Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Katalysator i racebil
<<   1, 2, 3   >>
6595 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Har du tänkte köra R-pass på CAR möten med Miatan? Det faller bort en del tid för race då, det vet du va?
Full koll på hur det ligger till med den fredagsträffen, Alfatid och allt
Det man inte hinner analysera på 10-15minuter bantid är inte värt att veta, det är ju sprintracing det handlar om för min del (20minuter på Anderstorp känns ju som långlopp).
3x15 är ju normalformatet för en hel helg

Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Mats menar att miaten bara för köra under tidsträning och kval (ej dom två tävlingsheaten)

kanske bättre köra i A-klassen då (ifall den är gatlegal) brukar bli 4-5 pass, förmdligen flera på A-torp då man kan många bilar ute samtidigt.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Benny Steen skrev:
Mats menar att miaten bara för köra under tidsträning och kval (ej dom två tävlingsheaten)
Självklart, att köra tävling den dagen har vi redan lagt bakom oss (vi kunde inte krafsa ihop tillräckligt med bilar för att det skulle vara lönt (sen har vi två racehelger i rad efter denna, mycket arr på samma lön...).

Hursom blir det körning med gatgodkänd avgasrening

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re: katalystor dispens kommer !

Benny Steen skrev:
jag fick svar från SBF, 14 april kan vi således se fram imot ett pressmedd.

-------------------- min fråga --------------------------------
Vad är status kring dispans för SBF godkänd katalysator inför 2008 ?

Dels. bilar som är gatregisterade/SBP godkända utan katalystor samt
gatreggade/SBP godkända bilar som kör med orginalkatalysator ?

Vi kör racing i Club alfa Romeo Challenge.
vore fint med besked, tävling om 30 dagar...

------------ svar ----------------------------------------------
Det kommer att bli ungefär som du skriver men det har inte publicerats
ännu.

På måndag nästa vecka ska beslutet om regeltext formellt tas och det
kommer ut i officiella
meddelanden på måndag veckan efter.

Best Regards

Joachim Hultgren
Technical Manager
The Swedish Automobile Sports Federation
------------------------------------------------------------

Nån som sett/hört nåt om detta? letade lite på sbf.se men hittade inget pressmeddelande som sa nåt om kattar...

BMW 330i -05
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

Alla FIA- katter är också godkännda. Det finns många bra "raskatter" (hehe) att välja emellan.

http://www.fia.com/resources/documents/1640531507__List_08_Cata.pdf

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

MaZ skrev:
Nån som sett/hört nåt om detta? letade lite på sbf.se men hittade inget pressmeddelande som sa nåt om kattar...
Inget nytt gäller förrän det kommit ut på http://sbf.se/officiellt/2008 .
Kanske nästa vecka, eller veckan efter det...

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nån som vill köpa en racerbil?

BMW 330i -05
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Niklas Falk skrev:
MaZ skrev:
Inget nytt gäller förrän det kommit ut på http://sbf.se/officiellt/2008 .
Kanske nästa vecka, eller veckan efter det...

Haha, vi har racepremiär nu i helgen..
Då är det alltså katalysatorkrav som gäller, för att sedan försvinna om någon vecka.

(Jag väljer att se humorn i det hela..)

Umeå
Här sen Feb 2004

Jag har ny information:

När inget dök upp på SBFs webb i måndags så majlade jag återigen till Joachim Hultgren (Technical Manager på SBF) och frågade varför det inte kommit ut någon pressrelease.

Jag fick dock inget svar, så idag ringde jag till SBF kontor och bad bli kopplad till tekniksupport. efter lite kringkoppling så fick jag tag i joakim hultgren, han visste inte status mera än att det inte kommit något generella beslut ännu.

Jag pratade sedan med Gert-owe Petersson som är ordförande för tekniska kommiten, han trodde det skulle komma att gälla enkom för roadsport då ansökan om dispens inkommit därifrån.

Ingen på SBF visste något säkert om något annat.

SBF är verkligen förrvirrat, det borde finnas någon konkurrerande organisation, dom behöver ju inte direkt anstränga sig då man är tvingad till medlemsavgift, licens, vagnsböcker, etc år efter år ifall man tycker det är kul att tävla med bil på bana.

Kontentan blir att en SBF godkänd katalysator är növändig än så länge, dom som kör roadsport kan kanske ha is i magen ett tag till, men med SBF kan man aldrig veta....

/benny

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re:

Benny Steen skrev:

SBF är verkligen förrvirrat, det borde finnas någon konkurrerande organisation, dom behöver ju inte direkt anstränga sig då man är tvingad till medlemsavgift, licens, vagnsböcker, etc år efter år ifall man tycker det är kul att tävla med bil på bana.

www.svenskamotorsportalliansen.se

Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Tack. skall medd. våra arrangörer om alternativet.
Tror dock det är svårt så längre Club Alfa romeo är SBF anslutet.

Kanske göra som BMWCS klubben och PCS och bilda egna organisationer..

/benny

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Efter varje kontakt med SBF (förutom de som sköter administration av licenserna) så får jag känslan av att det är en ideell förening där ingen får en spänn för nåt och alla hatar varann så de skyfflar allt vidare och vägrar ta på sig nåt själv.

Riktigt uselt faktiskt.

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Nytt Gruppköp

Jag har pratat med A-ALT.
Vi får göra ett gruppköp igen till samma pris som i fjol , 2400:- inkl moms.

Nu är det dock bråttom, så alla som vi ha en majla fort som ögat till benny@steencon.se och medd. hur många ni vill ha.

Leverans till gelleåsen 3 maj, alternativ vägen imellan umeå-karlskoga-umeå 2-4 maj övriga posten/bussgods.,

för detaljer kring katalysatorn se

http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=mess_thread&messenger_aui . . . .
samt
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=mess_thread&messenger_aui . . . .

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Nu har jag fått ihop ett gäng beställningar. jag beställer dom imorgon(måndag) eftm.
Då jag själv måste hinna få ditt den innan tävling 3/5.

Deadline måndag efter lunch således.

Har ni bråttom att få dom så skriv det så skickar jag dom direkt vidare till er när jag fått dom.

/benny

Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Avslag på dispensansökan

Jag har sökt dispens för att få använda mina två universalkatalysatorer på min av SBP godkända bil.
Min motor är dessutom helt otrimmad. De hävdade att det inte "finns tillräckliga skäl för att bevilja dispens och avslår därmed dispensansökan"

Min uppfattning om detta förbund är numera solklar.

Tips på var man köper ÄSS-BE-ÄFF-godkända kattar med fördel mottages tacksamt... missade det sista gruppköpet då jag trodde att sunt förnuft skulle få råda i fallet bara man väntade lite...som jag har gjort i tre månader nu...

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re: Avslag på dispensansökan

Markus97 skrev:
Jag har sökt dispens för att få använda mina två universalkatalysatorer på min av SBP godkända bil.
Min motor är dessutom helt otrimmad. De hävdade att det inte "finns tillräckliga skäl för att bevilja dispens och avslår därmed dispensansökan"

Min uppfattning om detta förbund är numera solklar.

Tips på var man köper ÄSS-BE-ÄFF-godkända kattar med fördel mottages tacksamt... missade det sista gruppköpet då jag trodde att sunt förnuft skulle få råda i fallet bara man väntade lite...som jag har gjort i tre månader nu...

Jag har 3" för 2995:- fraktfritt.

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det finns inget sunt förnuft när det gäller mycket inom SBF. Se hur kartingutskottet skött banbesiktningar! Ursäkta fel forum. Men när det gäller kattalysatorer får man inte ens komma med orginal avgassystem från fabrik utan måste borra hål för inspektionspluggar mm.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Björn skrev:
Det finns inget sunt förnuft när det gäller mycket inom SBF. Se hur kartingutskottet skött banbesiktningar! Ursäkta fel forum. Men när det gäller kattalysatorer får man inte ens komma med orginal avgassystem från fabrik utan måste borra hål för inspektionspluggar mm.
Detta trots att IR-termometer är ett snabbare sätt att göra okulärkontrollen (tempdiffen över en kat är mycket större än över ett tomt rör). Vem vill köra okulärkontroll på en varm kat (jag tänker inte putta skrotet uppför besiktningsbacken på Kinnekulle)...
Men nu har man skrivit halvering av Co i reglementet och då måste man ju kunna kontrollera det. Nu har ju iaf Roadsport fått dispens för ABSB-accepterade kattar under året. Att få en bung ditsvetsad är billigare än en SBFkat, men det lär det väl behövas inför nästa år (dispenser kan vara jobbigare att få förlängda än att få ursprungligen, och det tog ca 12 månader).

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Vad kan man räkna med att kattens bakre kona håller för temp?

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
Vad kan man räkna med att kattens bakre kona håller för temp?
Det skulle jag också vilja veta som teknisk referens. Jag har bara hört det nämnas att IRtermometer har använts nånstans för att verifiera existens av fungerande katalysatormaterial i röret. Personligen tycker jag det låter mycket kreativt och enkelt att kontrollera i en grop. Tyvärr får man varmköra lite eftersom metallkattar verkar vara lite trögtända (iaf vid kontrollen hos ABSB).

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

En keramisk kat på standardbil måste upp strax över 600 grader för att börja rena ordentligt, enl Wikipedia.
Metalliska katar är som sagt lite segare att få igång, hittade ingen vidare info om temperaturer dock.

Skruva banåkabil
Katalysator i racebil
<<   1, 2, 3   >>
6595 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande