| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Snabbfråga: R-däck i -3grader o torrt.
|
1761 besök totalt |
|
Snabbfråga: R-däck i -3grader o torrt.
Hej! Skall flytta bilen för att kunna småmeka lite, men törs man köra med r-däck när det är -3grader, dock torr väg... ? Eller blir däcken farligt hårda även vid lugn framfart? (Toyo r888 pratar vi om.) Tacksam för snabba svar! mvh Conny _________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||
|
Hur långt ska du köra. Jag har kört vid temperaturer kring nollstrecket med mina bridgestone. Inte värre än att man måste ta det lugnt dom första varven. Så det borde ju lätt gå att ta sig fram på gatan utan att det blir livsfarligt.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||
|
|
||
|
_________________ Conny Palm -BMWSC-BMWCS- BMW 320i BMW 330i BMW 530d http://www.garaget.org/?car=8980 |
||
|
Jag var flaggvakt ute vid gokartbanan igår och det var -2 på morgonen och killarna och tjejerna körde med slicks och det var väldigt halt i början men efter ett varv laddade dom på bra så bara man tar det lugnt så
_________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Hej,
Så här säger Toyo själva. Kumho har liknande restriktioner. This advisory applies only to the following products: All Proxesr R1RT All Proxes R888T All Proxes RA1T open Country M/Tr 32x11.50R16 (Product Code 360150) This advisory addresses the proper storage of these tires in colder climates. As seen in the picture below, tires stored and operated at sub-freezing temperatures, i.e., at or below 32°F (0°C), will lose rubber compound flexibility and may experience cracking when operated under such conditions. WARNING! Tread cracking due to low temperatures The rubber compounds used in these tires have unique properties that, when compared to other tires, can cause them to lose some of their flexibility when stored and operated at sub-freezing temperatures. This loss in flexibility can lead to potential cracking and other damage to the tire. To MINIMIZE THE CHANCES OF THIS HAPPENING, CONSUMERS AND INSTALLERS ARE ADVISED To FOLLOW THESE INSTRUCTIONS DURING SUB-FREEZING CONDITIONS: 1.Do not operate the car with these tires, as the tires may suddenly fail. 2.Always store these tires indoors at temperatures above 32°F (0°C). 3.Before mounting or dismounting, store these tires for at least 24 hours in a temperature-controlled environment of 68°F (20°C) or warmer. 4.Remove these tires from the vehicle and deflate to half the normal air pressure during prolonged periods of non-use or storage. 5.Do not move a car that is in storage with these tires, as the tires may crack. Det finns säkert lite säkerhetsmarginal inlagd från Toyos sida men de ger nog inte ut såna anvisningar utan anledning. Torbjörn _________________ Torbjörn Hillerström "There's nothing like a nice piece of hickory" |
||
|
ofta jag har fått lämna tillbaka slicks som spruckit för att de skickats på fel sätt, packade på varandra i minusgrader. Hojdäck då iofs. Inte kört race/träning under nollan på asfalt, men i 2-3 plusgrader, det som brukar hända då är att däcken får "cold-tear" och släpper från sig gummi på lite skumt sätt. Skeva då är att hårdare däck oftast fungerar bättre. Återigen hojdäck, men racegummi har nog en hel del likheter förutom stommen ändå.
_________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||
|
Re:
Samma har hänt mig på rallyslicks. _________________ Daniel Steiner |
||
![]() |
Däck för banåka
Snabbfråga: R-däck i -3grader o torrt.
|
1761 besök totalt |
