Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Premiären avklarad
2347 besök totalt
Forza 3
Kalmar
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Premiären avklarad

Hej på er!

Nu i helgen avklarades äntligen premiären på Ringen efter en lång väntan på tillfälle.
Vi kom dit under fredagskvällen och såg till vår glädje att det var VLN-träning på gång. Vi hann med en promenad i pit-lanen efteråt och det var trevligt att knalla runt fritt bland alla dessa bilar.

På lördagsmorgonen väcktes vi av ljudet när de gasade ut på startrakan på GP-banan, då vi bodde på Dorint alldeles bredvid. Balkongen var även en ypperlig plattform att fota ifrån. När det, något försenat, blev dags för start började alla bilarna rada upp sig på startrakan, ungefär 200 st rätta mig om jag har fel. Men det var hursomhelst en mäktig och smått komisk syn att se alla bilar trängas med allt folk. Sedan körde de olika gruperna iväg och det tog väl nästan 7-8 minuter för alla grupper att passera. När sista gruppen hade kört förbi hördes snart vrålet från grupp 1 med Porschar, Lambos, en viper och BMW etc.
Säkerhetsbilen körde in och starten var igång, utan missöden. De andra grupperna kom efter allt eftersom.
Gruppen med Clios etc hade en liten smäll i vid Hatzenbach där det blev trångt.

Efter bara 5 varv kom tyvärr Raeder-Lambon linkandes och dagen var slut. Jag har för mig att de låg 3-4 sådär. Även några Porschar kom linkandes. Manfallet verkade vara ganska stort. Något som slog oss var hur snabbt den första gruppen kom ikapp de andra grupperna och bara efter några varv var det en salig blandning. Vi såg dock på varvtiderna att det skillde rätt så mycket mellan bilarna, trots att de kom från samma grupp. (Nu vet inte jag vad de olika klasserna heter... sorry for that). Med all trafik kan det inte vara långa sträckor de får köra fritt?

Efter det ägnade vi dagen åt att åka runt på olika platser och titta på loppet. Vi fastnade nere vid Breitscheid och Exmühle ett bra tag. Det som slog en var ju klart de enorma höjdskillnader som man inte riktigt får en uppfattning av vid filmer eller tv-svpel

Klockan började nu närma sig 1800 och vi började röra oss mot parkeringen vid utfarten. Ursäkta en okunning, men vad heter området egentligen där man kör ut vid turistkörningen?

Hjärtat började banka när man såg alla dessa bilar av alla möjliga och omöjliga konstellationer och tänkte att man snart ska ut på banan. Vi träffade ett gäng svenskar i en blå BMW 530 som också var där för första gången och småpratade lite. Hur var Ring Taxin ?
När det började bildas en kö var det dags att ansluta sig och vi satt i bilen för nu frös ja så jag skakade efter en dag utomhus i blöta dojjor.
Då meddelade speakerrösten att det inte blev någon körning för kvällen pga för många krascher under loppet.

Snacka om antiklimax! Det begav sig till rummet igen och några öl i baren hos Joseph, som glatt berättade om hela VLN-cirkusen.

På söndagen var vi återigen vid utfarten och tyvärr hade det regnat under natten. När jag körde ut var det i praktiken tomt på banan och endast en bil körde om oss. Farsan flinade lite när vi såg att det var en Clio, men ljudet från motorn och buren i bilen skvallrade om att det var mer i den bilen än vad som var tänkt

Det var helt klart en makalös upplevelse att äntligen få köra runt Ringen. Jag hittade förvånansvärt bra, i avseendet vart det är höger eller vänster - kan man tacka filmer, Rejsa och TV-spel för det månne? Mitt spårval var nog dock under all kritik och hastigheten likaså. Det tog nog 11-12 minuter första gången. Dock dämpades det hela av en olycka bakom oss. När jag körde ur lilla karusellen såg jag ett par lysen i backspegeln och tänkte att det är bäst att släppa, han var ett par hundra meter bakom. När jag kom ut på rakan efter Galgenkopf höll jag höger och blinkade. Efter ca 200m kom han också ut på rakan men med dörren före varpå han for upp på slänten, smällde i och rullade runt
Då var vi nästan framme vid avfarten och berättade för personalen vad som hänt. Banan stängdes av under cirka 30 min. Tack och lov var de i bilen ok.

De följande varven gick bra och vi fick även avnjuta en Ring Taxi sladda förbi i Hocheichen.
Vi träffade även ett trevligt svenskgäng från Göteborg - hoppas ni hade kul

På vad som skulle bli vårt sista varv, det fjärde, var det 3 gulflagg tätt inpå varandra och en bärgare, några herrar med sopkvastar etc runt Kallenhard. Man får sig en tankeställare när så många bilar är av till höger och vänster.
Man blir även lite nervös när det är mycket trafik och det är svårt att avgöra hur snabba en del är.

Då det började regna igen kände vi att det fick vara nog och både vi och bilen vara hela. Så vi körde hem i spöregn nästan hela vägen till Puttgarden. Men vi hade ju en hel del att prata om på vägen hem...

Så där ja! Långt blev det också!

qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Turist utfarten kallas för Grune Hölle.

Fartskillnaderna i VLN är Enorma!!!

Just höjdskillnaderna brukar va det som slår folk mest i häpnad, tror jag.

Regn är tyvärr ett av de förekommande inslagen i Eifel bergen >

Hoppas det gav mersmak trots gulflaggorna. Själv ÄR jag fast i drogen!!

Citera
Marcus S.
Göteborg
Här sen Mar 2008

Trevligt att träffas. Det var jag från Göteborg som pratade med dig, och senare passerade strax innan Hamburg då vi svängde av mot Kiel.

Synd att det var så blött på banan i söndags, blev bara ett varv + ett varv i Ring Taxi.

stockholm
Här sen Maj 2004

Du råkade inte ha suttit i ringtaxin som gick av banan in i räcket bort mot T13. De åkte av i det snabba s partiet just efter svackan i Tiergarten, de fick sig en riktig åk tur på det våta gräset. Been there done that i övrigt...

Kul att läsa Daniels intryck från ringen thumbs up

Kalmar
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Hej Marcus - det såg läckert ut när ni kom i konvoj i sprayet bakom oss! Men som sagt, vädret var inget kul. Det sprack upp precis innan Puttgarden.

Göte - du körde om oss en gång minns jag, nu när jag såg din bil på filmen när ni gled lite! Vi sa nämligen "har man de färgerna på bilen kan man nog köra! Bäst att vi flyttar på oss!" och mycket riktigt så gick det ju undan.
Taxin var ju en upplevelse i sig att bli omkörd av. Den liksom gled runt hela kön lugnt och fint, men rysligt snabbt.

Marcus S.
Göteborg
Här sen Mar 2008

oj, var Ring Taxin av!

Vi åkte en tur vid 10 tiden för vi åkte hemåt strax innan lunchtid. Verkat ha varit en hel del olyckor i söndags. iofs så var det ganska halt i idealspåret då VLN bilarna hade lagt ut en hel del gummi och sen lite regn på det. Efter Schwedenkreuz var det ju rena rama isbanan

Kalmar
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Märkligt sammanträffande att Taxin åkte av. Svenskarna i BMWn och vi pratade om just det innan de åkte med taxin och de sa den varit av ett fåtal gånger. I söndags blev det tydligen en gång till.

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Forza 3 skrev:
Märkligt sammanträffande att Taxin åkte av. Svenskarna i BMWn och vi pratade om just det innan de åkte med taxin och de sa den varit av ett fåtal gånger. I söndags blev det tydligen en gång till.

Även solen har fläckar Grüne Hölle är och förblir Grüne Hölle

Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006

Re:

Forza 3 skrev:

Har det något med vem som e chaufför att göra? Jag har för mig att Sabine brukar väl hålla sig på banan, eller har jag missat något?

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

Wihlle skrev:
Forza 3 skrev:

Har det något med vem som e chaufför att göra? Jag har för mig att Sabine brukar väl hålla sig på banan, eller har jag missat något?

Alla kan åka av, var medveten om det. Sabine åkte av under VLN racet i lördags istället.

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

bmw130 skrev:
Forza 3 skrev:

I copy that thumbs up

I övrigt tycker jag det är lite märkligt hur reaktionerna är när ringtaxin åkt av. Stod på parkeringen med ett gäng killar från England, då den ena sade, ja men att taxin skulle åka av hade jag aldrig väntat mig....

Jag menar I vilken bubbla lever man då.

Som svar sade jag till honom att det spelar ingen roll om det så är Scumacher som skulle åka på ringen, saker händer på ringen. Han förklarade att han i allafall klarat sig tills nu, denna Engelsmann hade inte åkt av på ringen än sade han. Hans CSL stod på parkeringen hela dagen, då han inte vågade köra, försiktig som han var hyrde han dagen till ära en trygg Alfa 75a att åka i regnet med. Jag berättade att jag för en månd sedan vatten planat i princip på samma ställe som nu taxin gjorde det, för eller senare händer saker, dock hade jag lite tur och kunde köra vidare hela dagen(inga skador på mig eller bil, nåväl lite hål i spoilern då).

Ett par timmar senare hade just denna kille från England i princip grävt ner Alfan i sandfållan vid Bergwerk och in i räcket. Jag är helt säker på att han funderar lite på vad jag sade på parkeringen, med förhoppningen att han berättar vidare.....

Jag har sedan 1993 aldrig haft en avåkning på Nordslingan förrens för över 1 månad sedan, men sedan jag började åka där har jag varit fullt medveten att det en dag är min tur. Nästa gång sitter jag i en grantopp 50 utanför banan, allt kan hända på ringen.

Sätter man sig i en bil på ringen måste man vara medveten om detta. För några år sedan brann en Ferrari upp med två personer i på Swedenk. Föraren hade kört 3 varv på ringen, hans passagerare var bara en av alla som står på ringen och liftar varv, de kände inte ens varandra.

1993 brann ringtaxin i rävgrytet, om minnet inte sviker körde Martini, Lennart J på forumet vet säkert mer.

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
bmw130 skrev:
Forza 3 skrev:

I copy that thumbs up

I övrigt tycker jag det är lite märkligt hur reaktionerna är när ringtaxin åkt av. Stod på parkeringen med ett gäng killar från England, då den ena sade, ja men att taxin skulle åka av hade jag aldrig väntat mig....

Jag menar I vilken bubbla lever man då.

Som svar sade jag till honom att det spelar ingen roll om det så är Scumacher som skulle åka på ringen, saker händer på ringen. Han förklarade att han i allafall klarat sig tills nu, denna Engelsmann hade inte åkt av på ringen än sade han. Hans CSL stod på parkeringen hela dagen, då han inte vågade köra, försiktig som han var hyrde han dagen till ära en trygg Alfa 75a att åka i regnet med. Jag berättade att jag för en månd sedan vatten planat i princip på samma ställe som nu taxin gjorde det, för eller senare händer saker, dock hade jag lite tur och kunde köra vidare hela dagen(inga skador på mig eller bil, nåväl lite hål i spoilern då).

Ett par timmar senare hade just denna kille från England i princip grävt ner Alfan i sandfållan vid Bergwerk och in i räcket. Jag är helt säker på att han funderar lite på vad jag sade på parkeringen, med förhoppningen att han berättar vidare.....

Jag har sedan 1993 aldrig haft en avåkning på Nordslingan förrens för över 1 månad sedan, men sedan jag började åka där har jag varit fullt medveten att det en dag är min tur. Nästa gång sitter jag i en grantopp 50 utanför banan, allt kan hända på ringen.

Sätter man sig i en bil på ringen måste man vara medveten om detta. För några år sedan brann en Ferrari upp med två personer i på Swedenk. Föraren hade kört 3 varv på ringen, hans passagerare var bara en av alla som står på ringen och liftar varv, de kände inte ens varandra.

1993 brann ringtaxin i rävgrytet, om minnet inte sviker körde Martini, Lennart J på forumet vet säkert mer.

Lidköping
Här sen Aug 2005

Re:

[quote="Göte RS6 Sjögren"]

quote]

Tro det eller ej, men han klarade räcket med c:a 1 cm marginal!!!!!!!
Dock sjönk han ner i leran till bottenplattan......

Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

[quote="Qvisfr"]
Göte RS6 Sjögren skrev:

quote]

Tro det eller ej, men han klarade räcket med c:a 1 cm marginal!!!!!!!
Dock sjönk han ner i leran till bottenplattan......

Det var vad jag hörde oxå i början, sedan pratade jag med Andy som är vän med honom och han hade visst gått i sade Andy senare. Tråkigt att du åkte tidigare

Motala
Här sen Dec 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

Kan tyvärr inte tillföra något, har bara hört talas om det.

Men för några år sedan när jag var vid Pit Stop cafet så kom Ringtaxin in, och precis efter att han hade kommit in genom grinden och svängde höger stannade han, och släppte av dom 3 passagerarna, och det var 3 chokade passagerare som klev ur bilen.

Då såg jag att hela högersidan på taxin var slagen, backspegeln saknades bland annat, när passagerarna hade lämnat bilen stack han snabbt därifrån, men det dröjde inte länge innan han var tillbaka i en annan Ringtaxi.
Blev nog avdrag på lönen för chauffören av taxin, för det såg inte ut att vara en billig smäll.

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Qvisfr skrev:
Sabine åkte av under VLN racet i lördags istället.

Det var visst under träningen på morgonen och det var inte Tiergarten som vi hade hört utan mitt på Döttinger Höhe. Ett bakhjul flög av och en V8 Star-bil och en 911 som låg bakom lyckades inte undvika henne. Finns ett par bilder längst ner på denna sida:
http://www.sportwarte-nuerburgring.de/liveticker/index.php

Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:

om det var 1993 vet jag inte, men följande beskrivning av händelsen finns på nätet:

Der spektakulärste Unfall endete mit einem komplett ausgebrannten M5 E34, den Michael Martini ausgangs Fuchsröhre in den Baumwipfeln parkte. Damals wurde noch mt MATTER-Käfig gefahren, alle blieben unverletzt. Es gibt noch ein paar Bilder von der Adenauer Feuerwehr: Ein Fahrgast sitzt neben dem Wrack und steckt sich - wohl leicht zittrig - eine Zigarette an. Martini (heute leider nicht mehr im Taxi) mit Bauchansatz und leichtem Haupthaar war m. E. Ohnehin der Coolste.

om jag minns rätt så säckade hjulupphängningen bak ihop i Fuchsröhre varpå bilen sladdade in i räcket, voltade över räcket till höger och landade nere i skogen mellan Fuchsröhre och Adenauer Forst där den brann upp komplett. Frågan är hur det hade gått utan bur som de körde med då?

Så visst kan precis allt hända precis vem som helst på Ringen!

Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006

Re:

Qvisfr skrev:
Wihlle skrev:
Forza 3 skrev:

Alla kan åka av, var medveten om det. Sabine åkte av under VLN racet i lördags istället.

Ja, alla kan råka ut för olyckor. Sen är kanske chansen/risken lite olika beroende på om det är rejs, turistkörning och chaufförens kompetens. Sabine påstod iallafall på en direkt fråga att det inte ens kunde kallas för träning när hon körde taxin, det var mer ett nöje. Och förr hade hon iallafall ord om sig att inte vara inblandad i olyckor med taxin. Det är säkert ingen bra PR med incidenter och olyckor.
Då är det nog värre med alla rejs wannabees som klockar sina varv och som kör över sina förmågor och med bilar som inte är i tillräckligt bra skick för påfrestningarna.

Men sådana uppfattar jag inte er att vara. Ni verkar veta vad ni sysslar med och har materialet klart för er och då är det inte något problem för mig. Jag snarare njuter av att se och höra om era framfarter på Ringen.

Premiären avklarad
2347 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande