Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga ljuddämpare, Få tag på delar till dämparen
1 besök senaste veckan (2696 totalt)
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare

om man skulle vilja bygga dämpare själv. Finns den någon som säljer lösa *gör det själv* delar till själva dämparen. Som gavlar etc, likt dessa firmor.

Här

och här

Här också

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag letar också, och har hittat samma firmor! men det måste finnas lokalt nånstans, Sverige iafl. Att beställa en dämpare efter mina mått blir DYRT! speciellt om man vill ha den lätt också...

Det man behöver är ju perforerade tuben, ullet, resten kan man hitta på själv om man bara har lite utgångsmaterial, svets och en svarv

Det jag tänker mig är aluminium-ändar samt aluminiumskinn eller CF om jag hittar. Ev. bygger jag den med en böj på mitten så den följer karossens böj, men det är nog lite överkurs.

wankel seven
köping
Här sen Nov 2005

prova feritta eller finnkat, " en rejsbil ska låta"

wankel seven

Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

wankel seven skrev:
" en rejsbil ska låta"

wankel seven

Nej, håller inte med. Man blir snabbare trött när det brölar, plus att man inte klarar ljudkraven på banorna. thumbs down

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

rulla en hålperforerad aluplåt, ull borde finnas hos hoj firmor.. läste om någon som byggde rejs dämpare han använde en hålperforerad bakplåt i alu och rullade ett rör av det.. gör man den ena gaveln demonterbar/tex skruvad kan man ju packa om vid behov.

Göteborg
Här sen Jun 2004

Tror bestämt att Persåkers säljer ull som är ämnat till Äppeldämparna.

Volvo 242DL ( snart 242 T6 )
Nissan Sunny Gti-R
Honda CBR954RR
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008

Ull kan man köpa i välsorterad cross butik, kan ni inte få en mekanisk verkstad till att valsa en dämpare???

Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005

Köpte min ull på http://www.owenscorning.se/sve/omowens_frameset.htm

Ingen ull utan en lång uppblåst glasfibertråd för bil ljudämpare.

Ull har tendens att flyga ut
De säljer inte över disk men frågar man snällt kan man få ett prov
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

wankel seven skrev:
prova feritta eller finnkat, " en rejsbil ska låta"

wankel seven

I en drömvärld brummar bilarna, men tyvärr är ju verkligheten en annan på banorna .

Jag har kollat både Feritta och Finnkat och vissa delar går att få tag på, men inte allt. (har bara kollat hemsidorna, får väl pröva att ringa dom). Det jag söker är i första hand, är lite *buliga* gavlar + det hålade röret. Som Michael Th skrev kan man tillverka det själv. Men det finns ju bevisligen färdiga att köpa så man hade hoppats på någon i Sverige hade ett litet lager med delar. Men man får söka vidare.

www.libell.nu
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Robban1 skrev:
Ull kan man köpa i välsorterad cross butik, kan ni inte få en mekanisk verkstad till att valsa en dämpare???

Valsa *hylsan* är inga stora problem, det är mest (som jag skrev i förra inlägget) gavlarna och perforerade röret.

www.libell.nu
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Robban1 skrev:

Valsa *hylsan* är inga stora problem, det är mest (som jag skrev i förra inlägget) gavlarna och perforerade röret.

www.libell.nu
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Robban1 skrev:

www.libell.nu
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008

Gör du som så libell, säg vilket matrial du ska ha det i, diametern på gavlarna, diametern på röret in samt ut, så ska jag se om inte jag kan fixa det i vattenskäraren thumbs up

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

kanske denna rf skål kan bli en gavel...iofs bara 120 mm i dia...http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30081467
finns iofs även i 200mm men förmodligen för stor... används i flertalet fall som strålkastar hus på en del lokost 7:or (200mm varianten)

Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Hej

André Lindberg i Luleå har byggt egen dämpare i kolfiber se en bit ner i bifogad länk

http://www.roadster.se/Andre.html

Kontakta honom och fråga var han har hittat delarna.

//Kenneth

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Michael Th skrev:
kanske denna rf skål kan bli en gavel...iofs bara 120 mm i dia...http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30081467
finns iofs även i 200mm men förmodligen för stor... används i flertalet fall som strålkastar hus på en del lokost 7:or (200mm varianten)

Hm, bra idé thumbs up thumbs up

Jag har 155 och vill gärna ha ner ljudvolymen lite...200 i största laget, men man kan ju alltid kapa ner den en bit från kanten och sätta på en ny ytterkant i rätt diameter. Valsa plåt är nog inte svårt. Sen är det perf rör och ull/tråd.

Skruva banåkabil
1 besök senaste veckan (2696 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande