| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konvertera en Renault till bakhjulsdrift. Vilken bakaxel????
|
1350 besök totalt |
|
Jag håller på att konvertera en Reanult 5 till bakhjulsdrift. Men frågan är från vilken bil jag ska ta den??? Helst ska det ju var en delad bakaxel. Så jag har funderat på BMW eller ford. Finns det någon volvobakaxel oxå kanske??? Dessa behövs sedan kortas. Förmodar att jag även får ta nav & stötdämpare från den bilen det blir. Det blir nämligen en volvo motor , växellåda + kardan. Finns det nåon som har gjort något liknande eller har någon ie så är jag väldigt tacksam för svar!!!
|
||
|
Re:
Fick mig osökt att tänka på denna kortade sierra bakvagnen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
|
|
||
|
Re:
I originalform är den väl liksom BMWs E30-bakvagn en stor kompromiss. Vad man ska välja beror ju mycket på vad bilen ska klara av. Gör man som jag och använder en kompromiss till semi-trailing kommer man helt säkert få en bakvagn som inte är bäst på något (förutom kanske att den är rätt enkel att klämma dit), men som kan fås att fungera rätt hyfsat till mycket. Det är min åsikt och erfarenhet. Hade jag gjort om jobbet idag så skulle jag istället monterat en stel axel i fyrlänk plus panhardstag. Enkelt är bra ibland :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Ja det ska bli en busbil helt enkelt, plåga lite på bana oxå. Bakhjulsdriven Renault 5:a......inte många av den sorten.
|
||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1350 besök totalt |