Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kartingtråden
<<   1, 2
8669 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Med risk att vara tjatig,

Min motor (Leopard) har en "trimförgasare" av för mig okänt fabrikat. Dessa justerskruvar finns. Vilken skruv är vad och hur är gången att ställa in förgasaren?


_________________
Pär Hylander
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
Den sitter upp å ner men skruven närmast luftburken är högmunstycket. "Trim" är väl att ta i men det är förmodligen en 24mm förgasare.

Vi kommer inom några veckor att träna på Klippan, slår dig en signal så kan du ju komma ner.

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
Stefan Irlander: Har ni varit i Italien å tränat ännu? Skriv gärna några rader här sedan, nyfiken

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Re:

Pär Hylander skrev:
Med risk att vara tjatig,

Min motor (Leopard) har en "trimförgasare" av för mig okänt fabrikat. Dessa justerskruvar finns. Vilken skruv är vad och hur är gången att ställa in förgasaren?



Vet inte hur skruvarna ska stå, men det ser ut att vara en Baroni förgasare.

Björn Nilsson skrev:


Stefan Irlander: Har ni varit i Italien å tränat ännu? Skriv gärna några rader här sedan, nyfiken

/Björn



Vi har varit ner en vända, och det gick ganska bra. Vi var 1,4 sekunder efter Intrepids fabrikåkare.
Men vi körde med Dunlopdäck medans dom körde med vita Vega + att dom hade folk från TM som knåpade med deras motorer. Vi sladdade runt med en K9B, som vi hade som andra motor i Kristianstad. Så det kändes att vi saknade nån milion eller två i budget .
Vi åker ner igen den 5-10 Mars, och då ska det bli lite mer fart. Då får vi ett nytt chassie + att vi ska ha en ny motor (den blir kul och släpa med sig på planet )

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
Glömde den frågan ang hur skruvarna skall stå, riktmärke att köra ut på är 1 varv på lågen och 2 på högen. Sen får man ju höra/känna om den taktar eller inte drar ut ur långsamma kurvor. Å givetvis ha koll på motortemperaturen!!!!

Detta med att ställa in förgasaren är en stor konst och även hemlighet så du kommer nog mest få generella svar....precis som du fick av mig

Stefan har nog rätt ang förgasaren, Baroni

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
Re:

S.Irlander skrev:




Vi har varit ner en vända, och det gick ganska bra. Vi var 1,4 sekunder efter Intrepids fabrikåkare.
Men vi körde med Dunlopdäck medans dom körde med vita Vega + att dom hade folk från TM som knåpade med deras motorer. Vi sladdade runt med en K9B, som vi hade som andra motor i Kristianstad. Så det kändes att vi saknade nån milion eller två i budget .
Vi åker ner igen den 5-10 Mars, och då ska det bli lite mer fart. Då får vi ett nytt chassie + att vi ska ha en ny motor (den blir kul och släpa med sig på planet )[/quote]

ok, härligt. Är de vita Vegan snabbare? om de hade folk från TM så har de garanterat mer pulver än vad ni har plus rätta inställningar.

Kommer du och Lestrup ner till 9-timmars som är ändrad till den 12/4?

Vi ses

Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Re:

Björn Nilsson skrev:

ok, härligt. Är de vita Vegan snabbare? om de hade folk från TM så har de garanterat mer pulver än vad ni har plus rätta inställningar.

Kommer du och Lestrup ner till 9-timmars som är ändrad till den 12/4?

Vi ses

Björn


Ja, Vita vega är snabbare, men jag tror inte att det gör så stor skillnad på Garda (har väldigt bra "grundgrepp" i banan). Tippar på 1-2 tiondelar i däcken.

Ang. TM så säger jag bara... No shit Det var som ett möte i slutet på rakan


Den 12e så har inte jag något bokat ska höra med Lestrup om han kan.

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 57



Grundinställningarna på mina förgasare:

Ibea 24 mm
Låg 1 1/4 varv
Hög 1 varv

Tillotson 23 mm Leopard orginal
Låg 1 1/4 varv
Hög 1 1/4 varv

Gissar att grundinställningarna på Baronin är nånstans där oxå.

_________________
/Kristoffer Stagh


Iame Intrepid Silverstone
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
Re:

Krille S skrev:
Grundinställningarna på mina förgasare:

Ibea 24 mm
Låg 1 1/4 varv
Hög 1 varv

Tillotson 23 mm Leopard orginal
Låg 1 1/4 varv
Hög 1 1/4 varv

Gissar att grundinställningarna på Baronin är nånstans där oxå.


Kör du ut med kall motor med 1 varv på högen och vilken Ibea kör du med?

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 57



Jag har för mig det är en L5 jag har (är inte hemma nu så jag kan kolla). Jag skruvar helst så lite som möjligt på förgasaren eftersom det nästan alltid resulterar i att jag skruvar bort mig.

_________________
/Kristoffer Stagh


Iame Intrepid Silverstone
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
Ja det är många som säger så men om man vågar skruva så gör det stor skillnad på effekten

Men det är ju det som är hemligheten om hur man ska kunna skruva in mer och mer utan att skära motorn

Var kör du? MKR?

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Krille S
Solna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 57



Jo, känner flera i klubben som skruvat in nålen ett par snäpp för mycket med känt resultat Personligen tycker jag det är viktigare att grejerna håller än att jaga den där sista tiondelen. När jag väl fått till en inställning på förgasaren som jag är nöjd med så rör jag den inte igen förren motorn börjar gå dåligt.

Blivit några MKR-tävlingar genom åren men planerar inte att köra någon i år.

_________________
/Kristoffer Stagh


Iame Intrepid Silverstone
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re:

S.Irlander skrev:
Pär Hylander skrev:
Med risk att vara tjatig,

Min motor (Leopard) har en "trimförgasare" av för mig okänt fabrikat. Dessa justerskruvar finns. Vilken skruv är vad och hur är gången att ställa in förgasaren?



Vet inte hur skruvarna ska stå, men det ser ut att vara en Baroni förgasare.




Efter lite luskande så visade det sig helt korrekt!

PCR / Barono BF24 5 är det. Att hitta manual mm på nätet visade sig inte enkelt. Ngn som ngn länk i ämnet?

_________________
Pär Hylander
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Re:

Pär Hylander skrev:
S.Irlander skrev:
Pär Hylander skrev:
Med risk att vara tjatig,

Min motor (Leopard) har en "trimförgasare" av för mig okänt fabrikat. Dessa justerskruvar finns. Vilken skruv är vad och hur är gången att ställa in förgasaren?



Vet inte hur skruvarna ska stå, men det ser ut att vara en Baroni förgasare.




Efter lite luskande så visade det sig helt korrekt!

PCR / Barono BF24 5 är det. Att hitta manual mm på nätet visade sig inte enkelt. Ngn som ngn länk i ämnet?



http://www.pcrnews.com/uk/prod-carburatori-bf245.asp

Här finns lite info om din förgasare

om du kikar runt lite på sidan så finns det en "sprängskiss" någonstans också.

VIKTIGT!!

Se till att byta pumpmembran mm. när karten har stått länge, och be någon som har en "förgasartestare" att kolla öppnings och stängningstycket stämmer.
om du köper en "förgasartestare" så kan du med fördel använda den till att pumpa ur bensinen efter körning. Skruva av fögasaren innan bara så att du inte skickar in all soppa i motorn.
Membranen brukade vi byta med jämna mellanrum under säsongen.

_________________
S tefan Ir lander
Citera
William Johansson
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 13



Man har ju varit sugen på en kart ett tag men har inte haft lust att köpa kärra o dra den på så jag undrar om det går att få in en sport 2000 i en volvo 245 eller liknande bil?

_________________
William Johansson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375


Trådstartare
Re:

William Johansson skrev:
Man har ju varit sugen på en kart ett tag men har inte haft lust att köpa kärra o dra den på så jag undrar om det går att få in en sport 2000 i en volvo 245 eller liknande bil?


Jag fraktade min första kart i min V70 och det gick om man tar av bakhjulen och en box. Men med alla prylar som man ska ha med sig så kommer snabbt sluta med det och köpa ett släp

Lycka till

Mvh Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Allmänt banåkaforum
Kartingtråden
<<   1, 2
8669 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande