| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Funkar en ankstjärtvinge?
|
2153 besök totalt |
|
Jag kör en Opel Manta A och dom har en liten "ankstjärt" eller vad man nu ska kalla det. Tror ni att jag får bättre downforce om jag monterar en aluminium platta baktill? Som vissa gamla Ford GT40 hade. Eller det bromsar mer än det gör nytta? Självklart inte så hög som på bilderna men kanske 30-40mm och den ska täcka hela dakdelen på bilen.
_________________ Christofer de Maré |
||
|
Vet att jag läst någonstans hur hög den där kunde vara innan drag blev odrägligt.. Var väl ett par cm iaf.
Google hittade ett dokument som ser intressant ut ang. gurney flap s effekter, men kanske lite väl mycket teori. http://ltces.dem.ist.utl.pt/lxlaser/_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
På Datsun 240Z fungerar det rätt bra med en ca 1dm hög plåt som lutar 30grader (bra komromiss mellan negativ lyftkraft och lågt luftmotstånd. Höjdes vinkeln till 50grader, så blev det större negativ lyftkraft, men också onödigt stort luftmotstånd.
_________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
|
Jag letade förgäves efter en graf över höjden på spoiler på en camaro.. den finns i nån bok jag har..
Upp till 8 cm ökade downforce (minskade lyftet) samtidigt som luftmotståndet faktiskt minskade. Över 8 cm fortsatte downforce att öka men då ökade också luftmotståndet så att (vad jag minns) vid 12 cm var luftmotståndet samma som utan spoiler. _________________ Arne Lindgren |
||
|
Tack för svaren. Rejsa är överlägset det bästa forumet.
Det verkar som om jag får prova och se om jag känner någon skillnad. Men 30-40mm som jag tänkte kanske är lite för lite då? 50-60mm kanske blir bättre? _________________ Christofer de Maré |
||
|
Re:
Gör slitsade hål och öka på längden en bit så kan du enkelt justera höjden. När du hittat din 'maxhöjd' kan du sedan justera bort det grova överflödet av material. _________________ Roland Johansson |
||
|
|
||
|
Re:
Tack för svaren. Bra idé att göra den justerbar.
Tyvärr det ända dåliga med stället jag har bilen på, där blir väldigt dammigt. Plus att jag inte har tvättat den på c.a. 9 månader.
Men snart ska den ut och då blir det tvätt.
_________________ Christofer de Maré |
||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2153 besök totalt |