| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rikta in motor och växellåda
|
1 besök senaste veckan (3557 totalt) |
|
Har ett litet problem..
Är det någon som har bra tipps om hur jag skall få allt rakt. Det ända jag har att gå på är bakvagnsbalken med monterad diffklump samt stödlagret till kardanen. Har klurat lite på att göra en hel kardan från diff till låda som man kan ha å mäta sig in på.Men jag vet inte om låda och diff sitter på samma höjd orginal..Men logiskt sett så känns det som om allt skall vara rakt. _________________ Jonas Götesson |
|
Att ha pinjonaxeln parallell med vevaxeln; 'kan det finnas ett värde i.
Hur mekaniken sitter relativt vindskyddet; 'kommer ingen jä..l att märka. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
|
Finns en bild med alla måtten på "Anders bra-att-ha-sida för 02-entusiasten"
Direktlänk http://medlem.spray.se/bmw02hemsida/ _________________ Bert-Ola Runeson |
|
Vad är det för konfiguration? BMW med std BMW knutkonfig på kardanen (hardy/kardan/kardan)?
Hur skall du fästa upp skrotet i bilen? orginalgummi eller nåt annat, i såna fall vad? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|
Inte lätt att förklara allt med ord tyvärr...
Problemet är att motorn skall vara rakställd..Det gör att jag måste ha nya fästen till motor och låda. Från lådan sitter hardy-kardan-stödlager-knutkors-kardan-knutkors-diff. Standard BMW. Lådan skall sitta med en kudde mitt under. _________________ Jonas Götesson |
|
Först tänkte jag "Det är väl klart somfan att motorn skall vara rakställd?", sen kom jag på att du menade att den inte skulle luta som en Saab 900 motor.
Hardyn skall ha så lite vinkel som möjligt på sig (vid last) och knutkorsen skall också ha ganska liten vinkel på sig vid last, gör så den blir så rak som möjligt vid last så kommer du ändå inte komma så bra att det blir för liten vinkel. pinjongen och första röret skall vara så parallella som möjligt vid last. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|
Så... nu har jag svarvat ett rör (1m långt) som har presspassning inv. i kardanröret.
Skall skarva ihop främre kardanrör med bakre, så att jag får en stel kardan hela vägen.Sen bultar jag den stelt i lådan utan hardy.Då kan jag (förhoppningsvis) rikta in lådan/motorn mot diffen
Ut i garaget igen...
_________________ Jonas Götesson |
|
om du kan ha lådan + motorn hängades där du vill ha den kan du ju alltid montera en plattjärnsbit på lådan och snurra den och mäta tll given punkt på pinjongens centrum.
Stämmer verkligen det där med 3 grader? Har sett några cobrabyggen där växellådans utgående axel och pinjongen är förskjuten säkert 1dm i sidled. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
|
Lyfter frågan istället för att skapa en ny tråd.
Ska vevens centrumlinje sitta centrerad i bilens mittlinje? volvo b230 i det här fallet Förstår ni? bakaxelns ingående axel är ju inte centrerad på bakaxeln volvo 1031:a måste eller bör vevens centrum o pinjongen vara i linje, eller sitter kardanen snett i 240:isar, skiljer ett par cm i alla fall. För, motor o vxl-låda bör väl sitta rakt i bilen så man inte får brytningar i kardanen, eller? Allt ska in i en Opel kadett c hur noga ska man vara?? |
|
Veven och pinjongen ska sitta parallellt, där är det rätt noga för att inte få brytningar och vibrationer! Däremot så bör man sätt dom lite förskjutet i förhållande till varandra så att knutarna får jobba, annars slits dom lätt om dom står och gnor på samma ställe. Upp till 7 grader har jag för mej att jag hört men är inte säker. Det blir ofta en förskjutning automatiskt iom att motorn lutar bakåt och diffen brukar hamna lite högre upp. På Cobror sätter många dessutom motorn lite offset till höger för att få bättre plats för fötterna och en bättre viktfördelning.
_________________ Stefan Karlström |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (3557 totalt) |