| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Åtgärda glapp i e30 diff??
|
3508 besök totalt |
|
Ett steg framåt idag och tio bakåt
Körde fram och tillbaka på gården efter tvätten och jag hörde ett "klonkande" ljud från bakvagnen vid start och stopp!! In i garaget och palla upp den igen! Klämde och vred på samtliga bultar och allt verkade sitta fast!! Men jag tror jag har lokaliserat missljudet till viscodiffen jag har monterat
Med handbromsen dragen kan jag vrida ganska mycket på kardanaxeln ändå, det måste vara det som för oljud när det greppar tag inne i diffen?? Alltså det greppar inte direkt inne i diffen när kardanen snurrar? Går ett sånt här glapp att åtgärda eller ska jag skrota diffen jag köpte?? Mvh Jerry |
||||||
|
|
||||||
|
Precis hemkommen från en extra runda i garaget!! och det måste vara diffen som framkallar klonkandet!
Jag tänkte kanske att det kunde vara glapp någonstans i kardanaxeln men med växel ilagd går det inte att rubba kardanaxeln! och när jag vrider till snabbt på kardanaxeln (friläge) så klonkar det till inifrån diffen!! Jag har ingen aning om hur en viscodiff är uppbyggd men inte kan detta glapp bero på att silikonsubstansen i diffen inte är varm?? Jag ska fundera i veckan och kommer jag inte på något så börjar jag riva bakvagn igen fredag kväll och sätter tillbaks std diffen
|
||||||
|
Re:
Frågan kvarstår: Varför vill du ha viscodiff på bilen? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Bättre än std utan diffbroms!! |
||||||
|
Re:
Monterat den själv? Fungerat tidigare? Snabba tankar istället som kanske kan leda till hjälp istället för att kritisera folks val av delar och bilar... Har du pinjong/kronhjul korrekt inshimsade och rätt 'färgklick' i kuggflankspel? På en gammal merchabuss vi hade var detta spel fel av slitage och det klonkade friskt inne i diffhuset ända tills det rappade. Viscodiff som är helt trasig och slår mellan ändlägen inne i diffen? Kanske inte så troligt. Fel längd på drivaxlar så diffen 'spänns' mellan axlarna? _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Jag har monterat den själv ja!
Jag har dock inte haft isär den efter att jag köpte den och kontrollerat lagerspel osv! Lätt att vara efterklok
Jag plockar ner diffen på fredag kväll och då får vi se hur det ser ut!! |
||||||
|
Re:
Då är det bara att plocka ner den, och börja shimsa och kleta märkfärg så ska du se att den blir tyst och fin när det är bra gjort. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Hmm Efter att ha googlat och sökt här på rejsa verkar det vara en jobbig operation att shimsa in detta! Jag har ju inga verktyg att mäta spel med heller...
Får se hur jag gör!! Diffen ska ner i helgen i vilket fall som helst!! Tackar för svaren
|
||||||
|
Re:
Bra eller inte, men jag använde vanlig vattenbaserad vit väggfärg, och det syntes tydligt var ingreppet på kuggen var. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde skriva en rad här eller tipsa om en sida där det står beskrivet hur man går till väga när man shimsar och märker upp
|
||||||
|
http://volvo1800pictures.com/video/b
http://volvo1800pictures.com/video/b Detta är visserligen till Volvo men samma princip borde väl gälla för BMW:n också. Det är en massa snack om specialverktyg och sånt men om man ser hur specialverktygen används så tycker jag man får en idé om vad det handlar om. _________________ Sten Isaksson |
||||||
|
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3508 besök totalt |