Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 535i -87
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
77108 besök totalt
göte
Nybro
Här sen Nov 2004
Inlägg: 22



Kolvarana ser verkligen thumbs up ut...

Hojta när du behöver din kabel, lyckades hitta min på jobbet förra veckan

_________________
Andreas Götesson
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005
Inlägg: 466



Re:

går framåt igen!

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
Jonatan_M535
Lindås
Här sen Dec 2007
Inlägg: 24



Tjena!
Hur har det gått för dig med dom nya ventilerna?

_________________
Jonatan Martinsson

BMW M535i-85, BMW 540i/6-97, BMW 3,0Si, BMW 520i-92
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Hallå, ventiler är nu beställt från Manley samt en Tilton enskivig 7.25" (184mm) koppling med hydraliskt urtrampningslager man får väl hoppas att det går hyffsat fort att få hem.
Fick även hem ett extraktor från en S38B36 motor som jag ev. funderar på att bygga om och använda mig av.
Har du fått något gjort?

_________________
Henrik Andersson
Citera
Jonatan_M535
Lindås
Här sen Dec 2007
Inlägg: 24



Godis Godis! Men nya ventiler igen?
ja det är ju klart smidigast att använda m5 rör:) såg att du var och mekade lite häromdagen..
hehe ja du polerat och lackerat ventil kåpan vit är väll allt, jobbar nu på pvb i veckan:) fullt upp med jobb och körkort:(
fast nu när våran tittar fram så funderar man på att fortsätta med golvet så man får ihop den någon gång

_________________
Jonatan Martinsson

BMW M535i-85, BMW 540i/6-97, BMW 3,0Si, BMW 520i-92
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377



Har inte pratat med dig på ett bra tag nu...Då du jobbar natt!

Gjort något med bilen/motorn ?

_________________
Jonas Götesson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Hallå Götesson

Har väl inte hänt så jättemycket, var och hämtade blocket och min nyfixade vev (veven blev dyrare än vad jag räknat med) tror den är lite mer vridstyv nu mot vad den var innan .
Spenderade resten av eftermiddagen med att slipa in kolvringarna så allt är mer eller mindre klart för att plocka ihop underdelen.
oljepumpen ska jag försöka plocka ihop med hjälp av delar från en annan som jag har liggandes, den gamla hade tuggat lite för mycket järn vid haveriet.

Har börjat med en motor till bruksbilen, är lite trött på B230FB 131hk som är sååå trötta, fick tag i en likadan som jag rivit ner och ska dona lite med sen ska 945:an bli "lite" roligare.
Ska renovera underdelen och 531 toppen får lätt portade kanaler, mirafrästa säten fixa lite i förbränningsrummen och en planing samt ventilerna får åka lite i ventilslipen, en annan kam samt extraktor ska dit också. Svänghjulet kommer bantas ner en del också. (Så billigt o skruva VOLVo).

Så lite har man o plocka med.

Såg att du fått dit taket nu börjar det ju likna något!

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Ska iofs. kanske snart börja testa lite flöde på kanalerna i BMW toppen, har lite funderingar på avgaskanalerna som jag tror ska gå att få lite bättre.
Finns nu en flödesbänk 1 mil söderut thumbs up.

_________________
Henrik Andersson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Andersson skrev:
Har hänt lite senaste dagarna....

Började och härja med o rigga upp en gammal svarv som står i garaget, är van vid att köra lite mer high tech maskiner på jobbet.

Bilderna säger mer......

[img]https://rejsa.nu/im/_garage/1467-new_2007-12-05-vev_011.jpg[/mg]

[img]https://rejsa.nu/im/_garage/1467-new_2007-12-05-vev_012.jpg[img]

Första uppspänningen, kast inom 4 hundradelar borde räcka för lite modifiering av veven.



min granne skulle bli lyrisk om han såg denna.

började sin karriär på köpings mekaniska slutade med ingenjörsfirma som sålde maskiner. lite kuriosa för den som ville veta. =)

gnäll inte över din FB-motor, rena raketen mot F-motorn.

trevligt bygge i övrigt thumbs up thumbs up

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Idag kom det lite prylar, 7.25" Tilton samt ventiler.



Tryckplatta 2kg lamell 0.7kg. Man kan inte låta bli att tänka tanken, ska den lilla orka med min motor?

Insugsventil 47mm får fräsa om sätena igen, avgas ska vara 38mm tyvär hade dom skickat fel så jag fick 39mm men det löser sig.


_________________
Henrik Andersson
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Re:

Andersson skrev:
Har hänt lite senaste dagarna....

Började och härja med o rigga upp en gammal svarv som står i garaget, är van vid att köra lite mer high tech maskiner på jobbet.

Bilderna säger mer......




Första uppspänningen, kast inom 4 hundradelar borde räcka för lite modifiering av veven.

Idag kom paket med CP kolvar, Verdistakar mm. thumbs up
Blocket är iväg på borrning.

På tiden att det börjar hända något nu.

Ser intressant ut!! Funderar lite på att göra det samma på min vev, men jag vet inte hur mycket man kan ta? Vad kostar det att balansera en vev sen?


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
För din del tror jag det är rätt onödigt att göra om veven, räkna runt en tusenlapp för balansering.

Jag har tagit bort ca:1kg.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Man vill ju inte gör nått onödigt precis, men kanske måste en dieselvev balanseras ändå..?

Har du lämnat in din vev lös till balansering eller skickar du med svänghjul och sån med?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Jag balanserar allt, vev, svänghjul, tryckplatta, vibrationsdämpare och remhjul.

Kopplingen från Tilton är inte den jag skulle ha, börjar bli lite småtråkigt nu, typ 5 av 10 prylar man beställer är inte det man beställt.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Det är inte så kul! Man vill ju fasen få hem rätt saker... Jag köpte tex topplocksbultar ARP till min, sen efter x antal månader kom jag på att det var ramlagerbultar..... Ska dock få dem bytta så det löser sig.

När blir det åka av med din pärla då?

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Nu ser det inte ljust ut, fick hem dom andra avgasventilerna idag och dom är också 39mm.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Jonatan_M535
Lindås
Här sen Dec 2007
Inlägg: 24



hur lyckas man skicka fel ventiler så många gånger i rad?
har dom har kanske dåligt skjutmått?

_________________
Jonatan Martinsson

BMW M535i-85, BMW 540i/6-97, BMW 3,0Si, BMW 520i-92
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Ventilerna är nu slipade till 38mm. Så nu behöver man inte krabba mer med det, nu är det bara att vänta på att den nya kopplingen ska komma hem istället...

_________________
Henrik Andersson
Citera
BMWRACING-Anders
Hamrångefjärden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 302



Snygg bil , seriöst bygge !
Kul läsning , synd att du fick ras bara >

Borde väl bygga om min jag å , men man har lite för många projekt sammtidigt.
Men så småning om så ska det bli gat/banbil av den

Lycka till med bygget !!!

_________________
///Anders Linder
BMW M3 -03 E46
BMW 323ci -00 E46
BMW M535i -86 E28
BMW M535D -08 LCI 380Hk E60
BMWSC #430
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Tackar Anders.

Ska snart börja plocka lite igen, försöka få ihop motorn till att börja med.
Den nya tryckplattan har kommit hem, så nu måste man fixa svänghjulet funderar lite på hur lätt man ska göra det?
Nu väger det 8.9kg tryckplattan+lamell 2.7kg totalt 11.6kg, motorn var "lite" småjobbig redan innan då med totalvikt svänghjul+tryckplatta 17.8kg.

Man tycker ju att det bör vara optimalt för veven om man får så lika vikt på svänghjul och tryckplatta som svängningsdämparen (ca: 5kg) som sitter i andra änden på veven, hur räknar man på motstånd i drivning av generator, vattenpump och servo som också drivs fram på veven?

_________________
Henrik Andersson
Citera
Ricke_1602
Emmaboda
Här sen Feb 2005
Inlägg: 466



Hur går det här då henke?Har du plockat nått med motorn eller är det volvo som gäller just nu
Du var inte heller på knutstorp's träffen eller?

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 535i -87
<<   1, 2, 3 ... , 17, 18, 19   >>
77108 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande