Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
GT3 997
<<   1, 2, 3, 4, 5
11648 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

BTG skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Nåväl det var ingen fara med varken mig eller bil så jag fortsatte köra efter lite pappersarbete samt avspolning av bilen thumbs up

Skönt!

Göte RS6 Sjögren skrev:
Hade turen att bara smeka Mr Amcro i 4m, dock tog jag även och pinkade in reviret på en 4m planka som låg ovanför oxå, således blev det 8m totalt + 2st bultar= 375 euro för räcket. Streckenkontrollen killarna var inte så imponerade, de sa ähhh de blev bara 8m

Med det meterpriset så vill man ju behålla det skadade armco:t. Som en trofé/souvenir att sätta i garaget eller vardagsrummet. Får man det eller?

Tjaaa... vet inte faktiskt, men eftersom de omg byter ut plankor som skadats så antar jag att de skrotar de man åkt mot. Edit stål är dyrt, de smälter nog ner kanske.... Hmm hur skulle det se ut med de större souvenirerna då, typ 60-100m+ Armcro i garaget .

Nåväl skulle sätta min svärmor på att firman som gör allt stål jobb på ringen(Nett Sthal, om jag minns rätt) är tumme med Nurburgring GMbh och pengarna flödar både hit och dit, undrar vad Nett Sthal omsätter i Armcro jobb under ett år på ringen

Värnamo
Här sen Feb 2005

Re:

höfläkt skrev:
Vilket jädra snack! Ni verkar ju helt glömma tider som tester givit i nått fånigt resonemang som skall betyda att "igentligen" är det inte så....

G.Berggren skrev:
Supramannen skrev:
Nu är det ju så att en 996 gt3 Rs är en Rs på riktigt och inte bara en bred gt3 som en 997 gt3 är typ..

Det vore intressant att höra vad du grundar det på? Nog för att man kan få skinn på instrumentpanelen navi och farthållare, men det är ju inget som säger att man måste ta. I övrigt tycker jag nästan det verkar som om 997 RS skiljer sig mer från vanliga GT3an än vad 996 gör.

Nej för sjutton, tvärt om. 996GT3RS är en limited edition med 600 bilar. 997an är en serieproducerad bil. 996an har vesäntligt fler förändringar gentemot samma GT3. 997 GT3RS är en breddad GT3 där entusiasterna tycker Porsche kunde ha gjort vesäntligt mer, för att kalla den för RS. Vilket troligtvis kommer att visa sig i andrahandsvärdet framöver. Redan idag finns det väldigt mycket 997 GT3RS på begagnadesidorna. All kan inte vara ringrunkers som måste köpasig en GT2 för att bli snabbare.
Göte RS6 Sjögren skrev:
Nog visar HvS att en 997 GT3 RS vräker omkull en 996 GT3 RS så fort han åker på en banan

Det är ju precis tvärt om!

Tyvär verkar det som vi alla "försvarar" det vi har. Kan bara förtydliga det jag tidigare skrivit att jag tycker 997an är en bättre bil, men 996an är mera en entusiastbil. Jag vill gärna ha en 997. Men det kanske kunde räcka med en GT3.

Du får gärna utveckla lite, förutom att 996an är limiterad. Upplys mej vad som gjorde 996a så speciell. Jag (som förövrigt har läst specar och frågat runt både nere på Manthey och på Porschecentrum runt om) har inte hittat några direkt "revolutionerande" skillnader. Det är intressant hur folk kan sitta och säga att det skiljer JÄTTE mycket men ingen tycks kunna förklara exakt vad.

strängnäs
Här sen Jan 2005

Halloj
Vilket ståhej det var i den här tråden då! man ska krama varann i trafiken ;-)

Jag är i dag en lycklig ägare till en 997 gt3 clubsport, min förra bil var en 996 gt3rs.
Ja vad är då skillnaden? Sekunder hit eller dit var inte skälet till att jag bytte modell
men själva bilarna tycker jag är som dag o natt,

996an känns idag som en gammal modell som har varit med ett tag. Den känns också mer som en race bil dvs, lätt och rå. Jag har även hört att 996gt3rs var en förbil åt 997 gt3.
Samlarvärdet vinner 996 gt3rs.

997an tycker jag känns mer som en allround bil...TILLS man trycker in alla knappar. Chassi ,avgas och antisladd, allt är nu avstängt, fy f**n då känns den som ett monster, stötig med ett vrååål i avgassystemet
...vips så blev det en racerbil.
997an känns som en uppdaterad bil jämfört med 996an.

Ja, vad är då skillnaden?
Smaken är som baken, delad, men det här är min version!
om det nu är så att 997an går lika snabbt som 996an eller tvärtom, så betyder väl det att 997an är riktigt bra byggd, med sitt kilo-handikapp mot 996an.

Jag säger bara att 997 gt3 är för mej kärlek...men hade jag haft råd skulle båda stå i mitt garage.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Den EXAKTA skillnaden mellan 996 GT3 och 996 GT3 RS

Detta är skillnaden mellan 996 GT3 och 996 GT3 RS enligt Porsches tekniska dokumentation

Engine
The engine of the 911 GT3 is used in the 911 GT3 RS in model year 2004. The geometry of the inlet ports in the cylinder head have been optimised. This resulted in a new engine type, which for this vehicle is esignated M79/80. Additional information is available in the existing Technical Service Information brochures and in the Corporate Porsche Academy.

Fuel and ignition system
ME 7.8 Motronic control unit. The data record "GT3 RS EU4" is available for programming the Motronic
control unit.

Air ducts of intake air system
The 911 GT3 RS has modified air ducting of intake air from the rear lid to the air cleaner. A RAM air inlet on the rear lid improves engine induction at higher speeds through ram induction.

Exhaust tailpipes
The polished exhaust tailpipes of the 911 GT3 RS have a ground surface look.

Spark plugs
The 911 GT3 RS is fitted with special spark plugs with M12 x 1.25 thread and 2 earth electrodes, which are to be replaced every 40,000 km.

Transmission
The G96/90 type transmission along with the complete clutch is taken unchanged from the GT3 model of 2004.

Flywheel
To reduce the masses of the crankgear to a minimum, a single-mass flywheel is used on the 911 GT3 RS.

Chassis and suspension
The chassis and suspension, including the brake system of the 911 GT3 RS, has been adopted in its basic components from the 911 GT3. In order to accommodate the higher power ratios and driving dynamics, modification of the front and rear axle wheel carriers and further tuning on the springs, shock absorbers and stabilizers has taken place. The following only describes the changes in relation to the 911 GT3.

Front axle Wheel carrier
The wheel carrier is a sand-cast, hollow component manufactured with torsional and bending strength. The spring strut (A) is clamped in place with two bolts. The mounting points of the lateral control arms and track rods (B) have been lowered to optimize the kinematics and the position of the lower lateral control
arms. The wheel carrier is secured with a pressure plate and six bolts (C).

Spring strut
The spring strut consists of a single-tube gas-filled shock absorber and a spring adapted to the driving dynamics (45 N/mm). The lower, heightadjustable spring seats allow raising or lowering of the ride height as well as fine adjustment of the wheel loads.

Rear axle wheel carrier
The wheel carrier is a sand-cast, hollow component manufactured with torsional and bending strength. The mounting points of the lateral control arms and tie rod arms have been lowered to optimize the kinematics
and the position of the lower lateral control arms. The wheel carrier is secured with a pressure plate and six bolts.

Lower lateral control arm
The lower lateral control arms, as on the front axle, are in two parts for optimum camber adjustment. Basic camber adjustment is carried out by inserting shim plates. Fine adjustment is still carried out via the camber eccentric. The casting is the same for the front and rear axle. However, as the rubber mountings for the longitudinal control arms are provided with elongated holes (A), the installation position is to be noted. Arrow = driving direction

Rear axle side section, track and camber eccentric
Because the stroke of the track and camber eccentric have been increased, the side sections in this area have been modified accordingly. The support of the eccentric is only at the front.

Stabilizers
The stabilizers on the front and rear axle have been taken unchanged from the 911 GT3. The position of the twist beam on the stabilizer has been adapted to the driving dynamics.

Parallélisme
The wheel position values have been modified to further improve the driving dynamics.

To prevent excessive wear at the support points, the screw fastenings should be well loosened before adjusting. Data and adjustment values as well as position of the twist beams on the stabilizer can be found in the Technical manual.

Body
The basis for the body of the 911 GT3 RS is the 911 GT3 in the Clubsport version, model year 2004.

Front hood
The front hood is only painted on the outside and is manufactured from the material CFRP (carbon fiber reinforced plastic). The inside is finished in carbon look. The Porsche emblem is adhered on in film form. The second gas-filled spring is discontinued.

Engine compartment lid
The engine compartment lid is as on the 911 GT3, model year 2004. On this, the large carbon look rear wing is mounted, along with a plastic air intake scoop for ducting the intake air.

Body equipment, exterior
The basis for the body equipment, exterior of the 911 GT3 RS is the 911 GT3, model year 2004. The vehicle has no side airbags.

Colors
The basic color of the 911 GT3 RS is carrara white. Options are red or blue "GT3 RS" logo stickers applied to the doors and on the rear. The wheel centers are painted red or blue respectively.

Front trim
The front trim has additional openings at the top for the radiator outlet air. The air duct behind the middle radiator guides the air through the outlet in the top of the front trim. Wire mesh grilles are fitted in front of the air intakes and outlet opening.

Rear window
The rear window is made of plastic (polycarbonate).

Rearview mirror
The rearview mirrors are finished in carbon look.

Seat belts
The color of the seat belts is red for the carrara white/red color combination and
blue for carrara white/blue.

Body equipment, interior
The body equipment, interior of the 911 GT3 RS equates to that of the 911 GT3 Clubsport, model year 2004. The steering wheel rim is in Alcantara sewn with red or blue thread (depending on selected color combination). Alcantara is also used on the gear lever and handbrake lever handle, sewn with red or blue thread. The vehicles have no glovebox and no cup holder.

Door panel
The door panels have storage compartments in place of loudspeakers.
Citera
PatrikT
Norrköping
Här sen Jul 2003

Re:

AndersC skrev:

997an tycker jag känns mer som en allround bil...TILLS man trycker in alla knappar. Chassi ,avgas och antisladd, allt är nu avstängt, fy f**n då känns den som ett monster, stötig med ett vrååål i avgassystemet

Hur mycket har du kört din nya 997GT3 för att kunna utvärdera den fullt ut? Jag tänker då mest på hur ditt antisladd system funkar med tanke på att mig veterligen så finns det inget antisladd system på 997GT3?

om jag fattat det rätt så finns det bara antispinn, fast det var kanske det du menade...

AndersC
strängnäs
Här sen Jan 2005

Re:

PatrikT skrev:
AndersC skrev:

Hur mycket har du kört din nya 997GT3 för att kunna utvärdera den fullt ut? Jag tänker då mest på hur ditt antisladd system funkar med tanke på att mig veterligen så finns det inget antisladd system på 997GT3?

om jag fattat det rätt så finns det bara antispinn, fast det var kanske det du menade...

Host ! oj va fel det blev ,Tack patrik ;-) klart jag mena antispinnen sorry!!
riktiga utvärderingen kommer snart!! har nu gälleråsen på sönd, mantorp helgen efter samt ringen den 10maj
sen ska jag uttala mej mera
tjao anders

Stockholm
Här sen Feb 2004

Re:

AndersC skrev:
Halloj
Vilket ståhej det var i den här tråden då! man ska krama varann i trafiken ;-)

Jag är i dag en lycklig ägare till en 997 gt3 clubsport, min förra bil var en 996 gt3rs.
Ja vad är då skillnaden? Sekunder hit eller dit var inte skälet till att jag bytte modell
men själva bilarna tycker jag är som dag o natt,

996an känns idag som en gammal modell som har varit med ett tag. Den känns också mer som en race bil dvs, lätt och rå. Jag har även hört att 996gt3rs var en förbil åt 997 gt3.
Samlarvärdet vinner 996 gt3rs.

Ja, vad är då skillnaden?
Smaken är som baken, delad, men det här är min version!
om det nu är så att 997an går lika snabbt som 996an eller tvärtom, så betyder väl det att 997an är riktigt bra byggd, med sitt kilo-handikapp mot 996an.

Jag säger bara att 997 gt3 är för mej kärlek...men hade jag haft råd skulle båda stå i mitt garage.

Men Anders har du gått och blivit gammal så du måste åka komfortbil

Skämt å sido desto nyare Porsche desto bättre bil så har det alltid varit även om det aldrig varit svårare än nu att förbättra en Porsche. Vissa hävdar fortfarande att luftkylda Porschar är bäst.....

Kommer dock att behålla min "gamla pisskur" 996 GT3RS så länge jag är begränsningen och inte bilen, så det lär nog dröja.... Men visst vill jag också ha en 997 och då gärna med tillägget RS även om jag inte tror skillnaden är så stor för oss vanliga dödliga. Tror det är rätt klokt att satsa på på en vanlig GT3 i clubsport, går kanske till och med snabbare i slalom än den bredare ny RS:en. Däremot tror jag att det är precis de milimetrarna extra bredd Porsche vart ute efter för 997 RSR för att göra den konkurrenskraftig i de stora samanhangen.

Men 996 RS har redan skrivit in sig i Porsche historien och är klassiker redan nu sekunder hit eller dit.

Grattis till bilen den är skitfrän med sina giftgröna fälgar.. Blir spännade att se den in action både i slalom och på bana.

//Tommy

Nürburgring
GT3 997
<<   1, 2, 3, 4, 5
11648 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande