| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga om Westfield från höger- till vänsterstyrd
|
1550 besök totalt |
|
Hej! Har fått tag på en Westfield Megabird och funderar på hur man ska gå till väga för att bygga om den till vänsterstyrd? Någon här på forumet som byggt om en 7:a från höger till vänsterstyrd och har något tips på hur man snabbt, enkelt och billigt gör detta? _________________ Patrik Norberg |
||
|
Eftersom inte ens Roadster.se har mega* som vänsterstyrd så får det mig att tro att inget vänsterstyrt chassi finns till MC-motoriserade Westfields (det kan finnas undatag som inte är uppenbara iofs).
Det är trångt på vänstersidan (har sett en vänsterstyrd BEC med rattstång via leder över till en RHD kuggstång, kan ge en indikation hur trångt det är) eftersom MCmotorn står ju i princip på vänstersidan med växellådan i mitten. Viktfördelningen med endast förare blir också rätt sned eftersom de två tyngsta grejerna (förare och motor) båda är på vänster sida. Bygga om är nog ingen större ide eftersom det i princip innebär att byta hela "torped"delen av chassit, med efterföljande amatörbyggesregistrering. Det är enklare att byta hela chassit i så fall (det blir en ny bil oavsett). Lär dig köra högerstyrt istället, i en Seven sitter du ju inte långt från mitten i alla fall.
|
||
|
Den enda gång jag bekantat mig med mc-motoriserade Westfields var i närheten av en 4-hjulsvägning. Där och då vill jag minnas att de vänsterstyrda fick bära ett straff av ganska dålig viktfördelning... kan ju vara värt att hålla i huvudet vid konverteringsfunderingar. Beroende på hur man tänkt använda sin bil då.
_________________ Ragnar Burenius
|
||
|
Re:
Roadster (Westfield) säljer vänsterstyrda chassien, men på det sätt du beskriver. Med rattstången tvärsöver motorn (finns nog bilder i min byggtråd). MNR chassiet jag har hemma nu har normal rattstång. Det går nog att ordna på Westfield också med en stor portion vilja. Men som många skriver här, viktfördelningen blir långtifrån bra, men tillräckligt bra för att åka ifrån det mesta
|
||
|
Re:
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1550 besök totalt |