| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Haveri på racekatalysator-launch control orsaken?
|
4312 besök totalt |
|
Hej! Jag har en gammal 99T16 med 100-cells racekat. Idag när jag demonterade avgaseriet för lite småjusteringar blev jag lite överraskad: Inlopp
Utlopp:
Kan ett alltför ivrigt användande av den häftiga launch-controlfunktionen vara orsaken till detta? Katalysatorn är hembyggd av ett uppslitsat 4"-rör och en monolit från Kina, inköpt vid ett gruppköp för några år sedan. Jag var övertygad om att en metallisk monolit skulle tåla just denna behandling. Jag vet inte hur länge den har sett ut på detta vis, men sist jag kollade avgasvärdena var de iallafall godkända enligt Bilprovningens gränsvärden. De dyrare "riktiga" racekattarna för 4000:- kanske håller? Några åsikter och liknande erfarenheter? Mvh Kalle Bengtsson _________________ Karl-Gunnar Kalle Bengtsson Kör: Mercedes Benz 300E W124 -90 VEMS+HX40 722.6 OFGear SAAB 9-5 Aero -02 SAAB 99T16 -83, Såld |
||
|
Hmm såg ju inte bra ut.
Undrar också om det är skadligt för katten med launchkontroll. Har katt på min bil nu men har kört utan katt förut,man vill ju inte ha sönder SBF racekatten i onödan
_________________ /Jimmy Andersson _____________________________________________ Dorifuto repairo dorifuto. The way of the sideways samurai! |
||
|
Vad händer med temperaturen i katalysatorn när man kör med rivstartskontollen?
Fördelen med metallisk vs keramisk i denna frågan är väl att den keramiska inte tål oförbränt bränsle? (bl.a) Men metall och värme kan ju ge vissa uppmjukande egenskaper, sen lite tryckstötar så kanske?
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Re:
Keramiska katalysatorer har inga problem med oförbränt bränsle och de tål höga temperaturer bättre rent mekaniskt. Däremot så har de lite högre tryckfall pga tjockare väggar och att infästningen av monoliten inte kan ske direkt i huset. |
||
|
Re:
WRC kör med en helt annan typ av anti lag system som är betydligt mer skonsamma när det gäller turbo och andra komponenter. Dock så ligger man ju förstås relativt högt i avgastemperatur i alla fall och man har ju inga avgaskrav man måste uppfylla, så då är det ju ingen nackdel att montera katalysatorn längre bak. |
||
|
spela ingen roll om det är en sbf kat så går grejerna sönder! vissa av dom är ju bara för sugmotorer
jag gav nästan 4000 för min och den funkade i en månad sen såg den ut så här! nästa gång blir det ren FIA katalysator
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4312 besök totalt |