Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Resa till 24-timmars på Ringen!
2907 besök totalt
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hej!

Jag har suttit och funderat på om man inte någon gång i sitt liv skall uppleva 24-timmars på Ringen? När man ser Lennarts bilder blir man tårögd och tänker att det kunde vara kul att visa upp motsvarande bilder/filmer om 30 år. (Speciellt då M3 GTR skall försöka ge Vipern en match )

Samtidigt vill jag inte pynta soppa och logi till Ringen om jag inte också får köra.
Jag har kollat lite och i år var Ringen stängd veckan innan 24hrs och hade bara kvällsöppet veckan efter. Förmodligen kommer det att se likadant ut med öppettider 2003. Att kombinera 24hrs med att också kunna köra på banan verkar m.a.o. svårt. Alternativt måste man sitta och vänta en vecka för att kunna köra själv. Frågan är alltså om det är ens är ide att försöka kombinera de två, dvs köra & titta?

Min fundering är därför om man inte kunde hyra ett diesel-skåp, typ Vito eller lik. Och dra ner ett helt gäng. Dvs endast för att kolla, filma, plåta och insupa atmosfär & lite lokal dryck. Då vi blir några stycken kan ju bilen bokstavligen rulla non-stop upp och ner. (Även om jag helst kör själv ) Man torde m.a.o. kunna åka ner på fredagen den 30/5 och hem igen på kvällen den 1/6.

Någon vecka efter hemkomst kan man istället dra ner för att köra?

http://www.24h-rennen.de/

Mantorp
Här sen Nov 2002

Hmmm... Kan man hoppas det är tentafritt då...
Tror inte det tyvärr...

Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Av någon anledning så läste jag rubriken som "Rejsa till 24-timmars på ringen".
När jag läste om dieselskåp, så förstod jag att jag läst fel.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re: Resa till 24-timmars på Ringen!

BTG skrev:
Man torde m.a.o. kunna åka ner på fredagen den 30/6 och hem igen på kvällen den 1/6.
Det låter som en kul idé och jag skulle gärna hänga med på en sån tripp om man gör den på ett "ekonomiskt fördelaktigt" sätt. Att stanna borta elva månader känns dock lite väl tungt... Finns det snabbare dieslar?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Mäkinen skrev:
BTG skrev:
Man torde m.a.o. kunna åka ner på fredagen den 30/6 och hem igen på kvällen den 1/6.
Det låter som en kul idé och jag skulle gärna hänga med på en sån tripp om man gör den på ett "ekonomiskt fördelaktigt" sätt. Att stanna borta elva månader känns dock lite väl tungt... Finns det snabbare dieslar?

Vaket! (F-n jag låste igenom det så många ggr och lik f-rbannat såg jag inte det.)

Edtiterat nu hursomhelst!
Mvh / Micke

Stockholm
Här sen Nov 2002

Mäkinen skrev:
BTG skrev:

Jag kan ordna fram en VW Caravelle med 8 platser och stort bagage (förlängda varianten) till ett mycket förmånligt hyrpris. Den hade vi i somras och den knallade på i 120 uppför Kasselbackarna med 6 pers och massor av packning.

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

DanielB skrev:
Jag kan ordna fram en VW Caravelle med 8 platser och stort bagage (förlängda varianten) till ett mycket förmånligt hyrpris. Den hade vi i somras och den knallade på i 120 uppför Kasselbackarna med 6 pers och massor av packning.

mvh
Daniel

Det låter ju kanon! Lite tungt bagage kan det ju onekligen bli på hemvägen - sånt som klinkar lite. För den som vill ha med sig en försoningsgåva hem ligger Moseldalen med vitt vin i mängd nära! (Jag brukar tycka att vitt vin är vinäger men just det som görs där är riktigt, riktigt bra!)
om man inte vill ha vitt vin finns ett köpcentrum innan Lübeck där jag köpte ex.vis en liter Aalborgs Jubileums för 85:-. Sedan har vi förstås en del annat förstås: Bitte ein Bit!
Men nu håller jag på att spåra ur - Racing var det ju!!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
DanielB skrev:

mvh
Daniel

Det låter ju kanon! Lite tungt bagage kan det ju onekligen bli på hemvägen - sånt som klinkar lite. För den som vill ha med sig en försoningsgåva hem ligger Moseldalen med vitt vin i mängd nära! (Jag brukar tycka att vitt vin är vinäger men just det som görs där är riktigt, riktigt bra!)
om man inte vill ha vitt vin finns ett köpcentrum innan Lübeck där jag köpte ex.vis en liter Aalborgs Jubileums för 85:-. Sedan har vi förstås en del annat förstås: Bitte ein Bit!
Men nu håller jag på att spåra ur - Racing var det ju!!!

Jo, Caravellen är kvalificerad för sån last. Vi fullkomligen våldtog vinhyllorna på ett köpcentrum i Bordeaux.

Men som sagt åter till ämnet. Jag är i alla fall väldigt intresserad av en sån resa. Caravellen + någon mer buss om vi blir många kan jag ordna genom en nära vän som har hyrbilsfirma. Bilarna finns utanför Borås så vi som borr norr om får förmodligen ta oss dit först med egna bilar.

mvh
Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Borås är väl kanske inte rakaste spåret men bra ur sammanstrålningssynpunkt? (Jag har bott i de trakterna så de roliga vägar som finns dit hittar jag bra på! Karavan på väg dit m.a.o.)

Efter Borås är det bara några få mil till Gbg och E6 hela vägen till Malmö!

Slåtte
Här sen Nov 2002

Caravelle är egentligen den enda minibuss som kan rekommenderas, rymlig, lättkörd och relativt komfortabel. Jag kör en sån som taxi, oslagbar faktiskt!

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vem kan räkna på vad en dylikresa kan gå loss på? Har dåligt span på antal mil, biljettpriser osv.

Men klart intresant tycker jag det är.

Med brasklappen "Tenta-P" då. Fast jag kanske kan få dispens och avlägga den muntligt på vägen ner för Daniel?

Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

När jag har åkt mina resor till Ringen så har jag åkt Öresundsbron - Rödby/Puttgarden Hamburg. Och sedan antingen Hannover eller Bremen till Köln, det är ungefär 1,5 mil kortare över Bremen, (men jag brukar inte bestämma mig förren jag kommer till Hamburg vilken väg jag skall åka) från Motala till Nürburg är det 126 mil. Ner brukar jag stanna för en övernattning om jag åker själv, men dom två sista resorna när jag har varit själv har jag åkt nonstopp hem. Resan i Mars tog 13 tim och i November 12 tim hem.
Men ett par som jag känner i oslo dom åker Öresundsbron-Stora Bält bron och över Hannover & Köln ner, det är 150 mil. Dom brukar åka natten ner och dom åker på 12 timmar.
När jag har varit nere själv har jag bott på Hotell Nordschleife i Breidscheid, med denna underbara utsickt över banan från hotell fönstret. thumbs up

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Vi är några här nere som redan planera en resa ner.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Vi är några här nere som redan planera en resa ner.

Med platsbrist ja!!!

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Det är 146 mil till Ringen från Sthlm. Jag brukar åka Bron eller Helsinborg/Helsingör och Rödby/Puttgarden. Men erfarenhet är att man nattetid kan tillryggalägga riktigt många mil på Autobahn. Är man sedan flera som kan turas om blir det hur smidigt som helst.

Kostnad?
400 mil á 10/milen (om nu Caravellen är bensinare) = 4000:-
2 vattenöverfarter 500:-(?) /väg =1000:-
2 nätters Logi 300:- / pers? (Då bor man bra!) Alt. att man campar eller bor någon mil därifrån och då får ner priset rejält. (I Tyskland finns ett ganska väl fungerande Bed & Breakfast ung. som i England) I Ernst som ligger i Moseldalen bodde vi i dubbelrum ink. frukost för 60:- natten. Det är 5-6 mil till Ringen från Ernst.

om man är 6 personer (fler är givetvis trevligt men då kan man ta en buss till) blir det 900:-/pers. + logi och mat.
Realistiskt med biljetter och lite annat kanske 2000:- till 2500:- är rimligt?

Mantorp
Här sen Nov 2002

thumbs up

säger jag. Nu ska vi bara se till att det INTE är tenta då...

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Jag hade tänkt så här när det gäller vår resa här från Skåne:

Åka ner typ torsdag/fredag och bo på Zimmer Frei eller liknande någonstans i närheten. Under själva tävlingsdagarna så är det camping som gäller i tält vid banan (det hör till atmosfären). När tävlingen är över så sover vi 1 natt i Zimmer Frei innan vi kör hem på typ måndagen..

Edit: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=553&start=0&postdays=0& . . . .

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Allmänt banåkaforum
2907 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande