Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
GT3 997
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11648 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

G.Berggren skrev:
Supramannen skrev:
G.Berggren skrev:
Supramannen skrev:
Nu är det ju så att en 996 gt3 Rs är en Rs på riktigt och inte bara en bred gt3 som en 997 gt3 är typ..


Det vore intressant att höra vad du grundar det på? Nog för att man kan få skinn på instrumentpanelen navi och farthållare, men det är ju inget som säger att man måste ta. I övrigt tycker jag nästan det verkar som om 997 RS skiljer sig mer från vanliga GT3an än vad 996 gör.

997 RS Vs 997 GT3: 20kg, mer marktryck (ca 60kg?), 44 mm bredare (hela 88 bredare än 996) & gulmarkering på ratten för den som tycker att det är fränt. Detta är sakerna som jag vet. Andra saker som jag hört folk tala om är att svänghjulet skulle vara något lättare och att det finns någon mer ställskruv på dämparna men det är inget jag vågar gå i god för.
Saknar lite av de synliga kolfiberdetaljerna på 997an men de finns ju på eftermarknaden.

996 RS vs 996 GT3: 50kg, mer marktryck (ca 60kg?), Svänghjulet är lättare än i MK I men inte än MK II väl? men sen?


Kan rätta dig lite

Samma svänghjul i dom som har det lättate svänghjulet

Inga ställbara dämpare alls


Kan läsa lite åt dej

Detta är sakerna som jag vet. Andra saker som jag hört folk tala om....

Men fortfarande, vad gör 996an mer "RS"?

Göte RS6 Sjögren skrev:
Dock det som är intressant här är att om inte en kompetent förare som HvS kan skilja nämnda bilar i tid runt ringen, ja då kan man vara säker på att 99% av köparna av 997 GT3 RS inte heller kan det.


Min personliga erfarenhet skulle nästan vara tvärt om, att den glade amatören har mer att hämta i 997an då den är oerhört mycket snällare och lugnare än 996an.
Men visst är det som du säger skillnaden på toppen är inte direkt enorm men den är absolut inte till 996ans fördel.


Breggren där håller jag med dig, visst är det tvärt om på många sätt, men då kan man räkna med att det oxå är väldigt, väldigt långt bort från de tider vi pratade om här kring 7.50 fullt SA varv, vi menar nog samma sak i slutändan kanske. Nog visar HvS att en 997 GT3 RS vräker omkull en 996 GT3 RS så fort han åker på en banan där han vågar använda det som finns tillhands i 997an. Jag skulle oxå säga att i rätt händer så är även en 997 GT3 RS snabbare på ringen än 996 GT3 RS, men de lär va få som verkligen kan skilja dem åt på ringen gällande extremt erfarna förare. Likväl om man ser till en extremt oerfaren förare så har de en fördel i en 997 mot om de skulle åka 996, precis som du säger.

Nog upplever den stora massan en 997 som lättare än 996, till trots för att jag personligen tycker myten om svårkörda Porschar gennerelt är extremt överdriven.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
G.Berggren
Värnamo
Här sen Feb 2005
Inlägg: 57



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Breggren där håller jag med dig, visst är det tvärt om på många sätt, men då kan man räkna med att det oxå är väldigt, väldigt långt bort från de tider vi pratade om här kring 7.50 fullt SA varv, vi menar nog samma sak i slutändan kanske. Nog visar HvS att en 997 GT3 RS vräker omkull en 996 GT3 RS så fort han åker på en banan där han vågar använda det som finns tillhands i 997an. Jag skulle oxå säga att i rätt händer så är även en 997 GT3 RS snabbare på ringen än 996 GT3 RS, men de lär va få som verkligen kan skilja dem åt på ringen gällande extremt erfarna förare. Likväl om man ser till en extremt oerfaren förare så har de en fördel i en 997 mot om de skulle åka 996, precis som du säger.

Nog upplever den stora massan en 997 som lättare än 996, till trots för att jag personligen tycker myten om svårkörda Porschar gennerelt är extremt överdriven.


Kunde inte sagt det bättre själv (förutom det där sista ang. myten )

_________________
Gustav Berggren
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:


Nog upplever den stora massan en 997 som lättare än 996, till trots för att jag personligen tycker myten om svårkörda Porschar gennerelt är extremt överdriven.


Dags att byta Beemern??

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
M M
SWE
Här sen Jul 2005
Inlägg: 62



Re:

Qvisfr skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:


Nog upplever den stora massan en 997 som lättare än 996, till trots för att jag personligen tycker myten om svårkörda Porschar gennerelt är extremt överdriven.


Dags att byta Beemern??


Hmm..... med en DSG-låda, vore väl våran fartglade Gaute sugen trots allt.....?
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

Magnus D skrev:
Qvisfr skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:


Nog upplever den stora massan en 997 som lättare än 996, till trots för att jag personligen tycker myten om svårkörda Porschar gennerelt är extremt överdriven.


Dags att byta Beemern??


Hmm..... med en DSG-låda, vore väl våran fartglade Gaute sugen trots allt.....?


Ja de är ju inte en dag försent att Porsche får sig en riktig låda

Att Porsche CGT kom med vanlig låda är väl en av Porsches större prestige förluster på senare år

Porsche är kul, men hur kul är en 997 GT3 RS när väl nya CSL kommer, den som lever får se.

Magnus kommer du oxå ner till ringen 12-14 april? Vi verkar ju bli ett jäkla gäng

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Porsche är kul, men hur kul är en 997 GT3 RS när väl nya CSL kommer, den som lever får se.

Magnus kommer du oxå ner till ringen 12-14 april? Vi verkar ju bli ett jäkla gäng


G, förhandling pågår för min del , ang. den helgen.

Det behöver kanske inte vara tyskt stål!??! Eller?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

Qvisfr skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:

Porsche är kul, men hur kul är en 997 GT3 RS när väl nya CSL kommer, den som lever får se.

Magnus kommer du oxå ner till ringen 12-14 april? Vi verkar ju bli ett jäkla gäng


G, förhandling pågår för min del , ang. den helgen.

Det behöver kanske inte vara tyskt stål!??! Eller?


Du kommer loss hoppas vi thumbs up

Nissan 1750kg GT-R spöar 997 GT3 runt Bedford med ca 1 sek(samma förare).
Allt är inte vad det en gång var, numera går uppenbarligen tunga bilar som GT-R riktigt fort runt t o m en kort bana. Undrar om fler än jag har uppmärksammat vilken enorm bil GT-R är, den slår ju t o m en Z06 på strippen. wow Givetvis har den en riktig låda som passar mig(känns så fel att handveva växelspak 2008), hmm om bilen som sådan funkar med mig...prestanda mässigt visst, utseende, image, vet ej. Men nog skulle den göra sig med spinners samt neon ljus under bilen, särskilt på ringen, kul.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:


Porsche är kul, men hur kul är en 997 GT3 RS när väl nya CSL kommer, den som lever får se.


Man kommer dock aldrig ifrån att CSL är baserad på en vanlig 3-serie

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 270



Re:

MatroxMGA skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:


Porsche är kul, men hur kul är en 997 GT3 RS när väl nya CSL kommer, den som lever får se.


Man kommer dock aldrig ifrån att CSL är baserad på en vanlig 3-serie




Man kommer dock aldrig ifrån att en 997 GT3 RS är baserad på en vanlig 911.

_________________
Nicklas strid
BMW M2 BTG-Räser
Porsche 964 Turbo -92
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Re:

nickestrid skrev:
MatroxMGA skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:


Porsche är kul, men hur kul är en 997 GT3 RS när väl nya CSL kommer, den som lever får se.


Man kommer dock aldrig ifrån att CSL är baserad på en vanlig 3-serie




Man kommer dock aldrig ifrån att en 997 GT3 RS är baserad på en vanlig 911.


En "vanlig" 911 skulle jag nog alltid vilja påstå är aningen mer speciell än en 3-serie

Skämt å sida, tycker CSLen e grym, har alltid varit förtjust i den thumbs up

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

MatroxMGA skrev:
nickestrid skrev:
MatroxMGA skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:


Porsche är kul, men hur kul är en 997 GT3 RS när väl nya CSL kommer, den som lever får se.


Man kommer dock aldrig ifrån att CSL är baserad på en vanlig 3-serie




Man kommer dock aldrig ifrån att en 997 GT3 RS är baserad på en vanlig 911.


En "vanlig" 911 skulle jag nog alltid vilja påstå är aningen mer speciell än en 3-serie

Skämt å sida, tycker CSLen e grym, har alltid varit förtjust i den thumbs up


Philip, du har en poäng. De egentliga enda felet med en CSL är väl att den är baserad på en vanlig 3 serie.

Dock ser det ut som om just dessa 3 serie(CSLer) verkar stå sig hyggligt i pris vs annat från M department, vilket får ses som unikt kanske.

I övrigt, en Porsche är ju alltid en Porsche
Det lite tråkiga med GT3 är väl att det närmast får ses som en dussin bil vs CSL. Men för den stora massan som ser en CSL är det ju ändock en ännu större dussinbil då de flesta tar den för en vanlig 3 serie skulle jag tro.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Du kommer loss hoppas vi thumbs up

Nissan 1750kg GT-R spöar 997 GT3 runt Bedford med ca 1 sek(samma förare).
Allt är inte vad det en gång var, numera går uppenbarligen tunga bilar som GT-R riktigt fort runt t o m en kort bana. Undrar om fler än jag har uppmärksammat vilken enorm bil GT-R är, den slår ju t o m en Z06 på strippen. wow Givetvis har den en riktig låda som passar mig(känns så fel att handveva växelspak 2008), hmm om bilen som sådan funkar med mig...prestanda mässigt visst, utseende, image, vet ej. Men nog skulle den göra sig med spinners samt neon ljus under bilen, särskilt på ringen, kul.


Kan bli riktigt spännande att se tider på nya ZR1, har sett lite filmer på Youtube när de kör bana med den och den ser grymt snabb ut.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003
Inlägg: 778



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
MatroxMGA skrev:
nickestrid skrev:
MatroxMGA skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:


Porsche är kul, men hur kul är en 997 GT3 RS när väl nya CSL kommer, den som lever får se.


Man kommer dock aldrig ifrån att CSL är baserad på en vanlig 3-serie




Man kommer dock aldrig ifrån att en 997 GT3 RS är baserad på en vanlig 911.


En "vanlig" 911 skulle jag nog alltid vilja påstå är aningen mer speciell än en 3-serie

Skämt å sida, tycker CSLen e grym, har alltid varit förtjust i den thumbs up


Philip, du har en poäng. De egentliga enda felet med en CSL är väl att den är baserad på en vanlig 3 serie.

Dock ser det ut som om just dessa 3 serie(CSLer) verkar stå sig hyggligt i pris vs annat från M department, vilket får ses som unikt kanske.



Absolut, CSL verkar stå sig bra i pris o det borde ju tyda på att det är en uppskattad bil thumbs up

_________________
mvh

Philip Lundh
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Vilket jädra snack! Ni verkar ju helt glömma tider som tester givit i nått fånigt resonemang som skall betyda att "igentligen" är det inte så....
bmw130 skrev:
Supramannen skrev:
Snabbaste gt3an är 996 Gt3 RS

Tror inte herr Röhrl håller med om det.

Tacka fan för det, han är ju anställd av Porsche. Kan väl inte gå ut och klaga på nya produkter.

G.Berggren skrev:
Supramannen skrev:
Nu är det ju så att en 996 gt3 Rs är en Rs på riktigt och inte bara en bred gt3 som en 997 gt3 är typ..

Det vore intressant att höra vad du grundar det på? Nog för att man kan få skinn på instrumentpanelen navi och farthållare, men det är ju inget som säger att man måste ta. I övrigt tycker jag nästan det verkar som om 997 RS skiljer sig mer från vanliga GT3an än vad 996 gör.

Nej för sjutton, tvärt om. 996GT3RS är en limited edition med 600 bilar. 997an är en serieproducerad bil. 996an har vesäntligt fler förändringar gentemot samma GT3. 997 GT3RS är en breddad GT3 där entusiasterna tycker Porsche kunde ha gjort vesäntligt mer, för att kalla den för RS. Vilket troligtvis kommer att visa sig i andrahandsvärdet framöver. Redan idag finns det väldigt mycket 997 GT3RS på begagnadesidorna. All kan inte vara ringrunkers som måste köpasig en GT2 för att bli snabbare.
Göte RS6 Sjögren skrev:
Nog visar HvS att en 997 GT3 RS vräker omkull en 996 GT3 RS så fort han åker på en banan

Det är ju precis tvärt om!

MatroxMGA skrev:
Härligt att alla är så nöjda med sina köp

Det bästa som skrivits i denna tråd!
Tyvär verkar det som vi alla "försvarar" det vi har. Kan bara förtydliga det jag tidigare skrivit att jag tycker 997an är en bättre bil, men 996an är mera en entusiastbil. Jag vill gärna ha en 997. Men det kanske kunde räcka med en GT3.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

höfläkt skrev:
Vilket jädra snack! Ni verkar ju helt glömma tider som tester givit i nått fånigt resonemang som skall betyda att "igentligen" är det inte så....
bmw130 skrev:
Supramannen skrev:
Snabbaste gt3an är 996 Gt3 RS

Tror inte herr Röhrl håller med om det.

Tacka fan för det, han är ju anställd av Porsche. Kan väl inte gå ut och klaga på nya produkter.

G.Berggren skrev:
Supramannen skrev:
Nu är det ju så att en 996 gt3 Rs är en Rs på riktigt och inte bara en bred gt3 som en 997 gt3 är typ..

Det vore intressant att höra vad du grundar det på? Nog för att man kan få skinn på instrumentpanelen navi och farthållare, men det är ju inget som säger att man måste ta. I övrigt tycker jag nästan det verkar som om 997 RS skiljer sig mer från vanliga GT3an än vad 996 gör.

Nej för sjutton, tvärt om. 996GT3RS är en limited edition med 600 bilar. 997an är en serieproducerad bil. 996an har vesäntligt fler förändringar gentemot samma GT3. 997 GT3RS är en breddad GT3 där entusiasterna tycker Porsche kunde ha gjort vesäntligt mer, för att kalla den för RS. Vilket troligtvis kommer att visa sig i andrahandsvärdet framöver. Redan idag finns det väldigt mycket 997 GT3RS på begagnadesidorna. All kan inte vara ringrunkers som måste köpasig en GT2 för att bli snabbare.
Göte RS6 Sjögren skrev:
Nog visar HvS att en 997 GT3 RS vräker omkull en 996 GT3 RS så fort han åker på en banan

Det är ju precis tvärt om!

MatroxMGA skrev:
Härligt att alla är så nöjda med sina köp

Det bästa som skrivits i denna tråd!
Tyvär verkar det som vi alla "försvarar" det vi har. Kan bara förtydliga det jag tidigare skrivit att jag tycker 997an är en bättre bil, men 996an är mera en entusiastbil. Jag vill gärna ha en 997. Men det kanske kunde räcka med en GT3.


Stefan jag tror du missat att 997 RS kom in lite drygt 0.7 sekunder snabbare än 996 RS runt SA supertest på Hockenheim, om vi nu ska hålla oss till ett test som referens .

911 GT3 (996) Mk1 1.14,9 min 8.03 min 08/99 (ej R-däck) Med r-d i paritet med CSL gällande ringen.
911 GT3 (996) Mk2 1.13,2 min 7.54 min 06/03 (ej R-däck) Med r-d skulle den va snabbare än CSL.
911 GT3 RS (996) ** 1.11,8 min 7.47 min 03/04
911 GT3 (997) ** 1.11,7 min 7.48 min 07/06
911 GT3 RS (997) ** 1.11,1 min 7.48 min 03/07
M3 CSL ** 1.13,5 min 7.50 min 08/03

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Stefan jag tror du missat att 997 RS kom in lite drygt 0.7 sekunder snabbare än 996 RS runt SA supertest på Hockenheim, om vi nu ska hålla oss till ett test som referens .
911 GT3 (996) Mk1 1.14,9 min 8.03 min 08/99 (ej R-däck) Med r-d i paritet med CSL gällande ringen.
911 GT3 (996) Mk2 1.13,2 min 7.54 min 06/03 (ej R-däck) Med r-d skulle den va snabbare än CSL.
911 GT3 RS (996) ** 1.11,8 min 7.47 min 03/04
911 GT3 (997) ** 1.11,7 min 7.48 min 07/06
911 GT3 RS (997) ** 1.11,1 min 7.48 min 03/07
M3 CSL ** 1.13,5 min 7.50 min 08/03


och 996RS är 0,5 sek snabbare till 200 och 1,0 sek snabbare på Nürburgring. Nu klyver vi hårstrån men inte är det att "vräka ikull" i alla fall.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



Re:

nickestrid skrev:
MatroxMGA skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:


Porsche är kul, men hur kul är en 997 GT3 RS när väl nya CSL kommer, den som lever får se.


Man kommer dock aldrig ifrån att CSL är baserad på en vanlig 3-serie




Man kommer dock aldrig ifrån att en 997 GT3 RS är baserad på en vanlig 911.



och en vanlig 911 är i rakt nedstigande led besläktad med en VW
och en förare vi alla känner är i samma veva rakt nedstigande besläktad med ADAM.
Så det där med gammal teknik behöver inte alltid vara något sämre.. ;-)

_________________
Bo Wihlborg
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8437



Göte RS6 Sjögren skrev:
8m Armco, bra spelare har tur! Premiären 2008, phu..(se nedan)

Hur gick det här? Vad hände och hur?
Det ser ju ut att ha gått bra?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Re:

BTG skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
8m Armco, bra spelare har tur! Premiären 2008, phu..(se nedan)

Hur gick det här? Vad hände och hur?
Det ser ju ut att ha gått bra?


Äsch, bara lite XEM (Eksem) från Ringen

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



Re:

Erik B skrev:
BTG skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
8m Armco, bra spelare har tur! Premiären 2008, phu..(se nedan)

Hur gick det här? Vad hände och hur?
Det ser ju ut att ha gått bra?


Äsch, bara lite XEM (Eksem) från Ringen


Ja så kan man väl kalla det.

Micke jag fick vattenplaning, på väg ner i Tiergarten, således på rak vägsträckning. Klippte därefter gräset vänsterkant Tiergarten(det är brett där nere, rätt ställe att plana på) så egentligen borde Nurburgring betala mig för utfört trädgårdsarbete Nåväl det var ingen fara med varken mig eller bil så jag fortsatte köra efter lite pappersarbete samt avspolning av bilen thumbs up . Behövde givetvis ej heller bärgning.

Hade turen att bara smeka Mr Amcro i 4m, dock tog jag även och pinkade in reviret på en 4m planka som låg ovanför oxå, således blev det 8m totalt + 2st bultar= 375 euro för räcket. Streckenkontrollen killarna var inte så imponerade, de sa ähhh de blev bara 8m De och många andra hade nog väntat sig x antal fler meter då det gäller mig skulle jag tro

Redan fått skadan godkännd av bolaget och jag kan upplysa om att jag inte hymlade om vart jag varit. Skrev tydligt att jag åkte ur på NURBURGRING. Personligen har jag alltid förutsatt att jag är försäkrad.
De är ju därför jag valt SA sedan många år tillbaka.
Åker ner igen om ett par veckor för att köra en sista sväng innan tredje knatten kommer i juni.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8437



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Nåväl det var ingen fara med varken mig eller bil så jag fortsatte köra efter lite pappersarbete samt avspolning av bilen thumbs up

Skönt!

Göte RS6 Sjögren skrev:
Hade turen att bara smeka Mr Amcro i 4m, dock tog jag även och pinkade in reviret på en 4m planka som låg ovanför oxå, således blev det 8m totalt + 2st bultar= 375 euro för räcket. Streckenkontrollen killarna var inte så imponerade, de sa ähhh de blev bara 8m

Med det meterpriset så vill man ju behålla det skadade armco:t. Som en trofé/souvenir att sätta i garaget eller vardagsrummet. Får man det eller?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Nürburgring
GT3 997
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
11648 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande