| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Katalysator i racebil
|
6595 besök totalt |
|
Re:
Det man inte hinner analysera på 10-15minuter bantid är inte värt att veta, det är ju sprintracing det handlar om för min del (20minuter på Anderstorp känns ju som långlopp). 3x15 är ju normalformatet för en hel helg
|
||||
|
Mats menar att miaten bara för köra under tidsträning och kval (ej dom två tävlingsheaten)
kanske bättre köra i A-klassen då (ifall den är gatlegal) brukar bli 4-5 pass, förmdligen flera på A-torp då man kan många bilar ute samtidigt. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Re:
Hursom blir det körning med gatgodkänd avgasrening
|
||||
|
Re: katalystor dispens kommer !
Nån som sett/hört nåt om detta? letade lite på sbf.se men hittade inget pressmeddelande som sa nåt om kattar... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Alla FIA- katter är också godkännda. Det finns många bra "raskatter" (hehe) att välja emellan.
http://www.fia.com/resources/documen _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
|
Kanske nästa vecka, eller veckan efter det... |
||||
|
Haha, vi har racepremiär nu i helgen.. Då är det alltså katalysatorkrav som gäller, för att sedan försvinna om någon vecka.
(Jag väljer att se humorn i det hela..) _________________ -- |
||||
|
Jag har ny information:
När inget dök upp på SBFs webb i måndags så majlade jag återigen till Joachim Hultgren (Technical Manager på SBF) och frågade varför det inte kommit ut någon pressrelease. Jag fick dock inget svar, så idag ringde jag till SBF kontor och bad bli kopplad till tekniksupport. efter lite kringkoppling så fick jag tag i joakim hultgren, han visste inte status mera än att det inte kommit något generella beslut ännu. Jag pratade sedan med Gert-owe Petersson som är ordförande för tekniska kommiten, han trodde det skulle komma att gälla enkom för roadsport då ansökan om dispens inkommit därifrån. Ingen på SBF visste något säkert om något annat. SBF är verkligen förrvirrat, det borde finnas någon konkurrerande organisation, dom behöver ju inte direkt anstränga sig då man är tvingad till medlemsavgift, licens, vagnsböcker, etc år efter år ifall man tycker det är kul att tävla med bil på bana. Kontentan blir att en SBF godkänd katalysator är növändig än så länge, dom som kör roadsport kan kanske ha is i magen ett tag till, men med SBF kan man aldrig veta.... /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Re:
www.svenskamotorsportalliansen.se
|
||||
|
Tack. skall medd. våra arrangörer om alternativet.
Tror dock det är svårt så längre Club Alfa romeo är SBF anslutet. Kanske göra som BMWCS klubben och PCS och bilda egna organisationer.. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Efter varje kontakt med SBF (förutom de som sköter administration av licenserna) så får jag känslan av att det är en ideell förening där ingen får en spänn för nåt och alla hatar varann så de skyfflar allt vidare och vägrar ta på sig nåt själv.
Riktigt uselt faktiskt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Nytt Gruppköp
Jag har pratat med A-ALT. Vi får göra ett gruppköp igen till samma pris som i fjol , 2400:- inkl moms. Nu är det dock bråttom, så alla som vi ha en majla fort som ögat till benny@steencon.se och medd. hur många ni vill ha. Leverans till gelleåsen 3 maj, alternativ vägen imellan umeå-karlskoga-umeå 2-4 maj övriga posten/bussgods., för detaljer kring katalysatorn se http://www.alfaromeo.org/index.taf?_ samt http://www.alfaromeo.org/index.taf?_
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Nu har jag fått ihop ett gäng beställningar. jag beställer dom imorgon(måndag) eftm.
Då jag själv måste hinna få ditt den innan tävling 3/5. Deadline måndag efter lunch således. Har ni bråttom att få dom så skriv det så skickar jag dom direkt vidare till er när jag fått dom. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Avslag på dispensansökan
Jag har sökt dispens för att få använda mina två universalkatalysatorer på min av SBP godkända bil. Min motor är dessutom helt otrimmad. De hävdade att det inte "finns tillräckliga skäl för att bevilja dispens och avslår därmed dispensansökan" Min uppfattning om detta förbund är numera solklar.
Tips på var man köper ÄSS-BE-ÄFF-godkända kattar med fördel mottages tacksamt... missade det sista gruppköpet då jag trodde att sunt förnuft skulle få råda i fallet bara man väntade lite...som jag har gjort i tre månader nu... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||
|
Re: Avslag på dispensansökan
Jag har 3" för 2995:- fraktfritt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Det finns inget sunt förnuft när det gäller mycket inom SBF. Se hur kartingutskottet skött banbesiktningar! Ursäkta fel forum. Men när det gäller kattalysatorer får man inte ens komma med orginal avgassystem från fabrik utan måste borra hål för inspektionspluggar mm.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re:
Men nu har man skrivit halvering av Co i reglementet och då måste man ju kunna kontrollera det. Nu har ju iaf Roadsport fått dispens för ABSB-accepterade kattar under året. Att få en bung ditsvetsad är billigare än en SBFkat, men det lär det väl behövas inför nästa år (dispenser kan vara jobbigare att få förlängda än att få ursprungligen, och det tog ca 12 månader). |
||||
|
Re:
|
||||
|
En keramisk kat på standardbil måste upp strax över 600 grader för att börja rena ordentligt, enl Wikipedia.
Metalliska katar är som sagt lite segare att få igång, hittade ingen vidare info om temperaturer dock. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Katalysator i racebil
|
6595 besök totalt |