Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2584 besök totalt |
|
||
OK!
Ska tydligen ha en 7,7 litersmotor på 375 hk. Jag undrar dock fortfarande om den gör varvet på Knutstorp på under ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||
En kollega på jobbet har en och när jag säger till honom att den borde understyra "en del" så håller han inte med mig, för han tycker att den går riktigt bra på kurviga vägar. Jag vill inte ligga på iom att jag aldrig provat den, men nog finns det väl fog att tro att den vill gå rakt fram...
![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Hur sitter växellådan på Eldoradon? Är det nån BMC-liknande variant med integrerad motor/vx-låda?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Uppifrån och ner:
Motor Växellåda Diff Ganska högt bygge m.a.o... Vad jag förstod så är förgasaren "försänkt" och luftrenaren minimal i tjocklek för att huven inte skulle bli för hög. Det bästa av allt är att det är kedja mellan motor och låda. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Håller med. Min morbror hade en Deville -69 och den var likadan som denna fast med andra parkeringsljus. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
Nu tror jag snarare på 3 minuter runt Knutstorp, försöker man köra på 2 minuter så välter den nog i varje kurva med tanke på att tyngdpunkten verkar ligga *något* högt... ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Patrik och Anders har rätt!
Jag har fått lära mig nu att det är en De Ville. Bakhjuldriven. ola hälsar att han är tacksam att ingen kallat den raggarbil, han skriver såhär: Jag har kollat in sidan (=denna tråden på rejsa //PH) och sett inläggen från flera icke väl bevandrade på amerikanska bilfronten. Så då ska jag berätta att det naturligtvis är en Cadillac de ville convertible från 1970. Det är absolut ingen Eldorado för dom hade 500 cui motorn och var framhjulsdriven och ser helt annorlunda ut. Vikten är 2300 Kg äkta amerikanskt gjutjärn och inte någon tysk alu. Jag är dock imponerad och tacksam över att den inte kallades för raggarbil eller dylik och det tyder på en viss insikt i bilintresset. Men var sak har ju sin charm. Jag tror vi kan sitta hela familjen i framsätet även men barnstol monterad. _________________ Pär Hylander |
||
Till min kollegas försvar så såg han aldrig bilden utan det var jag som frågade honom om hur en Eldorado var byggd. För min del finns inget försvar alls eftersom jag fick för mig att hans såg ut som bilen på bilden.
![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Växellådsarrangemanget från Eldorado (TH 450 tror jag den hette) användes minsann i den legendomspunna amerikanska superbilen Vector. Men inte motorn, den var baserad på Cheva 350 men gjuten i aluminium.
Eldorado hade 500 ci i mitten av sjuttiotalet, men då var det ingalunda några 400 hästar. 400 hästar var det i slutet av sextiotalet (med framhjulsdrift och hala diagonaldäck!), men då var inte motorn så stor som 500 ci. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
Njaå...jag är ingen Cadillac-expert men 500 motorn kom 1970 och hade bara 400hk just det året sen sjönk det sakta för att runt 1975 ligga på bara ca 190
![]() Även andra bilar än Eldoradon hade 500:an förövrigt Annan automatkuriåsa är ju att även Rolls Royce körde med GM th400 automat i sina bilar... A)(L _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2584 besök totalt |