Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Koniska hål?
6 besök senaste veckan (5675 totalt)
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Koniska hål?

Hej!

Jag har en fundering och det är att göra egna koniska hål där förslagsvis en spindelled eller p-ände passar.

Att beställa en konisk brotsch och köra med i ett vanligt borrat hål borde ju vara det enklaste. men...

Var köper man en sådan och hur får man reda på vilken vinkel det är på spindelleden? är det någon standard eller har alla tillverkare olika?

Jag har nu svarvat en rund platta med ett koniskt hål, som jag avser svetsa fast i styrspindeln, i där jag mätt upp vinkeln på konan med skjutmått, men det känns inte som den bästa lösningen
(det jag svetsar i är inte gjutjärn )

Har även kollat upp lite mekaniska verkstäder men bara hittat en brotsch som var fel vinkel på... har dålig koll på vilka företag som kan sälja denna typ av prylar.

Det borde vara flera än jag som stött på detta problem, hur har ni löst det? (inte uniballs då bilen ska gatreggas)

Det kanske rent av finns någon här på rejsa som har en liggandes

Svartsjö
Här sen Jul 2005

Vilken kona det är på en spindel kan du hitta på www.sidem.be Att hitta en brotch med rätt kona är nästan omöjligt... De enda vi hittade när vi letade var till Morse-kona, och det är inte många spindlar som har det... Till sist hittade vi en 1:8 konad brotch i en låda hos vår granne som renoverar tändkulemotorer. Rena lyckträffen. Ett alternativ är att hitta en bra mekanisk verkstad och be dem att fixa det. På Locostklubbens forum vet jag att det finns en kille som fixar koner efter önskemål.

Stockholm
Här sen Jun 2006

Dremel och märkfärg funkar kanon.

Linköping
Här sen Sep 2005

Trådstartare
ang dremel o märkfärg

Menar du, stoppa i se var det tar i och slipa, stoppa i se var det tar i och slipa, .... osv..?

den var ju inte dum

ska även kolla locostforumet

Stockholm
Här sen Jun 2006

Tror det var Butterfly som tipsade om att han brukade göra så. Finns en tråd hår på forumet om det.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Sword skrev:
Vilken kona det är på en spindel kan du hitta på www.sidem.be Att hitta en brotch med rätt kona är nästan omöjligt... De enda vi hittade när vi letade var till Morse-kona, och det är inte många spindlar som har det... Till sist hittade vi en 1:8 konad brotch i en låda hos vår granne som renoverar tändkulemotorer. Rena lyckträffen. Ett alternativ är att hitta en bra mekanisk verkstad och be dem att fixa det. På Locostklubbens forum vet jag att det finns en kille som fixar koner efter önskemål.

Man får mäta nogrann, sedan låter man få en fräs slipad med rätt vinkel på skäret.

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Tänkte bara meddela att "Spindelmannen" på Locostforumet inte längre har möjlighet att svarva konor i spindlar...

MGB GT 1967
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

De spindelledskoner jag 'varit inblandad i; 'har konat 1:10.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
Koniska hål?
6 besök senaste veckan (5675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande