Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 (Skrotad) | 1, 2, 3 ... 68, 69, 70 >> 10 besök senaste veckan (189202 totalt) |
Den här har blivit befordrad till banåkar verktyg då min kommande
cup bil står i tryggt förvar i garaget & saknar det mesta. Här en liten bild hur den såg ut innan befordran (ser kallt ut) Som den ser ut idag våren 2009 Hösten 2009 Lite är redan gjort under 2007 då den gick som bruksbil. Utgångsvikten fulltankad ink förare var 1200kg utan förare 1120kg Tomvikt 1080kg Nuvarande vikt fulltankad ink förare 970kg utan förare 890kg Tomvikt 863kg Följande tider blev det under 2008 Mantorp(våren) 1.51.5 Anderstorp 2.xx Knutan 1.20 Mantorp(Hösten) 1.39.1 Gelleråsen 1.21.0 Tiderna för 2009 Kinnekulle 1.04.8 Anderstorp 2.00.7 Knutan 1.11.8 Gelleråsen 1.19.5 Mantorp 1.36.1 Viktmålet är följande fulltankad ink förare 995kg utan förare 915kg Tomvikt 875kg Följande nåddes 2008 (-231kg) målvikt -205kg Kommande viktförändringar. Modefieringar: Bmc kornfilter Chippad box excentrixa frambussningar Hela stereoinstallationen bortplockad Bytt diffklump till 4.27 nya silent block nya bärarmsbussningar ny diff bussning reservhjulet borta All inredning i bagaeluckan borta Alla gummimattaor urtagna stötfångaren urlättad fram med lättare fästen Förarstolen utbytt mot sparco corsa en cells kat för tillfället På test andra fjädrar fram & bak 7*15 hartge med Toyo 205/50-15 Bortmonterade lykttorkare Ny hatthylla & nya kickpaneler passagerarstolen utbytt mot sparco stol Baksätet urmonterat Alla blyasfaltsmattor borttagna Div lösa ljuddämpningsmattor borttagna Larmet urmonterat All ljudisolering under golvmattan borttagen Kablaget till stolsvärmen borttagen Spolar behållaren modefierad endast lilla behållaren kvar Ljudämpning under hatthyllan & bakom bakre sidopaneler borttaget Ljudämpning på motorrumsväggen borttagen Lättat ur bakre stötfångaren Bytt batteri till ett lättare Motorvärmarprylarna urmonterade Demontrat dämpmattan mot motorrummet Demontrat dämpningen i instrumentpanelen. Dämpmaterialet i dörrarna borttaget Rattstången sänkt för bättre körställning Nya stag till krängarna bak Huv i glasfiber Bagagelucka i glasfiber Front i glasfiber Mini generator Borttagen kupématta Borttagen hatthylla Bältena bak borttagna Innerskärmarna fram borttagna Dörrarna lättade Nya backspeglar Ersatt heljusinsats med luftintag Kablage till innerbelysing & elbackspeglar borttaget rutorna i reptålig polykarbonat Igenlagd taklucka Lättat svänghjul alulänkarmar i framvagnen Mocka ratt med spacer & snapoff Borttagen reservhjulsbalja E36 styrväxel med nya p-ändar Växelspak från z3 1.9 avskärmning av filter 6-p bälte lmm adapter & rör i alu säkringsboxen flyttad till mittkonsolen Lättat hanskfack Rensat värmepaket Rensad rattstång med kontroller i ratten Batteriet till skuffen Fjäderbenstag fram Fjäderbenstag bak Kylfläkten bortplockad Mässningsbussningar i bromsoken fram Monterat chassikit D2 Trackracing Nya stag till kräningshämmaren fram Byta motor till en M52B25 170hk byta insuget till ett M50B25 Byta grenröret till ett E36M3 3,0 Växelåda S5D250G med 1:1 på 5:an Montera elfläkt Byte av krängare bak Nya fästen till krängaren bak stumma motorfästen Montering av fotstöd Nytt soppasystem med catchtank Ny växelspakskonsol Nytt rattcentrum med knappsats Montering av oljetemp för motor,vx,slutvx samt oljetrycksmätare Montera oljetrycksmätare & bränsletrycksmätare Ny instrumentpanel Ny panel till mittkonsolen Montera voltmeter Nytt elsystem Stripning av rutan Splitter Vinge Kylkanaler till frambromsarna Singeltorkare Kommande modefieringar: Lägga igen hålet för radio antenn Nytt fäste för framkrängare Montering av oljekylare Plangolv diffusor Fullbur tillbakflyttning & sänkning av motor Modefierad 2,8L M52B28 motor/eller M6040 v8 Har kompleterat med vad det kostat här i första inlägget kommer att lägga detta löpande årsvis ink alla kostnader för modefieringar. 2006 (inköp av bil) 15000:- 2007 (gick som bruksbil) 4388:- 2008 (bananpassning) 79282:- 2009 (elsystem,bränslesystem,motorbyte) 27437:- Kostnad hitills 126107:- 2007 1: bakbalksbussningar,länkarmsbussninga,diffbussning i orginalkvalite 1133:- 2: stödlager till kardan 608:- 3: renovering bromssystem belägg,backar,slangar,bromsrör,nipplar & skivor 3187:- 2008 4: en uppsättning hartge 15*7 med däck 3150:- 5: styrbox med trimchip 1050:- 6: diffklump 4.27 utv 550:- 7: soppa pump beg 500:- 8: sparco corsa stol beg 2700:- 9: ljudämpare,klammer tätning 384:- 10: is läpp & clips 1300:- 11: Hartge 16*7,5 med nya däck 4900:- 12: karossplast,front,huv,skufflucka 5400:- 13: sidomontage till stol beg 450:- 14: chassi kit D2 Trackracing 8845:- 15: coilover rör & framfjädrar beg 800:- 16: bakfjädrar beg 900:- 17: E36 styrväxel & p-ände 890:- 18: trattar & slang till bromskylning 1350:- 19: Lättat svänghjul 1625:- 20: packningar & tätningar till motorn 489:- 21: E36 växelspak,växelspaksknopp & bussningar 708:- 22: hjulager fram,tätningar & dammskydd 1113:- 23: H&R hjulspacer 20mm & 25mm beg 1650:- 24: tillskurna rutor i polycarbonat 2000:- 25: mässningsbussningar till oken & stålomspunna slagar 1890:- 26: svetsringar till coilover rör & bearbetinga av rören 300:- 27: Karosseri plåt 0,7 mm 263:- 28: Taklucka i glasfiber & lack 1050:- 29: buntband,kabelskor,skruv,mutter,brickor 1074:- 30: alu profiler till batterfäste & huvfäste 100:- 31: aluplåt till dörrsidor mm ink montageskruv 440:- 32: bromsbelägg carbotech xp10 1631:- 33: topplager & fjäderbenstag fram & bak i alu beg 1500:- 34: vinkellänkar & gängstång till droplinks 411:- 35: 6-p bälte & montage plattor 1700:- 36: ratt,rattspacer,snapoff & rattnav 3960:- 37: huvlås 620:- 38: varvräknare & shiftligt,div temp & tryckmätare med givare 1644:- 39: R-däck Toyo R888 205/50-15 5000:- 40: bränslepump & div delar soppasystemet 1233:- 41: avgassystem 1765:- 42: gel batteri 18Ah 699:- 43: lmm adapter, rör till lmm samt insugsport 511:- 44: karosskit,motorlack,grenrösrlack,grundfärg,pl400,silikon 748:- 45: strömbrytare,elkabel,kontaktdon,strömbrytare,kabelskor mm 878:- 46: motor kuddar & växelådskuddar 310:- 48: ventilkåpspackning 141:- 49: Datalogger dl-90 beg 3150:- 50: plyfa till splitter 270:- 51: airforce bakvinge 1200:- 52: reserv motorer,vx,diff 5500:- 2009 53: Bussningssats i delrin 2500:- 54: Motor M52B25 komplett 4000:- 55: Motor M52B28 longblock 1500:- 56: Växeleåda s5d250g 500:- 57: Insug M50 750:- 58: grenrör M3E36 3.0 1650:- 59: Avgasystem 2,5" 2191:- 60: aluminium bitar 250:- 61: beg R888 205/50-15 2000:- 62: Krängar fästen f & b 215:- 63: Kylsystem 639:- 64: Nytt elsystem 2533:- 65: Bränslesystem 1880:- 66: Krängningshämmare f 21mm b 19mm 1500:- 67: sats för justerbar bakvagn 600:- 70: tändspolar 750:- 71: färg 826:- 72:Bromssystem 566:- 73:Motor remmar.tändsystem mm 1884:- 74:Div förbruknings mat 534:- 75:fästen till splitter 205:- _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Får se om man är ledig så ska jag försöka dyka upp. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Nej det går rätt så lätt palla upp av med framhjulen släpp p-ändarna som sitter i fjäderbenen släpp där rattstången kommer ut från cupen släpp de 2 bulten som håller stången i framvagnsbalken klart du måste ha med den ledade delen från servo växeln då den är kortare & är grövre i styrväxeländan. montera i omvänd ordning. Jag kör en servoväxel utan pump det funkar aldeles utmärkt inte det minsta trög kanske beror på vad man är van vid Dock så gjorde de excentriska bussningarna i framvagnen att det blev trögt att backa & svänga _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Det händer lite granna i alla fall.
har varit på shoppingrunda idag. Ny is-läpp med clips. Ny soppapump Ny Vänster strålkastarinsats. 4 nya hjul Hartge 16" med 215/40-16 Diffen ska hoppa på plats idag. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Det hela började med att jag ville ha lite mindre antal rattvarv på bilen då den orginal ligger mellan
4,5-4,7. Hade en styrväxel från en M3E30 (ca 3,5 rattvarv)liggandes i garaget detta är en servostyrväxel. Hade även excentriska bussningar från M3E30 som byttes samtidigt. Så till frågorna som dykt upp när jag bytte till de excentiska bussningarna flyttades framhjulet märkbart framåt i hjulhuset. Är detta normalt?? har kikat runt på bilar här på rejsa men inte kunnat se det. Styrväxeln är för servo kör den utan just nu & har div problem. Skulle vilja veta om problemen kommer från styrväxeln(avsaknad av servopump) eller bussningarna. 1: När man backar bilen & svänger är den väldigt trög & släpper man ratten går den tillbaka snabbt. 2: Kör man framåt är styrningen lätt men styr man mycket i låg fart vill den inte styra tillbaka(med exentriska bussningar borde väl den styra tillbaka bättre när man släpper ratten vid färd framåt tack vare den ökade castervinkeln) Styrväxeln löper lätt & lederna upp till rattsången är ok ingen av dessa fenomen fanns innan bytet Innan bytet användes orginal styrväxel & orginal bussningar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Alla seriösa E30 har max caster -det mår den gott av och du kommer märka skillnad på banan. Sikta på strax över 10 grader i caster. Jag åker också med M3E36 3.0 styrväxel och har pluggat servohålen, men borrat luftningshål så luften som pressas runt i den pluggade servon kommer in/ut. Kanske är det det som spökar? _________________ Patrik Skoog |
||||
Ja där har vi nått jag klämmde ju åt slangarna ska öppna upp & se om det blir bättre Tackar för tipset _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Då har man varit hos bilprovningen >
De hittade givetvis "liiittte" glapp i en styrled så dom tyckte ett återbesök skulle vara trevligt Bara hem & byta Nya bränslepumpen monterad. Bytte ut styrväxeln inför bes till den gamla. Is läppen lackad dax att montera efter om bes annar vet man vad som händer _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Har inte hunnit skriva här på det sista men efter återbesöket hos bilprovningen som gick snabbt & smidigt.
Dagen efter bar det iväg för att väga bilen. Åkte iväg & tankade fullt(53L) Resultatet blev 1200kg tot 640 kg fram 560 kg bak ink förare (80kg) 1120kg tot 600 kg fram 520 kg bak utan förare (80kg) Det blir 1080 tomvikt. Samtidigt hanns det med lite prestandatester resultatet är ett snitt av 5 körningar. 0-100----- 8 sec 100-150--9,8 sec 0-402m 15,9 145km/h Monterade samma dag chipade boxen & testade bilen tankades upp till full tank igen. Precis som tidigare ett snitt av 5 körningar 0-100----- 7,55 sec 100-150--8 sec 0-402m 15,5 147km/h Efter att ha rensat ur bilen vägdes den igen med full tank. Resultatet blev 1160kg tot 640 kg fram 520 kg bak ink förare (80kg) 1080kg tot 600 kg fram 480 kg bak utan förare (80kg) Det blir 1040 tomvikt. Precis som tidigare ett snitt av 5 körningar 0-100----- 7,4 sec 100-150--7,6 sec 0-402m 15,4 149km/h Alla körningar gjorda på samma vägsträcka dock den sista inte samma dag som dom andra. Motorn orginal förutom filter chip & annat avgas. Slutväxeln var vid test tillfället en odiffad 4.27 Det mesta av förbättringen kommer nog av att man kan dra motorn till 7500-> istället för att behöva växla vid 6500 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Denna lilla lista sammanställdes på torsdag den 1/5 så det var bara att hugga i
innan det var dax för mantorp 3/5. Detta var tänkt att göras redan på onsdag men då jag hittat en is på skroten så ängnades onsdagen åt att demontera motor,låda,bakaxel,fjäderben mm för att ha lite prylar i reserv. Så på torsdag fredag gjordes det nedan Plocka rent i skuffen (alla isolering,reservhjul,mattor,mm) Byta skivor fram detta gick givetvis åt pipan då skruvarna som håller skivan vart skrot) Så det blev bara att byta till ny bromsvätska Byta olja & oljefilter. Rikta in ratten då den hamnat lite fel sen jag bytta styrväxlar fram & tillbaka Montera is-spoilern med nya clips Byta ut batteriet så det gamla hade en tendens att dö när man minst behövde det Plocka ur stereon & högtalare & alla kablar. Tillverkade en svart aluplåt som monterads istället för stereon. Var tvunget att pila iväg till skroten för att skaffa fram ny hatthylla & ny kickpaneler utan fula hål efter högtalare. Dessa monterades så det såg lite snyggare ut Plocka bort motorerna till lykttorkarna fram då de inte används längre. När man ändå höll på där framme så lackades njurarna om i svart & nytt bmw märke trycktes dit Hade under en längre tid hört ett ojud ibland från höger bak blev bättre när man ryckte i handbromsen så av med bakskivan & kikade. Givetvis hade en pinne som håller bromsbacken lossnat. Hade inga delar hemma att fixa detta så det blev att köra med handbroms på ena hjulet Kollade kylvätsan & slängde ur gummimattorna. Nu hade klocka blivit 2200 på fredag kväll bara stolen kvar att montera. 2 timmar senare sitter i alla fall den riktiga stolen på plats klockan & nu strax 2400 & jag ska upp & iväg till mantorp 0400 Givetvis var murphy med i garaget så ett stag till krängaren bak gick av på fredag kväll så det var bara att köra utan krängaren bak _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Efter att ha skruvat ända till midnatt på fredag var man lagom pigg 0400 på
lördag morgon då man styrde kosan mot mantorp. De 32 milen tog ca 3,5 timmar att avverka så jag kunde checka in ca 0730. Allt gick bra tills dom vid besiktningen frågade efter mina handskar vilka jag givetvis glömt hemma Så det blev en tur till statoil för inköp av arbetshandskar till det facila priset av 38:- Första passet gick på en riktigt regnvåt bana låg efter Stefan i GT3 RS redan i utgången av parisen fick man besked om att det är bättre grepp i en gt3 än en gammal 318 sen -90 Det släppte där bak både då man bromsade in växlade ner & gasade så efter 4-5 varv gick jag in i depå innan man hamnade bredvid banan. Vid sista passet låg jag för nära kanten vid utgången ur parisen & satte 2 hjul utanför banan annars inget dramatiskt. Tyckte alla hade fruktansvärt bra uppsikt åt alla håll hoppas man inte var ivägen för någon, då detta var första banträffen för mig men absolut inte sista En vänlig själ tog lite varvtider det blev 1:51:5, 1:51:5, 1:51:7 så när man jämnförde lite så såg man att man var snabb som en Fast jag vet ju inte hur mycket man kan begära av gamla torra sommardäck & 136 hk Hittade en bild från mantorp. Fotograf: Micke olsson _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Det där vevandet är nog det absolut sämsta med en e30. Knixig konbana ställer höga krav på snabbheten i lemmarna! _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Ja det ska väl bli slut på vevandet nu hoppas jag Märkte på 2 ställen när jag var på mantorp att det var lite irriterande & det var F2-kurvan & chikanen så hoppas på förbättring nu. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Hur mycket får man betala för en sådan? Det blir väl ett måste för mig med antar jag. _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||||
På skroten brukar dom ligga på ca 1500:- Men jag hittade en på autopower för 600:- plus frakt blir väl ca 800:- innan den är hemma. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Ja då har man varit ute i garaget & testat lite fjädrar
orginal var ju löjligt mjuka de gick ihop 55mm vid 100kg ca 18N/mm Den som sitter i pressen på bilden gick ihop 26mm vid 100kg ca 38 N/mm så den få sitta fram till vidare inte jättehårda men billiga Bak var orginalen på ca 45 N/mm hittade ett par i garaget som var på 52 N/mm det får duga funkar nog fint då jag lättat en del bak. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Fick med mig kamera idag igen så det blev lite bilder
Nya stolen monterad: Lite nya hjul Hartge 7*16 215/40-16 Fast tänk om man haft 5 bult då skulle man kunna skruvat på dessa Schnitzer 8,5*17 Lite slutväxlar att välja mellan 3 med diffbroms Här är min nya race motor men långt snorkelinsug & lång spak på vx lådan En reservdelsmotor kan vara bra att ha En till är bättre här med vx-låda _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Är det samma utväxling på alla E36? Min nuvarande styrväxel (318is E30) läcker en massa, alltid lika nervöst på banbesiktningarna, så jag måste byta och en kvickare skulle inte va fel. _________________ Klas Eriksson Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318is -90 (Skrotad) | 1, 2, 3 ... 68, 69, 70 >> 10 besök senaste veckan (189202 totalt) |