| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Luft förbrukning weber / Luftintag / Filter
|
2 besök senaste veckan (2777 totalt) |
|
Har börjat skissa lite på hur jag skall bygga luftintag, och luftfilter på amazonen. Jag lyckats få fram en skiss på hur jag funderar på att bygga det hela. Men har ett par frågor Angåend luftflöd mm. Motorn i frågan är en trimmad b20 med dubbla weber 45:or. Hur stor måste "boxen" med trattarna vara för att webrarna skall kunna andas? Grovlek på rör och slang fram till själva luftintaget? Reflektioner och tips? Skiss:
Tack på förhand _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
|
Varför inte bara köpa filter som man sätter direkt på trattarna å sen dra en grov slang från fronten å lägga änden på den riktad mot förgasarna?
Eller köra utan filer, låter grymmast då /påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||
|
jag har gjort nåt liknande och då räknade vi ut kvadratytan (heter det så??)på en förgasarkanal och tog det x4 och tog den diametern på röret som går fram till fronten
och själva boxen gjorde jag ca 120-150mm men det beror ju lite på hur långa trattar du har med sen sattes filtret i fronten |
||||
|
Re:
Ett mycket intressant svar. Alltså borde jag inte strypa lufttillförseln om jag bygger boxen i snarlik storlek som min nuvarande "rallyelit"burk. Och drar slang till ett sportfilter i fronten. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
|
Re:
Det tar tid för det att hända, men visst skadar det motorn lite, speciellt om man ska köra mycket grusväg. Men kusin har kört utan filter på sin b20 med dubbla weber 45:or nu i ca. 1,5 år å han kör den dagligen, både på grusväg och asfaltsvägar. Allt går sönder på den förutom motorn å förgasarna, hehe, e bara växellådor, bakaxlar och vattenpump som går stup i ett, hehe
/Påsen _________________ PÅSEN RACING Robert Johnsson, Älmhult |
||||
|
Re:
Med tanke på att motorn bara har en förgasare/cylinder öppen för luft i taget i stort sett behöver man inte ta arean *4 in i boxen. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Det är ju sant, är ju faktiskt bara två cylindrar som skall ha luft samtidigt.. _________________ Rickard Broman Volvo Amazon -1962 Bantaxi Volvo 142 -1968 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (2777 totalt) |