| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skillnader på samma vevstakar?
|
1199 besök totalt |
|
Jag har två uppsättningar vevstakar till min motor. De har samma c/c mått mellan lill och storände och flytande kolvbult med samma diameter. För att inte göra detta märkesrelaterat så säger vi att den ena uppsättningen suttit i en lite vassare motor med större volym. Bilder:
Staken till vänster kommer från den vassare motorn, den är också lättare. 644 resp 682 gram. Jag fotade de tyngsta stakarna från båda uppsättningarna.
Närbild på lilländan. Fortfarande vassa staken till vänster. Ytan ser lite slätare ut jämfört med den andra.
Storändan. Även här ser man att ytan är olika grov. Det är en betydligt finare klang i den slätare staken om man slår ihop dem lite lätt a la stämgaffel. Är det olika material i stakarna eller är de bara olika smidda? Blir stålet lättare om man smider det längre/hårdare? Det är större skillnad i vikt mellan de lättare stakarna än det är mellan de tyngre. Inget större problem egentligen, jag får vara lite mer på alerten när jag viktjusterar bara. Är det här något jag överhuvudtaget behöver fundera på egentligen? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Intressant. Jag har jämfört 924 mot 924 turbo stakar. Dom ska vara samma prylar. Men kollar man noga så är det som i ditt exempel. Att den "vassare" staken har finare ytstruktur..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Nu har jag viktjusterat de "vassa" stakarna, de hamnade på 630 gram st med vågtolerans på 2 gram.
Nästa sak som förbryllar är att DTM-versionen av min motor hade längre stakar (144 mm c/c jämfört med 134 mm) men DTM-stakarna vägde även de 630 gram
Enligt de uppgifter jag hittat så ska standardstakarna väga 720 gram(!). Så tunga är ju inte ens de "dåliga" stakarna på bilderna ovan. Har jag nån sorts hybridstakar, eller hur väger man vevstakar egentligen? Komplett med skruv men utan kovbult har jag kört på iaf. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1199 besök totalt |