Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (3959 totalt) |
Hmm vet faktiskt inte men en riktigt hård inbromsning borde ta rörelseenergi även i form av varmare däck när däcken nästan ligger o låser _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. ![]() om du bromsar mjukare och längre ges inte värmen och gaserna som bildas någon chans att evakueras eftersom belägget ligger mot skivan hela tiden. Bromsar du däremot hårt och under en kortare tid blir det visserligen varmt, men värmen kan till större del försvinna. Mindre värmeutveckling behöver det ju inte bli, men det är "skonsammare" för bromsarna att man bromsar under en kortare tid. _________________ Per Stohm |
||||
Ah, där ser man. Ja, det verkar ju solklart nu när du säger det. ![]() _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
Kan tänka mig även följande förklaring till att bromsar blir varmare, om man räknar över flera varv, och jag förutsätter att utsagan är verifierad i praktiken. Har inte gjort ngn beräkning, bara en tänkbar förklaring:
Värmeavgivning i W/m² ökar med temperaturgradienten (-skillnaden). Om du har korta, höga temperaturtoppar, som dessotom inte hinner ledas till bromsvätskan får du eventuellt totalt högre mängd avgiven energi varför bromsvätskan klarar sig bättre. Vid fisbromsning avges inte lika hög effekt samtidigt som värmen kan fortplanta sig in i ok mm. Detta förutsatt att man har belägg som klarar topparna. Med dåliga belägg som mattas vid låg temp eller t.o.m. fattar eld, borde det vara rekommenderat att både fisbromsa och -köra. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Låter rimligt det med. Man kan alltså dra en parallell till stekning. För hög värme och det är bara ytan som tar smällen. ![]() _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
Kanske va därför mina taroxbromsar funkade så bra på mantorp... försökte bromsa så hårt jag bara kunde ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Jag hade förra året problem med att bromsarna på Miatan inte räckte på Mantorp (korta banan). Inte ett problem för normala Miator, men har man 60% mer effekt så kan det ju hända. Hursomhelst, fick tipset att "vara en man" och bromsa sent och hårt och inte fisa omkring, vilket gjorde en markant förbättring
![]() Så numera alla kycklingar som inte vågar, har ni ju ett gott skäl att bromsa sent och hårt ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Sen ger man ju Bromsarna mera tid att kylas mellan kurvorna då man bromsar hårt men fort!! och så ska vi komma ihåg att Bromsar man Hårt så kommer ju det ju att Slipas mera på skivor och klotsar.. detta gör ju att det ytlager som så snabbt värms upp inte fortplantas i skivan utan ramlar av ner på fälgen.. Vilket då även torde göra att skivan då inte blir lika genom het! Men fins bromsning måste ju skapa mera friktions värme då anligningen är längre och inte lika mycekt ytmaterial slipas.
Har lite ont i skallen så jag kan yra med ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Dethär är ju ett väldigt gammalt ämne men det är väl onödigt att starta ett nytt?
Jag tänkte att jag skulle slitsa mina skivor själv då jag har tillgång till fräs..., blir det bra ifall jag använder en 2mm stor pinnfräs och fräser drygt 1mm per sida (då blir det min tjockl.) eller skall jag vända på fräshuvudet och använda ett huvud med trekantiga HM-skär? Då blir det ju inte vassa kanter i botten utan en radie istället. Denna metod är ju dock mera inexakt eftersom det blir svårare att mäta osv. Ifall någon har erfarenheter så hör av er! _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (3959 totalt) |