| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Märklig diff
|
920 besök totalt |
|
Märklig diff
Har en diff som beter sig mycket märkligt. Den har alltid fungerat kalasbra. Diffen är obromsad (tyvärr) och har en utväxling på 3,91:1. Häromdagen skulle bilen som diffen sitter på köras, och då upptäckte jag att den betedde sig som om den bromsade 100%. Så gjorde den i 3 dagar. Fjärde dagen bad jag en kollega åka med och lyssna och känna på fenomenet, då, mitt i en kurva small det till och nu beter den sig som den bör igen. Inga missljud, inga smörjbortfall, inga andra faktorer som kan ha orsakat detta.
Min undran lyder: Vad är det som händer och hur kan detta komma sig? _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
|
Låter som om nåt låst själva diffhjulen, typ en kugge som gått av och låst sig mellan de andra kugghjulen. Den ramlade bort och nu löper det fritt igen.
Typsikt dags att riva och kolla. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|
Bilen stått länge o guckat till sig kanske? Låter som läge att hålla med föregående talare!
|
|
Råkade ut för ett liknande fenomen för 20 år sen. Den började knäppa lite försynt nån dag senare när man gasade i kurvor. Sen övergick det till ett lite kraftigare ljud för att till slut kräva att jag skulle knuffa bilen med vridna framhjul för att kunna köra in på garageinfarten.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
![]() |
Skruva banåkabil
Märklig diff
|
920 besök totalt |