Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sänka bilen.... Don't kill me boys!
2732 besök totalt
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare

okej, börjar tröttna på att bilen ser ut som en traktor. Det funkar inte längre. Vill ha ner den 30mm. Hur gör jag för att göra det "rätt"? Att skriva ordet sänkningssats här på Rejsa verkar vara snudd på helgerån men va ska jag göra? Kan inte åka runt med den såhär. Vill påpeka att jag är ute efter att BEHÅLLA den eventuella väghållning jag har nu, jag är alltsi inte bara ute efter förhöjjt utseende utan det är mer förhöjjtutseende de luxe jag är ute efter.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Kan ju vara bra att nämna vilken bil det gäller...?

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

"Rätt" är väl ett relativt begrepp. Grundat på den typ av bilar jag helst skruvar på, så får man bygga om ungefär hela bilen om man utgår från en vanlig gatbil, eftersom allt är helt fel redan innan sänkningen.

Seriöst, dock; om man bara rakt av sänker en bil så ändrar man ju en massa saker förutom markfrigången.

Man får mindre infjädring, och bör därför ha hårdare fjädrar, och för att det i sin tur ska funka bra bör man även ha hårdare dämpare. Progressiva fjädrar är ett "standardhack" för att undvika genomslag, men jag vet inte om det är någon höjdare för väghållningen... (Har något sådant på min bruks-Fårrrd, tillsammans med lite hårdare dämpare, och den känns iofs mycket stabilare och trevligare på vägen än orginal även vid lite inspirerad körning, men pressar man den lite hårdare så är det gamla vanliga trista "vill helst inte!". Det ska helt andra saker till om det ska börja kännas som en riktig bil.)

Nästa problem är att man flyttar sig i (eller i extrema fall utanför) det tänkta arbetsområdet för hjulupphängingarna, och kan få konstiga hjulvinklar med tillhörande konstigheter i uppförandet. Kan alltså behöva justera/modifiera länkarmar, flytta infästningar och annat om det ska funka riktigt efter en rejäl sänkning. Några cm hit eller dit gör kanske inte så mycket på de flesta standardbilar, men redan där kan det nog vara risk för marginellt sämre varvtider efter en ren "stylingsänkning"... Eller bättre, om geometrin gör att det blir "fel åt rätt håll". Eller så får man en totalt livsfarlig bil.

Men iaf; vad är det du vill uppnå, och (som sagt) vad är det för bil? Det finns (naturligtvis) en massa trådar om väghållning här, men fokus är ju på att förbättra väghållningen, vilket man alltså inte automatiskt gör bara genom att hissa ner bilen några cm.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

En säck cement i skuffen när du vill stajla?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Väljer att inte göra tråden märkesspecifik och bli hänvisad till andra tveksamma forum.

Nej, jag är medveten om att det inte är smart att bara sänka. Frågan var ju, som ni också uppfattat, hur man stylar UTAN att ställa till det för sig.

om man slår en kik på andra bilar byggda på samma bottenplatta så visar det sig att det finns bärarmar och styrspindlar som är anpassade för att sänkas mer - dvs, den yttre leden är nerflyttad 25mm jmf med den bil jag har. Om jag skulle använda de spindlarna borde jag rimligen kunna sänka minst 25mm och hamna tillbaka där jag är nu. Då hamnar man lite utanför tänkt budget. Kanske lika bra att inte göra nåt förrän man tar steget fullt ut till coil-over ben och de lite fiffigare spindlarna.

Men, detta är ju en daily driver och jag slits mellan att fixa den eller lägga pengarna på räserbilen... men, jag vill ju ha en vardagsbil som är rolig också.

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bruksbilsfråga eller

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004

Jag bytte fjädrar på en kompis Peugeot 206 RC och skillnaden var väldigt stor. Bilen vart mycket bekvämare att åka, den var inte lika mycket "eftersvängningar" eller efterstötar i bilen när man körde, det var en stöt vid t ex en skarv, men man kände det inte som innan, då bilen skakade till flera gånger efteråt.
Nu är iofs en 206a tacksam på punkten som nämndes ovan, nämligen att hjulvinklarna inte ändras. Detta har kollats av fler än mig, det är inte någon skillnad på hjulvinklarna efter sänkning.

Göteborg
Här sen Dec 2002

På en bruksbil (som ändå kan råka hamna på en bana så behöver man väl inte grotta ner sig i andra spindlar och så... Min bruksbil, som planeringsmässigt skall få känna på Nürburgring i år och ev. Superstage med fick sig en vanlig uppsättning H&R fjädrar, bättre än vad som satt på original sett ur mina ändamål.

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Montera ett kvalitetskit från tex. Bilstein och ställ in hjulvinklarna så får du en snygg och bra fungerande bil. Börja inte snickra med kapade fjädrar eller bara byt fjädrar (med slitna orginaldämpare) då är risken stor att det inte fungerar bra.
Citera
Tino Carrasco
Ekeby
Här sen Mar 2005

Ställer mig till H&R kören och sjunger ut......
Detta är sänkningssatser utav väldigt hög kvalitet! Kan förbättra utseendet och samtidigt förbättra komforten! Priset kan vara högre än andra märken men det spelar ingen roll!
DOM ÄR BÄTTRE!
/ Tino

Alfa Romeo GT1300 Junior
FIAT 500C Sport Twin Air
Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Bruksbilsfråga eller

Mja, den är då inbokad på minst ett bantillfälle i år och det är när jag tar licens... Så inte bara bruksis. Rolig bruksis.

Citera
Allmänt banåkaforum
2732 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande