Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Gatdäck eller r-däck till bana?
1353 besök totalt
Rang
Nässjö
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Jag går i funderingar på att köpa r-däck till Renaulten. Isåfall skulle det bli Toyo R888 i 17". Men det är osm så med att jag måste köpa nya däck till mina 18" fälgar som sitter på och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Antingen så blir det nya eller bättre begangnade billiuga 18" däck och en uppsättning nya fälgar + r-däck i 17".

Eller så tänkte jag att man kan ju köpa vanliga däck och köra på bana med dom också... Frågan är bara då, finns det några däck som pallar att gå på bana men som ändå är gatdäck??

De däcken jag får upp i huvudet är ju typ Michelin Pilot Sport PS2 eller vad dom heter. Förra året hade jag Dunlop som jag även körde bana med då men de slits ju rätt snabbt efter en dag

Så min fråga är då: Finns det några gatdäck som pallar gata+bana eller är det bara r-däck som gäller?? Skulle ju gå att åka på 18" Toyo R888 hela tiden med men då slits de väl rätt fort om man kör med de på gata också???

Edit: Som de kändes förra året så skulle jag kunna åka snabbare med r-däck också. Och däcken jag åkte på då va Dunlop Sp Sport Maxx och Dunlop Sp Sport 9000. Storleken är 235/40-18". Bilen i övrig är helt original.

MVH
Mikael Rang

Torbjörn Hillerström
Henån
Här sen Jan 2005

Hej,
Jag kommer att göra så här till min gamla 911. Original fuchs fälgar som är starka och lätta får Toyo 888 enbart för att köra på banträffar och möjligtvis fram och tillbaka. För gatan har jag köpt en omgång begagnade fälgar som får hyfsade men inte de dyraste gatsportdäcken. Jag tror det blir bäst totalekonomi i det. Dessutom kör jag landsväg från tidig vår till sen höst och jag tror inte r-däck och 0 gradig asfalt är en bra kombination.

Torbjörn

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Gatdäck eller r-däck till bana?

Rang skrev:
...finns det några däck som pallar att gå på bana men som ändå är gatdäck?...

Nej (möjligen undantaget i bak på framhjulsdrivna bilar).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Däck för banåka
1353 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande