Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Frågor kring slitsade bromsskivor
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (3959 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



André V skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag fick en känsla av att flera i tråden på Saabforumet trodde att man hettade upp bromsarna MER om man bromsade hårt o sent.... Men det är ju tvärtom fisbromsa är ju mycket värre för tempen....

Undrar om de däringa beläggen skulle hålla på M3'an Känns lite tveksamt...


Dags för en antagligen dum fråga...

Varför leder sena, hårda bromsningar till mindre värmeutveckling? Det är ju samma mängd rörelseenergi man bromsar bort oavsett hur lång tid det tar.


Hmm vet faktiskt inte men en riktigt hård inbromsning borde ta rörelseenergi även i form av varmare däck när däcken nästan ligger o låser

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Per-_
FFM
Här sen Feb 2003
Inlägg: 60



André V skrev:


Dags för en antagligen dum fråga...

Varför leder sena, hårda bromsningar till mindre värmeutveckling? Det är ju samma mängd rörelseenergi man bromsar bort oavsett hur lång tid det tar.

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
om du bromsar mjukare och längre ges inte värmen och gaserna som bildas någon chans att evakueras eftersom belägget ligger mot skivan hela tiden. Bromsar du däremot hårt och under en kortare tid blir det visserligen varmt, men värmen kan till större del försvinna. Mindre värmeutveckling behöver det ju inte bli, men det är "skonsammare" för bromsarna att man bromsar under en kortare tid.

_________________
Per Stohm
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Course skrev:
André V skrev:


Dags för en antagligen dum fråga...

Varför leder sena, hårda bromsningar till mindre värmeutveckling? Det är ju samma mängd rörelseenergi man bromsar bort oavsett hur lång tid det tar.

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
om du bromsar mjukare och längre ges inte värmen och gaserna som bildas någon chans att evakueras eftersom belägget ligger mot skivan hela tiden. Bromsar du däremot hårt och under en kortare tid blir det visserligen varmt, men värmen kan till större del försvinna. Mindre värmeutveckling behöver det ju inte bli, men det är "skonsammare" för bromsarna att man bromsar under en kortare tid.


Ah, där ser man. Ja, det verkar ju solklart nu när du säger det.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Kan tänka mig även följande förklaring till att bromsar blir varmare, om man räknar över flera varv, och jag förutsätter att utsagan är verifierad i praktiken. Har inte gjort ngn beräkning, bara en tänkbar förklaring:

Värmeavgivning i W/m² ökar med temperaturgradienten (-skillnaden). Om du har korta, höga temperaturtoppar, som dessotom inte hinner ledas till bromsvätskan får du eventuellt totalt högre mängd avgiven energi varför bromsvätskan klarar sig bättre. Vid fisbromsning avges inte lika hög effekt samtidigt som värmen kan fortplanta sig in i ok mm.

Detta förutsatt att man har belägg som klarar topparna. Med dåliga belägg som mattas vid låg temp eller t.o.m. fattar eld, borde det vara rekommenderat att både fisbromsa och -köra.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Pär Hansson skrev:
Kan tänka mig även följande förklaring till att bromsar blir varmare, om man räknar över flera varv, och jag förutsätter att utsagan är verifierad i praktiken. Har inte gjort ngn beräkning, bara en tänkbar förklaring:

Värmeavgivning i W/m² ökar med temperaturgradienten (-skillnaden). Om du har korta, höga temperaturtoppar, som dessotom inte hinner ledas till bromsvätskan får du eventuellt totalt högre mängd avgiven energi varför bromsvätskan klarar sig bättre. Vid fisbromsning avges inte lika hög effekt samtidigt som värmen kan fortplanta sig in i ok mm.

Detta förutsatt att man har belägg som klarar topparna. Med dåliga belägg som mattas vid låg temp eller t.o.m. fattar eld, borde det vara rekommenderat att både fisbromsa och -köra.


Låter rimligt det med. Man kan alltså dra en parallell till stekning. För hög värme och det är bara ytan som tar smällen.

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Magnus Thomé skrev:
Jag fick en känsla av att flera i tråden på Saabforumet trodde att man hettade upp bromsarna MER om man bromsade hårt o sent.... Men det är ju tvärtom fisbromsa är ju mycket värre för tempen....

Undrar om de däringa beläggen skulle hålla på M3'an Känns lite tveksamt...


Kanske va därför mina taroxbromsar funkade så bra på mantorp... försökte bromsa så hårt jag bara kunde

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Jag hade förra året problem med att bromsarna på Miatan inte räckte på Mantorp (korta banan). Inte ett problem för normala Miator, men har man 60% mer effekt så kan det ju hända. Hursomhelst, fick tipset att "vara en man" och bromsa sent och hårt och inte fisa omkring, vilket gjorde en markant förbättring thumbs up

Så numera alla kycklingar som inte vågar, har ni ju ett gott skäl att bromsa sent och hårt

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Sen ger man ju Bromsarna mera tid att kylas mellan kurvorna då man bromsar hårt men fort!! och så ska vi komma ihåg att Bromsar man Hårt så kommer ju det ju att Slipas mera på skivor och klotsar.. detta gör ju att det ytlager som så snabbt värms upp inte fortplantas i skivan utan ramlar av ner på fälgen.. Vilket då även torde göra att skivan då inte blir lika genom het! Men fins bromsning måste ju skapa mera friktions värme då anligningen är längre och inte lika mycekt ytmaterial slipas.
Har lite ont i skallen så jag kan yra med

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Ken-1
Finland
Här sen Jan 2004
Inlägg: 90



Dethär är ju ett väldigt gammalt ämne men det är väl onödigt att starta ett nytt?

Jag tänkte att jag skulle slitsa mina skivor själv då jag har tillgång till fräs..., blir det bra ifall jag använder en 2mm stor pinnfräs och fräser drygt 1mm per sida (då blir det min tjockl.) eller skall jag vända på fräshuvudet och använda ett huvud med trekantiga HM-skär? Då blir det ju inte vassa kanter i botten utan en radie istället. Denna metod är ju dock mera inexakt eftersom det blir svårare att mäta osv.

Ifall någon har erfarenheter så hör av er!

_________________
-Kenneth Hellman-
-Jakobstad, Finland-
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Eftersom materialet i skivorna är gjutjärn så bör du använda en fräs med radie om det inte ska uppstå sprickor i spårhörnen.

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Ken-1
Finland
Här sen Jan 2004
Inlägg: 90



Hmm...

Det låter ju vettigt, då är det väl bara att stövla i en affär och slanta upp lite...

_________________
-Kenneth Hellman-
-Jakobstad, Finland-
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



När jag slitsar så kör jag med en 5mm fullradie fräs, 1mm djupt.

_________________
// Jani Hast
Citera
Allmänt banåkaforum
Frågor kring slitsade bromsskivor
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (3959 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande