Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Snabbfråga: R-däck i -3grader o torrt.
1761 besök totalt
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648


Trådstartare
Snabbfråga: R-däck i -3grader o torrt.

Hej!

Skall flytta bilen för att kunna småmeka lite, men törs man köra med r-däck när det är -3grader, dock torr väg... ? Eller blir däcken farligt hårda även vid lugn framfart?
(Toyo r888 pratar vi om.)

Tacksam för snabba svar!

mvh Conny

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Hur långt ska du köra. Jag har kört vid temperaturer kring nollstrecket med mina bridgestone. Inte värre än att man måste ta det lugnt dom första varven. Så det borde ju lätt gå att ta sig fram på gatan utan att det blir livsfarligt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648


Trådstartare
Inte långt, och bara stadskörning i princip.
Borde vara lugnt tycker jag.

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Conny,

Vi hade ju säsongsavslutningen 2007 på Knutan när det var ca -3 grader.
Hade du varit med så hade du inte behövt ställa frågan

Det går att köra i minusgrader.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Läs senaste Automobil - det funkar!!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648


Trådstartare
Japp, ni hade alla rätt.
Det gick bra sålänge man inte gasade som en tok!

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



Jag var flaggvakt ute vid gokartbanan igår och det var -2 på morgonen och killarna och tjejerna körde med slicks och det var väldigt halt i början men efter ett varv laddade dom på bra så bara man tar det lugnt så

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Torbjörn Hillerström
Henån
Här sen Jan 2005
Inlägg: 104



Hej,
Så här säger Toyo själva. Kumho har liknande restriktioner.

This advisory applies only to the following products:
All Proxesr R1RT
All Proxes R888T
All Proxes RA1T
open Country M/Tr 32x11.50R16 (Product Code 360150)

This advisory addresses the proper storage of these tires in colder climates. As seen in the picture below, tires stored and operated at sub-freezing temperatures, i.e., at or below 32°F (0°C), will lose rubber compound flexibility and may experience cracking when operated under such conditions.

WARNING!
Tread cracking due to low temperatures
The rubber compounds used in these tires have unique properties that, when compared to other tires, can cause them to lose some of their flexibility when stored and operated at sub-freezing temperatures. This loss in flexibility can lead to potential cracking and other damage to the tire.

To MINIMIZE THE CHANCES OF THIS HAPPENING, CONSUMERS AND INSTALLERS ARE ADVISED To FOLLOW THESE INSTRUCTIONS DURING SUB-FREEZING CONDITIONS:
1.Do not operate the car with these tires, as the tires may suddenly fail.
2.Always store these tires indoors at temperatures above 32°F (0°C).
3.Before mounting or dismounting, store these tires for at least 24 hours in a temperature-controlled environment of 68°F (20°C) or warmer.
4.Remove these tires from the vehicle and deflate to half the normal air pressure during prolonged periods of non-use or storage.
5.Do not move a car that is in storage with these tires, as the tires may crack.

Det finns säkert lite säkerhetsmarginal inlagd från Toyos sida men de ger nog inte ut såna anvisningar utan anledning.

Torbjörn

_________________
Torbjörn Hillerström
"There's nothing like a nice piece of hickory"
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



ofta jag har fått lämna tillbaka slicks som spruckit för att de skickats på fel sätt, packade på varandra i minusgrader. Hojdäck då iofs. Inte kört race/träning under nollan på asfalt, men i 2-3 plusgrader, det som brukar hända då är att däcken får "cold-tear" och släpper från sig gummi på lite skumt sätt. Skeva då är att hårdare däck oftast fungerar bättre. Återigen hojdäck, men racegummi har nog en hel del likheter förutom stommen ändå.

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

OFFkeFF skrev:
ofta jag har fått lämna tillbaka slicks som spruckit för att de skickats på fel sätt, packade på varandra i minusgrader. Hojdäck då iofs. Inte kört race/träning under nollan på asfalt, men i 2-3 plusgrader, det som brukar hända då är att däcken får "cold-tear" och släpper från sig gummi på lite skumt sätt. Skeva då är att hårdare däck oftast fungerar bättre. Återigen hojdäck, men racegummi har nog en hel del likheter förutom stommen ändå.


Samma har hänt mig på rallyslicks.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Däck för banåka
Snabbfråga: R-däck i -3grader o torrt.
1761 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande