker du ihop lagerspel i kolvbult samt vevstake storände. När motorn varvas så blir spelet åt andra hållet. För tight squishavstånd = kolven träffar det ovanför
_________________ Roland Johansson |
||||||||||
|
Re:
Det är skönt när någon som kan mer än en själv kan förklara. I vilket fall som helst så funkar det inte som det är nu. _________________ Carl Wrangel MK Indy Familjekombi Mondeo Golf 1,6 FSI |
||||||||||
|
Re:
Jag fick lära mig av Tommy Karlsson på Trollspeed att man ska ha en tiondel till godo för varje tusen varv per minut som man tänkt att motorn ska varva. Ex 8500 rpm så ska man ha minst 0,85 mm tillgodo. Tommy är ju ingen direkt grönjöling så jag tror nog på honom. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||||||
|
Re:
När jag tänkt lite varför inte fräsa bort någon eller några tiondelar på topplocket? Då får du ditt avstånd och troligen ungefär det kompförhållande du haft tidigare. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Toppackning
|
2168 besök totalt |