Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Funderingar kring avgasbygge
15 besök senaste veckan (3792 totalt)
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Klurat ett bra tag på nu hur vi ska bygga avgassystemet till mercan. Har tittat på andras lösningar men inte riktigt bestämt mig än.

Nedan har vi ett Grupp. A system från en 190 Evo 2 (DTM)

Dubba rör hela vägen, med antingen 55 eller 60 mm rör. Dock går downpipen ihop till ett sen direkt till dubba pipor igen.

Sen har vi ett original 190 Evo 2 system, från en gatbil. Här är det bara dubbla mellan kattar och mellandämparen, sen övergår det till enkelt igen.

Eller ska man helt enkelt köra enkel rör hela vägen från grenröret? Vilken dimension skall man i så fall välja. Om man kör dubbla efter att grenröret gått ihop till ett, vilken dimension skall man köra på rören?

Lars olav Tveito
Norge
Här sen Maj 2007

Eneste grunnen til å velge doble ror er vel at det er mye lettere å plassere de. Et enkelt ror flower bedre, men gir også mer lyd. Et enkelt 3-toms ror burde holde lenge.

stockholm
Här sen Nov 2005

intressant fråga

undrar det samma till min E36M3 om man ska köra enkel 3" eller dubbla 2,5"

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Min rekomendation är att följa orginalet , när det gäller rören , sen ändra ljudämparna till nått som kanske flödar lite bättre än orginalet .

Tar vi som ex M3 E36 http://www.supersprint.com/a_prodotti.asp?modello=bmwE3616 så hittade dom inte mycke mer HK än vad BMW fixade till STD.

Tror nått liknande gäller din bil

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

var hittar man avgasrörs delar som är 2,25" rör böjar och bra ljuddämpare

har varit under och tittat på en E36GTR med 6cyl som vi har här och den har dubbla 2,25" rör
med två små ljuddämpare på varje rör, alltså 4st totalt.

beträffande den länken du skicka så var det ju intressant att den inte gav något mera utan kattar
och att den knappt gav mer än original. det är nog rätt som du säger med originla systemet men det är otroligt tungt, därför jag vill bygga ett nytt

sorry om jag börja prata bmw in din merca tråd
men tänkte det bygger nog på samma sätt

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
2.25", verkar inte helt lätt att leta reda på. Själv klurar jag på dubbla 2" eller enkelt 2.5". 3" verkar lite väl stor på en 2.5 liters fyra.

spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

min m3a har dubbla 2.25 original har jag för mig, så att göra ett dubbelt 2" blir nog en strypning mot original men dubbla 2.5" känns lite stort på en dryga 300hk sexa

så dubbla 2.25 med en friflödandes burk skulle vara fint tror ja, men det verkar svårt att hitta.

hur är det ang kryss rör och ljuddämpare på den gtr jag tittat på är det separata dämpare och jag vill minnas att det är utan kryss på främe rör.

är separata dämpare att föredra mot en oval men dubbla rör i?

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

2,25" finns väll överallt där de säljs amrikanska bilar....

X-pipe använder man väll för att "döda" ljud i tex V8 motorer. mao göra avgasljudet tystare.

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Misano
Karlstad
Här sen Dec 2005

M3 E36 har ett betydligt bättre och modernare avgas än vad en 190E 2,5-16 har original, så att ha BMW systemet som en förebild både designmässigt och tekninskt är troligtvis helt rätt.

Metalliska "fullflödes" katalysatorer är ju standard på M3, och Mercan har ju en gammal vanlig keramisk. På de marknader 2,5-16 såldes utan kat så var det ju dubbla hela vägen, utan just mellan ljuddämparna och där är ju systemet bra grovt, runt 2,25" skulle jag tippa, kanske något grövre tom. Se också på M3 E30, dubbet hela vägen, och där även dubbla kattar som E36. (fö enda E30 modellen som har dubbla kattar, 325i har en gemensam för båda rören).

Jag skulle bygga dubbla hela vägen, kanske för att jag är BMW skadad, men det känns bättre så. När jag byggde på min E30 på Ferrita så hade jag ju redan bestämt mig för hur jag ville ha det, och de höll med och sa att dubbla rör hela vägen på en BMW sexa var rätt, om man nu inte hade specifikt önskan om motsaten. 2 st ovala gemensamma dämpare, utan x-rör, lambda går fint att mäta i ena röret.

BMW SC #612
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

vad anser ni om ljuddämparna ska dom vara separata även där, eller en gemensam?
vad gör detta för skilnad?

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Misano
Karlstad
Här sen Dec 2005

Skulle tro att det är en smaksak, men finns det plats för att ha 2 st dämpare parallellt så är väl inte det någon nackdel.

Hittade en bild på min E30 om det kan vara intressant

BMW SC #612
Citera
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Skulle nog också kört på dubbla, när jag pratade med köhler om detta i vintras så rekommenderade han mig dubbla 3". Det är ju dock på 3.7l, så dubbla 2.5" på en 3.0 borde vara lagom.
Det system köhler byggde till mig nu har dubbla ljuddämpare, bifogar bild (Dock var det ett one-off och inget som han säljer normalt..).

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Som du redan sett i min tråd Micke så låter jag bygga ett dubbelt 2,5 hela vägen. Jag har tipsats om att beaktat följande:

1. Rören skall ingenstans vara smalare för att sedan bli större igen, då är det större bortkastat. Systemet blir i realiteten aldrig större än det minst stället. (En kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk) Med det i åtanke ser ju onekligen Mercas system lite knepiga ut? Särskilt orginalsystemet ser riktigt knepigt ut, såvida inte det enkla röret är större än de två dubbla? (Vilket leder över i p.2)

2. Det var länge sedan jag läste geometri, men: En ökning av diametern (från tex 2,5' till 3') ger väl inte en linjär utan en exponentiell ökning av arean? Skall man beakta flöde får man alltså titta lite på hur viktig storleken är.

3. Det måste få plats. Två mindre rör är lättare att placera och ordna markfrigång med än ett större rör.

Ta ovan för vad det är, jag har i själva verket ingen aning om vad jag pratar om.

Rör köper man föv på Mekonomen!

15 besök senaste veckan (3792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande