Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilka R-däck ska man köpa?
1, 2   >>
7611 besök totalt
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 80


Trådstartare
Vilka R-däck ska man köpa?

Hej!

Jag har en saab ng900 2.0T 1997 och ska köra på banträffar med Saabklubben STCS bl.a. Och funderar på att köpa r-däck. Har alufälgar liggandes i dimension 16" med slitna michelin 215/55R16 hemma och tänkte köpa däcken till dessa fälgar. Kan inte så mycket om r-däck och vad som är lämpligt för en nybörjare som inte kan så mycket om däcktemp, tryck osv för bästa grepp. Vill dock köpa r-däck för att slippa slita på mina 17" gatdäck som nästan kostar mer än vissa r-däck och för att ha bättre grepp på banan

Vad ska jag då köpa för r-däck till min bil? De måsta vara gatlegala såklart. Är det stor skillnad i grepp mellan 205 och 215 i bredd till dessa fälgar?

Är det stor skillnad i väghållning mellan 16" med t.ex. 215 i bredd och 17" med 225 i bredd?

Har kikat på Toyo Proxes R888 och de verkar vara bra och ganska billiga. Vad säger ni om dom?

Vilka däck kommer upp i rätt temp snabbt?

Mvh
Chrisse

_________________
Christopher Johansson
Saab 900 2.0T Coupé -97
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Jag är nöjd med Toyo R888 men har inte testat några andra...

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 80


Trådstartare
Re:

Conny skrev:
Jag är nöjd med Toyo R888 men har inte testat några andra...


Hej!

okej, kommer de upp i temp fort? Hur är de när de är kalla?

Ingen som har svar på övriga frågor?

Mvh
Chrisse

_________________
Christopher Johansson
Saab 900 2.0T Coupé -97
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9889

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Vilka R-däck ska man köpa?

Chrisse skrev:


1. Är det stor skillnad i grepp mellan 205 och 215 i bredd till dessa fälgar?

2. Är det stor skillnad i väghållning mellan 16" med t.ex. 215 i bredd och 17" med 225 i bredd?

3. Har kikat på Toyo Proxes R888 och de verkar vara bra och ganska billiga. Vad säger ni om dom?

4. Vilka däck kommer upp i rätt temp snabbt?

Mvh
Chrisse


1. Nej
2. Inte på en gatbil med kompromissade hjulvinklar
3. Helt ok, men inte dom snabbaste.
4. Beror på mkt på bilens inställningar och körstilen på chuffören, men generellt är det ungefär detsamma för alla r-däck.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20327



Att få upp tempen i framdäcken behöver du inte oroa dig för med R888, snarare tvärt om. Bak kan det ju vara lite problematiskt men du kör ju inte en extremt lättviktad FWD.

R888 vill ju gärna ha 3-5 graders camber för att fungera fint så du kanske får vara beredd på att rotera däck en del samt flippa dem på fälgen efter halva livslängden. Men har du kört på gatdäck innan (och inte planerar att ändra hjulvinklar) så tror jag du kommer att känna igen slitagebilden (förutom att Rdäck är stabilare i sidorna).

Toyos Nya Proxes R1R ska tydligen få upp tempen lite snabbare (samma gummi som R888 men mera mönster), men när/om de blir tillgängliga i sverige och i vilka dimensioner kan inte jag svara på. Prismässigt ser jag ingen anledning till att de skall vara mycket dyrare än R888.
R888 duger att svarva ner ett par uppsättningar för att lära sig vad man vill. Det finns mer prestanda att hämta i andra däck men då gäller det ju att man har resten i hyffsad ordning för att märka skillnad (om dämparna inte råka passa det ena däcket spot on).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 80


Trådstartare
Jag tackar för svaren!

Toyo R1R säljs av ralphs däck såg jag nu.

Mvh
Chrisse

_________________
Christopher Johansson
Saab 900 2.0T Coupé -97
Citera
fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005
Inlägg: 138



Ralphs däck ser ut att ha den äldre modellen bara, Toyo Trampio R1R.
Det är inte samma däck som Niklas Falk pratade om.

_________________
Anders Westlund
Honda S2000
Citera
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 80


Trådstartare
Re:

fonzeka skrev:
Ralphs däck ser ut att ha den äldre modellen bara, Toyo Trampio R1R.
Det är inte samma däck som Niklas Falk pratade om.


okej, missade att det är Trampio de säljer. Bra att du såg det

_________________
Christopher Johansson
Saab 900 2.0T Coupé -97
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Hej
Min tanke är att inte vara så hetsig på att köra med r-däck utan köra med vanliga däck först och lära sej bilen, för man ska ju ha med sej att marginalerna minskar ju fortare det går runt banan + påfrestningarna på bilen.
Nu vet ju inte jag hur mycket på bana du har kört, är du en banräv så ok men e du ganska ny på det så tycker nog ja att du ska åka vanliga däck till en början.
Som sagt detta är ju min tanke, spårval är viktigare än r-däck.

Mvh Dunken

(jag är ingen banräv men ska prova r-däck nu i sommar)

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Håller med Dunken, om du inte kört bana innan så börja gärna med gatdäck.
Jag körde gatdäck tills jag kände att däcken började begränsa min framfart, då skaffade jag r-däck.

mvh Conny

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 80


Trådstartare
Hej!

Det är ett bra tips! Jag har bara åkt på bana en gång och det var förra året i slutet av säsongen. Min tanke med r-däck var att de tål värme osv som inte vanliga gatdäck klarar och samtidigt att jag inte vill slita på mina vanliga gatdäck. Men det kanske är bättre då att köra med bra gatdäck och lära sig köra ordentligt med de först.

Vad finns det för bra gatdäck som är väl lämpade att köra med på bana? Ska i vilket fall vara i 16". (Inte för dyra heller förstås eftersom toyo r888 kostar ca 1600 kr i den dimensionen).

Mvh
Chrisse

_________________
Christopher Johansson
Saab 900 2.0T Coupé -97
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



"Man kör inte fort för att man har R-däck, man har R-däck för att man kör fort".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Conny
Stavsjö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Har bara testat bankörning på gatdäck av sorten Bridgestone Potensa re050a tror jag de heter.
Funkade bra tills jag började bli lite mer erfaren, men helt ok som nybörjardäck om man kan säga så.

_________________
Conny Palm -BMWSC-BMWCS-
BMW 320i
BMW 330i
BMW 530d

http://www.garaget.org/?car=8980
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Det som talar emot gatdäck är väl att de överhettar snabbt, och fadar. (eller är det jag som provat med för dåliga gatdäck?).
När man vill lära sig köra vill man väl ha en så konsekvent och upprepningsstabil bil som möjligt. Alltså inte en bil som har stora differanser i hur fort det går att åka från varv till varv.

R-däck tål ju högre G-krafter => högre fart.

Viktigast när man ska börja köra är att börja i rätt ände. Börja långsamt och succesivt öka farten runt banan. Mycket säkrare och bättre väg att gå än tvärt om

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Jarl
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 107



I SLC och andra långloppsserier var r-däck länge inte tillåtet förutom i värsta klassen. Många bilar körde riktigt fort även på gatdäck och de höll för de flesta 8 timmar som loppet var, för flera även längre. Visst tål de inte samma behandling som ett r-däck men det går utan tvekan att åka fort ändå.

På den tiden, ca 7-8 år sedan var Bridgestone S02/S03 de populäraste bland toppteamen. Nu finns säkert bättre gatdäck att åka på.

_________________
Johan Jarl
Opel Speedster TURBO -05
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 870



Vet inte om jag håller med

Jag vet inte om jag håller med er. Eller jag vet att jag inte håller med er. När jag körde med sommardäck på varm asfalt så dröjde det bara 5-6 varv innan överhettning. Det var riktig öken tyckte jag. Allt blev bara halt. Kallare dagar gick det tillräckligt med varv (jag tycker man är rätt nöjd med 10-15 varv i full fart per pass). Så fort jag fick R-däck så blir bilen konsekvent oavsett antalet varv. Därtill så har R-däcken en fantastisk förmåga att greppa trots att man har fått släpp. Åtminstone en gång har det hållt mig på vägen där mina andra däck hade skickat mig ut på en resa i naturen.

Det som är negativt är att eftersom G-krafterna ökar så ökar hastigheten som bromsarna måste tackla och sidkrafterna som chassiet måste jobba med. Det som innan var "välbalanserat" påvisar nu brister till höger och vänster. Nya bromsar känns nödvändigt, chassie och krängningshämmare likaså. Så det är början på en resa. Är man inte beredd att gå den vägen så gör man kanske bättre att köra på standarddäck.

Sedan är jag lite frågande kring camber och slitage på däcken. Jag kör -4.5 grader fram och kan inte se något speciellt slitage på insidan av däcken. Tvärtom så tar de slut ganska jämnt. Men det förutsätter kanske att man inte ligger och kör mycket landsväg. Jag kör till och från banor inom 35 mils radie. Blir det längre så skiftar jag däck.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj -såld
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tror att det är ganska viktigt att tänka på vad bilen man kör väger också.
En M3 E36 är ingen lättviktare och kräver sina däck och bromsar när det börjar gå fortare.

Har man en lätt liten bilen, kanske en rejs/banbil som är lättad till långt under original tjänstevikt så är nog gatdäck inte så dumma ändå och klarar sig hyffsat bra för klubbåka.

Sen medför r-däck ofta justerade hjulvinklar, något som inte alltid görs så länge det körs på gatdäck.
Med bättre vinlar på gatdäcken så lever dom ju så klart längre.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 80


Trådstartare
Hej!

Min bil väger ca 1390 kg och jag har bytt lite grejjer i chassit:

Bilstein Sportdämpare
H&R fjädrar som sänker 30mm
PF-bussningar i k-hämmarstagen
Styrväxelklämma med stag
22 mm krängningshämmare bak

Ska byta till mer PF bussningar i både framvagn och bakvagn nu till sommaren. Har även viggenbromsar fram och andra bromsar bak på gång.

Bilen är denna: http://www.garaget.org/?car=21297

Nu blev jag lite kluven dock. Har kikat lite på bra "gatdäck" för bankörning. Och Hankook Z212 verkar ju ganska bra. Min tanke med r-däck var ju bl.a., som PeOR skriver, att de inte blir överhettade så lätt. Och jag har ju en ganska tung bil. Så jag får se hur jag gör, andra däck ska köpas dock. Måste också hitta ett bra sätt att ställa camber.

_________________
Christopher Johansson
Saab 900 2.0T Coupé -97
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1236



Då tråden ändå vinglat iväg lite...

Som flera varit inne på kan banvänliga gatdäck fungera bra. Jag kört med det (Kumho Ecsta MX) i flera år på ca 1300 kg tung bil utan att uppleva att jag lidigt av det. Visst har jag tappat lite i varvtid jämfört med likadana bilar på R-däck men jag jagar inte absoluta varvtider på banträffar. Det är inte där behållningen/belöningen ligger, den ligger i att köra konsekventa rena spår.
Problemet med gatdäcken är delvis att lära sig däcken bla hitta rätt varmtryck för just det däcket och din bil. För högt och man överhettar däckytan, för lågt blir sladdrigt och misshandel av däcksidan.

Visst R-däck är bättre på banan men det är inget måste på banträffen vilket man lätt kan förledas att tro.

Sedan kan det finnas andra aspekter som att ens vanliga däck är i någon dyr "eltejps"-dimension. Då kan det vara billigare med en extra uppsättning fälgar och däck. I det fallet är det logiskt att optimera varje däcksuppsättning för sin huvudsyssla.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 80


Trådstartare
Re:

GunnarÖ skrev:
Då tråden ändå vinglat iväg lite...

Som flera varit inne på kan banvänliga gatdäck fungera bra. Jag kört med det (Kumho Ecsta MX) i flera år på ca 1300 kg tung bil utan att uppleva att jag lidigt av det. Visst har jag tappat lite i varvtid jämfört med likadana bilar på R-däck men jag jagar inte absoluta varvtider på banträffar. Det är inte där behållningen/belöningen ligger, den ligger i att köra konsekventa rena spår.
Problemet med gatdäcken är delvis att lära sig däcken bla hitta rätt varmtryck för just det däcket och din bil. För högt och man överhettar däckytan, för lågt blir sladdrigt och misshandel av däcksidan.

Visst R-däck är bättre på banan men det är inget måste på banträffen vilket man lätt kan förledas att tro.

Sedan kan det finnas andra aspekter som att ens vanliga däck är i någon dyr "eltejps"-dimension. Då kan det vara billigare med en extra uppsättning fälgar och däck. I det fallet är det logiskt att optimera varje däcksuppsättning för sin huvudsyssla.


Hej!

Jag är inte ute efter att sätta snabba varvtider, utan som du skriver att hitta konsekventa rena spår. Men det verkar vara svårt att hitta bra gatdäck lämpade för banan i 16". Vet ni några får ni gärna tipsa om en modell.

Dunken, vad körde du på för gatdäck på bana?

Mvh
Chrisse

_________________
Christopher Johansson
Saab 900 2.0T Coupé -97
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Jag kör Bridgestone So3 på min som gatdäck.
Mycket nöjd med dom däcken grymt fäste.
Kanske lite för mjuka för vardagskörning.

Mvh Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
Däck för banåka
Vilka R-däck ska man köpa?
1, 2   >>
7611 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande