Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | 1, 2, 3 ... 51, 52, 53 >> 27 besök idag (278906 totalt) |
Hej
För ett tag sedan vart jag lite less på allt möjligt och tänkte bland annat köpa mig en pryl. Med pryl menas nåt som kostar en del pengar och som man kan ha större eller mindre nytta av, pryl i detta fallet var tänkt som ny dator, nya möbler i köket, radiostyrt flygplan som man kunde krasha direkt eller nåt liknande. Men i närheten fanns en Porsche -944 till salu, så det fick bli prylen. En röd 944 med färgglad Benetton inredning. Bilen kommer aldrig att platsa som en av de finaste 944'orna som finns men det är heller inte meningen, det skall bli busbil. Dvs hobby/sommar/banträffsbil nummer två för min del. Singel med tre bilar... Tanken från början var att det var en bil som det bara var ut att åka med och som jag förhoppningsvis skulle slippa oroa mig för på samma sätt som min Calibra när man kör på träffar (där är det mer kommer fördelningslådan att hålla, kommer jag att skjuta nästa turbo osv). Dvs minimera mek och strul och maximera köra!!! Efter köpet fick bilen stå kvar hos säljaren i väntan på lite småfix, bla läckte det in vatten i bilen när det var blött ute. Så en kväll försökte jag luska reda på var det kunde tänkas läcka in, 944'orna läcker tydligen ofta in vatten i kupen från att det blivit hål i plåten som håller batteriet eller från någon av dränerinsslangarna från takluckan. I plåten under batteriet fanns tre hål (ej rosthål utan fina runda hål, i ett satt det en skruv med silikon som tätning) och de las igen. Vid ett senare tillfälle var det sjöblött på golvet, så tackluckan togs bort för att se var det läckte in från den. Man kan nöja sig med att säga att satt man på förararsätet så regnade det på en, även om tackluckan satt på plats. Blött iaf... Även dräneringarna i motorrummet var igentäppta med löv och annat bråte. Sedan lät en diskussion mellan Dude på forumet och mig ungefär såhär: "-Nä, skall vi få ordning på det här så får vi riva ner innertaket." "-Mja, nja jag vet inte..." "-Skall vi fixa det måste innertaket ner." "-Mja, nja, vet inte... Oki" Vem som sa vad lämnas åt läsarens fantasi. På några sekunder var innertaket borta, nästa diskussion: "-Nä, det är nog lika bra att riva ur inredningen för att fixa detta ordentligt." "-Mja, nja jag vet inte..." "-Annars kommer det bli svårt att fixa" "-Mja, nja, vet inte... " "-Ska det inte vara en busbil?" "-Jo" Att riva ur inredning ur en 944 går på minuter ( ), det som var värts var att komma över någon slags menatl spärr att börja plocka ur inredningen. Det som mötte oss i taket var: om någon påpekar för mig igen att Opel rostar säger jag bara, "-Porsche rostar mer". Den enda rosten på bilen är iofs den i innertaket. Asfaltsmattorna på passagerarsidan såg inte så fräsha ut de heller: Så en helg beväpnade jag mig med vinkelkap och började fixa För den som vill ha ett tips så flyger maskeringsplasten gärna runt lite när det blåser ute, kommer man för nära med vinkelkapen så tar det 0,0005 sekunder innan allt är invirat Efter några timmar var innertak och golvet nerslipat och fixat samt rostskyddsmålat Vad ångorna från förtunning och färg gjorde med mig när jag målade skall vi inte prata om, ett tag funderade jag på att sätta på takluckan uutifall att jag helt plötsligt skulle få vinagr och flyga ur bilen. Nä, så illa var det egentligen inte men det kändes mer än vad det borde ha gjort. Det var vad som hände de första 3(?) veckorna i mitt Porscheliv. Total körsträcka i Porsche: 3 kilometer??? och det var provkörningen. Just det, bilder på bilen Notera färgglad inredning, en sittastill stol ingick i köpet. Framstolar/baksäte/ratt i skinn kan säljas eller bytas mot något kul Porsche/Opel relaterat. Här syns det lite att den är ganska skamfilad i lacken, men vad gör det? Vad äv väl fin lack när den möts av Lecakulornas fina blästring vid avvåkningen? Edit: Bra att ha länkar så att jag hittar dem i fortsättningen: Tändning på C20XE/C20LET: http://www.opelsportclub.com/forums/ 117 eller 123 grader (hur vet man vilket man har???) Elkopplingen mellan bil - motor: Bilsida: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Motorsidan: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Elschema för min bil (citat från senare sida): http://www.patandracing.se har verkstadsmanualer till 944'an, inklusive elscheman, det är Vol-4-electrics typ sidan 174 som passar min bil, Vol-5-electrics går inte. Bromsar, från: http://vdubengineering.com/technical 944: NA: Steel single piston ATE caliper front (56mm) and rear (38mm). Front vented rotor (282 x 20.4 x 35mm) and rear vented rotor (290 x 20.4 x 71mm). Hub PN: 477.405.605D Turbo 1986: 4 piston fixed aluminum black brembo caliper, axial moutn front and rear. front vented rotor (298 x 28 x 45.5mm) and vented rear rotor (299 x 24 x 71mm). Hub PN: 951.351.605.00. Turbo 87-89: 4 piston fixed aluminum black brembo caliper, axial mount front and rear. front vented rotor (298 x 28 x 74mm) and vented rear rotor (299x24 x ??)87+ Hub PN: 951.341.605.3R Turbo S: 4 piston fixed aluminum black brembo caliper, radial mount front, and axial mount rear. Front vented rotor (304 x 32mm x ??) and vented rear rotor (299 x 24 mm x ??). http://www.tceperformanceproducts.co Brígbrake-kit använder Wilwood 120-6816, nästa generation av oket verkar vara 120-13844 Volvo 240-4kolvsok på 944: https://rennlist.com/forums/924-931- Bromsrenoveringsatser, mm: http://www.biggred.co.uk/ Transaxellänkar: https://rennlist.com/forums/928-foru https://rennlist.com/forums/928-foru https://rennlist.com/forums/928-foru Triggerhjulet i växellådan har 8 pulser per varv Koppling: Navet: https://dalhems.com/sv/p/bf94b2b475c lamellnav 25,4mm + (26,2mm) dia/23 splines spetsiga 25,4mm diameter är för axlar med trubbiga splines, och 26,2mm är för axlar med spetsiga splines. Navet passar på bägge. cc 65mm mellan bultarna. 8st hål med 6,5mm diameter. Styrningsdiameter för lamellen är 45,8mm Från en annan sida: pilot diameter = 14.9mm spline count = 23 spline diameter = 25.4mm Styrlänk https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f BORGESON 3/4DD X 3/4DD Splines: 11/16"-40 Hjulinställningsberäkning: https://robrobinette.com/DIYAlignmen Torrsump: http://forum.wscc.co.uk/forum/topic/ http://www.sbdev.co.uk/Dry_Sump_Syst http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/O http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/O
SBDev: http://www.sbdev.co.uk/Vauxhall_Set_ ----------------- Moment topplocksbultar http://www.opelsportclub.com/forums/ Coscast (Cosworth) satt på den ursprungliga LET motorn Märkning Coscast Hårdhet 350 N/mm 1987 - 1989 Kadett-E 1993/8 - 199x Astra-F, Calibra/Vectra Med nya Original bultar anges att denna topp dras med 25Nm sedan 90°+90°+90°=270°. Med använda Original bultar dras den med 25Nm sedan 90°+90°+45° = 225° (testat och fungerar). Med ARP pin-bultar anger ARP 20Nm +95Nm men den dras då i omgångar 25+45+25Nm. KS (Kolben-Schmidt) Märkning GM700 Hårdhet 380N/mm 1989 - 1991 Kadett-E 1989 - 1993/7 Astra-F, Calibra/Vectra O B S - Viktigt - Opel rekommenderar lägre moment för toppen. Med nya Original bultar anges att denna topp dras med 25Nm sedan 65°+65°+65° = 195°. Med Z20 packning och dom här momenten kör jag med kompsänkta kolvar 8,6 och 2,3 bar laddtryck utan problem. --------- Övriga moment: http://www.sbdev.co.uk/Info_sheets/T --------- Turbosport-länkar Helpful XE conversion thread XE Installations ------------ Delar och bilder på Opel-delar: http://ecat24.com/opel/catalog/model https://vauxhall.7zap.com/en/car/ --------- 944 länkar: Rostlagning på Rejsa RC-korrektionkit och verktyg för låsa styrväxel på Rejsa Verktyget för att låsa styrväxel skall ha gänga M10X1 Sömsvetsa fronten Mer sömsvetsning, se även chassie bilder 10, 11, etc _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Så, med rost ur vägen påbörjades kamremsbytet och motorkuddsbytet som jag fick hjälp med av Dude (detta bör läsas "Dude fixade, Marcus var mest förkyld och snurrig" ). Innan dess fick jag hemläxa, hur tar man bort AC-kompressorn?
På en 944 så sitter generatorn och AC-kompressorn på samma rem och kompressorn används för att spänna remmen. det finns mycket skrivet om 944 på nätet, men inget om hur man ersätter AC-kopressorn med någon annan lösning. Efter ett tag hittade jag iaf detta från ett företag i USA http://www.paragon-products.com/product_p/pp944.acdel.kit2.htm?. Ett "AC delete kit". Men fästet såg bekant ut? Noggranna, långa och djuplodande studier av Porsche PET (varför har Opel inget liknande???) visade att det fanns ett original fäste för bilar utan AC som ser exakt ut som det Paragon säljer och att det för 1,5 år sedan kostade 1200:-. Iaf, igår byttes kamrem, motorkuddar, balansaxelrem är fför fjollor och en lösning på generatorremmen kommer nog någon på (läs Dude ). Eftersom jag var förkyld glömdes kameran bort till på slutet: Notera det fina originaltillbehöret Jag hade aldrig kunnat gissa tidigare att Porsche skickade med en Biltemaskyffel som originaltillbehör för at hålla uppe motorhuven Nu vet jag bättre 2,5 liters rak fyra Här sitter generatorn, luftburken står på den. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Jag vill passa på att tacka Dude (ibland känd som Anders) för all hjälp (tid, plats mm mm) och för att han får lyssna och svara på mina frågor. I texterna ovan innehar han rollerna Dude, någon samt säljare.
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Så vad finns det för planer framöver? Min förhoppning för i år är en bil som mäktar med konbaner och banträffar utan att strula allt för mycket.
Inredningen är urplockad och en förarastol finns, springer jag på någon beggad passagerarstol så kommer den att hitta in i bilen. Baksäte? Jag är över 1,9m och fick klaustrofobi när jag såg det och tänkte på om jag skulle få plats där, så det hittar inte tillbaka En rolig detalj är att endast sätet bakom passagerastolen har bälte, ej det bakom föraren. Det finns massor av prylar att köpa till dem, men min förhoppning är att köra bilen lite och sedan se vad som behövs förbättras. Jag har ju knappt kört bilen än så jag vill veta hur den funkar först innan man börjar köpa massa saker. Bilen är dessutom ettt hopplock av delar från en massa årsmodeller, tex är inredningen bytt till en från -85B eller senare, aluminiumbärarmar sitter på och datummärkningen på prylar är lite blandat. Fast visst vattnas det i munnen när man ser: http://www.elephantracing.com/suspen _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Kul att någon tog hand om den, verkar ju behöva lite kärlek. Angående ACn borde ju någon på 944sverige vet hur du ska göra. Villdu ha ställbara krängare men till mindre pengar finns ju weltmeisters alternativ. Porsche center har också billiga krängare från 968ans M030 kit. 30mm fram, ihålig kostade i trakterna kring 2700, bakkrängaren kostade i trakterna kring 1400-1700 om jag minns rätt, den är justerbar i 3 lägen dessutom . Det finns sjukt mycket eftermarknadsprylar att köpa. Håll dig borta och kör bilen istället, det blir så dyrt annars
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Finns ju så många sidor med saker man vill ha.... R-däck beställda av Raketservice, som alltid trevligt bemötande och kanonservice. Delar till halvbur beställs i morgon så fort som möjligt, för leverans någon gång nästa becka. Edit. becka... jag skyller på förkylningen det räcker inte med att jag inte kan prata riktigt längre utan stavar förkylt också. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Halvbur (och plattor) beställt från Finess. det finns hopp om _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Generator åter på plats och inkopplad.
Istället för att köpa ett nytt/beg fäste för 1400:- (tog ju bort ac som agerade spännare tidigare), så modifierades ac:ns vantstag och fick agera spännare till generatorn. Krävdes bara en ny rem på 875mm för att fungera R-däcken kom idag och monteras troligen imorgon _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jag glömde tacka innan när jag var förbi dig , _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Skulle ni kunna ta någon bild på lösningen? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
originalstaget för att spänna AC-pumpen är kortad. Anders verkar ha tänkt ut en smidig och bra lösning. Ledsen för det suddiga kortet, kan fixa bättre en annan gång Nackdelen? Luftfilterboxen får försvinna, generaton kommer för högt upp.. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Dagens övning blev till stor del att göra om det som jag gjorde sist, dvs måla. Asfalstmattorna under på förar och passagerarsidan satt kvar, jag hade tänkt fixa det sen (dvs senare, i framtiden, nästa år eller aldrig ) men nu försvann de. Värmepistolen letades fram ur gömmorna där den har legat i 5 år och sedan var det dags att värma och skrapa bort, det blev en del. Så var det dags att tvätta rent och måla om golvet:
Ingen skillnad mot bilderna lite längre upp. En annan sak var att det skulle bytas bromsvätska. Beväpnad med ett "ta luft ur däcket och sätt tryck på bromsvätskebehållaren" skred jag till verket. Fast stoppet kom fort, när jag anslöt luften bubblade det och fräste och hade sig. En anslutning kaputt. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Mer mattor försvanna ikväll:
Nu försvann de som satt under fönstret/på hjulhuset. Den där jäkla ullgrejen de har limmat fast blir jag tokless på. Hur man än försöker ta bort den så dammar det och har sig, ikväll testade jag att ha på förtunning på nägra ställen och sedan låta det verka. Funkade kanon, och förtunningsyrslen infann sig. Ryggstödet till baksätet försvann även det. Hittade ett problem med bakluckan, nu är det enklast attt öppna det om man är två. På 944'or så trycker man på en knapp för att öppna bakluckan, men stötstången till ena låset har någon "fixat" tidigare med påföljden att det inte alltid tar. Att "fixa" det igen så att det blir rätt blir en senare fråga. Nån som tror på banträff 4maj? jo, jag... Idag har jag åkt bil i alldeles för många timmar. 4 minuter i Eskilstuna resulterade i: Någon har lagt in avloppsrör eller avgassystem i bilen? Ännu mer rör i bagaget? En halvbur hämtades i Eskilstuna från http://www.Finess.se . Trevliga killar och bra service. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
För lite mer effektivt arbete (dvs mer skruva och mindre pga lösningsmedel) så rekommenderas en andningsmask som klarar organiska lösningsmedel. Feltema har en billig (typ 149kr) som antagligen är iaf hjälpligt OK. Fick vansinniga 924-flashbacks när jag såg asfaltsmattorna på golvet men plåten verkar ju ha klarat sig skapligt! Lycka till m fixandet! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Nja, det tog lite mer tid än så faktiskt. Jag har väl ägt den i en dryg månad nu, bilderna är postade de dagar som de är tagna. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
R-däck + stol klart. Bur på måndag _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jag trodde du hade sålt bilen? Har du tid över? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Nja tid Hur ska jag annars få bilen från gården, ifall jag inte gör klart den _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Nu blev det helt plötsligt väldigt mycket OT i den här tråden... Och det från en moderator. Nä, skämt åsido, jag är väldigt tacksam för alla hjälp och goda råd jag får av Dude. Däck!!! Ikväll skall det tittas på krängningshämmaren iaf. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls... | 1, 2, 3 ... 51, 52, 53 >> 27 besök idag (278906 totalt) |