Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 77108 besök totalt |
Hallå, ventiler är nu beställt från Manley samt en Tilton enskivig 7.25" (184mm) koppling med hydraliskt urtrampningslager man får väl hoppas att det går hyffsat fort att få hem.
Fick även hem ett extraktor från en S38B36 motor som jag ev. funderar på att bygga om och använda mig av. Har du fått något gjort? _________________ Henrik Andersson |
||
Godis Godis!
![]() ja det är ju klart smidigast att använda m5 rör:) såg att du var och mekade lite häromdagen.. hehe ja du polerat och lackerat ventil kåpan vit är väll allt, jobbar nu på pvb i veckan:) fullt upp med jobb och körkort:( fast nu när våran tittar fram så funderar man på att fortsätta med golvet så man får ihop den någon gång ![]() _________________ Jonatan Martinsson BMW M535i-85, BMW 540i/6-97, BMW 3,0Si, BMW 520i-92 |
||
Hallå Götesson
Har väl inte hänt så jättemycket, var och hämtade blocket och min nyfixade vev (veven blev dyrare än vad jag räknat med) tror den är lite mer vridstyv nu mot vad den var innan ![]() Spenderade resten av eftermiddagen med att slipa in kolvringarna så allt är mer eller mindre klart för att plocka ihop underdelen. oljepumpen ska jag försöka plocka ihop med hjälp av delar från en annan som jag har liggandes, den gamla hade tuggat lite för mycket järn vid haveriet. Har börjat med en motor till bruksbilen, är lite trött på B230FB 131hk som är sååå trötta, fick tag i en likadan som jag rivit ner och ska dona lite med sen ska 945:an bli "lite" roligare. Ska renovera underdelen och 531 toppen får lätt portade kanaler, mirafrästa säten fixa lite i förbränningsrummen och en planing samt ventilerna får åka lite i ventilslipen, en annan kam samt extraktor ska dit också. Svänghjulet kommer bantas ner en del också. (Så billigt o skruva VOLVo). Så lite har man o plocka med. Såg att du fått dit taket nu börjar det ju likna något! _________________ Henrik Andersson |
||
Ska iofs. kanske snart börja testa lite flöde på kanalerna i BMW toppen, har lite funderingar på avgaskanalerna som jag tror ska gå att få lite bättre.
Finns nu en flödesbänk 1 mil söderut ![]() _________________ Henrik Andersson |
||
min granne skulle bli lyrisk om han såg denna. började sin karriär på köpings mekaniska slutade med ingenjörsfirma som sålde maskiner. lite kuriosa för den som ville veta. =) gnäll inte över din FB-motor, rena raketen mot F-motorn. trevligt bygge i övrigt ![]() ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Idag kom det lite prylar, 7.25" Tilton samt ventiler.
![]() Tryckplatta 2kg lamell 0.7kg. Man kan inte låta bli att tänka tanken, ska den lilla orka med min motor? Insugsventil 47mm får fräsa om sätena igen, avgas ska vara 38mm tyvär hade dom skickat fel så jag fick 39mm men det löser sig. ![]() _________________ Henrik Andersson |
||
Re:
Ser intressant ut!! Funderar lite på att göra det samma på min vev, men jag vet inte hur mycket man kan ta? Vad kostar det att balansera en vev sen? ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||
Man vill ju inte gör nått onödigt precis, men kanske måste en dieselvev balanseras ändå..?
Har du lämnat in din vev lös till balansering eller skickar du med svänghjul och sån med? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||
Jag balanserar allt, vev, svänghjul, tryckplatta, vibrationsdämpare och remhjul.
Kopplingen från Tilton är inte den jag skulle ha, börjar bli lite småtråkigt nu, typ 5 av 10 prylar man beställer är inte det man beställt. _________________ Henrik Andersson |
||
Det är inte så kul! Man vill ju fasen få hem rätt saker... Jag köpte tex topplocksbultar ARP till min, sen efter x antal månader kom jag på att det var ramlagerbultar..... Ska dock få dem bytta så det löser sig.
När blir det åka av med din pärla då? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||
Snygg bil , seriöst bygge !
Kul läsning , synd att du fick ras bara > ![]() Borde väl bygga om min jag å , men man har lite för många projekt sammtidigt. Men så småning om så ska det bli gat/banbil av den ![]() Lycka till med bygget !!! _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
||
Tackar Anders.
Ska snart börja plocka lite igen, försöka få ihop motorn till att börja med. Den nya tryckplattan har kommit hem, så nu måste man fixa svänghjulet funderar lite på hur lätt man ska göra det? Nu väger det 8.9kg tryckplattan+lamell 2.7kg totalt 11.6kg, motorn var "lite" småjobbig redan innan då med totalvikt svänghjul+tryckplatta 17.8kg. Man tycker ju att det bör vara optimalt för veven om man får så lika vikt på svänghjul och tryckplatta som svängningsdämparen (ca: 5kg) som sitter i andra änden på veven, hur räknar man på motstånd i drivning av generator, vattenpump och servo som också drivs fram på veven? _________________ Henrik Andersson |
||
Hur går det här då henke?Har du plockat nått med motorn eller är det volvo som gäller just nu
![]() Du var inte heller på knutstorp's träffen eller? _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 77108 besök totalt |