| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Primärrörslängd- mäta från ventilen?
|
962 besök totalt |
|
Ska bygga grenrör, har alla formler jag behöver, men kan inte hitta info hur jag mäter längden på primärerna- från ventilen eller från slutet på avgaskanalen (grenrörsfoten)?
_________________ Magnus Harling |
|
Från ventilen måste det väl rimligtvis vara. Har framgått klart i de dokument jag läst iaf.
Gaserna bryr sig ju inte så mycket om var någonstans kanalens väggar övergår från t ex aluminium till rostfritt.
(Lär väl iofs inverka något på temperaturen, men det lär ju vara ytterst marginell på de cm detta handlar om.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
|
Man ska mäta från ventilstyrningen, fick jag lära mig nyligen av en motorbyggare som jag köpt masa delar av.
_________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
|
Man mäter avståndet från ventilen till den areaökning man tänkt använda sig av.
Tryckpulserna bryr sig som sagt inte om vad det är för material i väggarna, utan det intressanta är vid vilket avstånd areaökningen som pulsen reflekteras mot placeras. |
![]() |
Skruva banåkabil
|
962 besök totalt |