| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad har hänt (bilder på motorhaveri)?
|
1 besök senaste veckan (11347 totalt) |
|
Re:
Ja enligt Bror är under 30 grader lite, iaf jämfört med de 8v som han relaterade till där man ibland är runt 40 gader och härjar. Allt är ju relativt. S14 är ju oxå en fin maskin med riktiga förbränningsrum så att den går bäst på 26grader bekräftar ju bara tesen att moderna 4v-motorer ofta inte ska/behöver ha så mkt förtändning. Och i vissa fall, som ditt, väldigt lite...eller iaf mindre än vad de flesta tror. Personligen vet jag inte utan vidareförmedlar bara den info jag fick av en erkänt duktig motorbyggare för att försöka hjälpa kompisar. |
||||
|
Nu är den isärtagen, 3ans kolv har störst skador, ramlagren är som de skulle vara nya, på vevlagren har ytskiktet på utsidan flagnat loss.
Rört sig i staken kanske? Alla vevlagren.
Det mest slitna vevlagret.
Baksidan på ett vevlager.
3ans kolv.
2ans kolv.
4ans kolv.
Kan man dra några ytterligare slutsatser med hjälp av dessa bilder? Övre kolvringen på 3ans kolv sitter fast, övre ringen på de andra kolvarna går att röra men ringspåret är lite deformerat så det kärvar. Andra ringen och oljeskrapringen löper felfritt i alla kolvar. _________________ Jonas Wiborg Corvette C6 2,3Turbo Snart 1,8L Turbo eller ??? Nr 24 i www.MSLS.info RIP Ascona B 2,3 16V |
||||
|
Det ser definitivt ut som tidigare talare påvisat, att temperaturen har varit skyhög och det har spikat ordentligt.
För lite soppa? Felställd tändning? Min spontana tanke när det gäller vevlagren som flagnat är att det det suttit för tajt i lagersätet.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
en fundering
många gånger när lustgasmotorer bränner kolvar är det en fet blandning som startar själva förloppet ,utspädd olja smiter förbi kolvringarna och påverkar bränsleblandningen negativt och sänker oktantalet drastiskt ,även samma sak som händer om man får in olja via insuget
därav extrema knackningar även fast man tycker man kör fett/safe _________________ Torbjörn Andersson |
||||
|
Ett förslag på hur man ska gå vidare:
Se till att ni har EGT mätare på alla primärrören och separata mätare eller en mätare som visar alla samtidigt. Gärna med varning på mätaren typ röd lampa eller något. Åk till mapparen med kärran och börja om med snäll tändning, kammarna snällt stälda osv osv... Sedan börjar ni där igen. Ni kommer nog aldrig få reda på vad av alla alternativ det har varit som gjort denna temperaturen i förbränningsrummen på något annat sätt. Det är ju bara gissningar man kan göra vid datorn, om än bra och hjälpsamma gissningar. Gör om, gör rätt!
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||
|
Vi har ju kört med bredbandslamban inkopplad helatiden och den har inte gått magert, snarare fett.
Lagerspelet på vevlagren är ok. Har nog tänkt på att det är dax att köra med EGT mätare, vad är "normal" avgas temp på en trimmad sugmotor, och vad kan man acceptera som högst? Alla tips och råd är välkommna. _________________ Jonas Wiborg Corvette C6 2,3Turbo Snart 1,8L Turbo eller ??? Nr 24 i www.MSLS.info RIP Ascona B 2,3 16V |
||||
|
Sätter mina pengar på för hög temperatur som ju klart och tydligt syns samt spikningar som ett brev på posten....
det lite märkliga är att det som man kan uttyda på bilderna sker väldigt lokalt som skrevs innan så lär utformningen på kolv förbränningsrum vara boven i det dramat riktigt skarpa och taskiga kanter vid urtagen.. Mvh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
|
Nu är jag väl ute och cyklar som vanligt, men med tanke på att tändstiftet sitter ganska exakt i mitten av f-rummet så varför blir skadorna på avgassidan då och inte på insug? Tja, det lär ju bli varmare där av någon anledning, Min tanke är då ifall avgasventilerna kan ha något med saken att göra, alltså att de kanske inte kan kylas tillräckligt mycket och därmed driver igång spikningar.
Har läst någonstans om föredlningen av värmetransport från avgasventil fördelat på säte och styrning, kommer inte alls ihåg det generella förhållandet nu, kanske någon annan vet? Iallafall kanske man kan ta några åtgärder mot att få ner avgasventilernas temperatur? ex. bredare ventilsäten eller längre styrningar? Kanske det borde synas spikspår på ventilerna om det startat där också, men det vet jag inte. Edit: Visst, det behövs nog kanske lite mer åtgärder än bara göra bredare ventilsäten är det ser ut så där illa... _________________ Johan Eriksson |
||||
|
Ja det verka vara svårt att säga något definitivt om orsaken till varför det blev så här.
Utforminingen av kolven är väl inte så konstig? de kolvar vi hade i är från omega, JE kolvar är mycket vassare kant runt ventilurtaget, Wössner är någonstans mitt i mellan. Det finns ju ganska många Opel 16V motorer med kolvar som är lika som våra, deras fungerar men inte våran. Vi har inte minskat anliggningsytan mot sätet och vi har inte flyttat ut den på ventilen. Många tycker att det är för hög tändning som vi kört med, men den gav mer effekt med ännu tidigare tändning på bromsrullen, vi hade som mest 730-750C i avgastemp när den kördes på rullarna. Det blir ju inte så lång tid med maxbelastning på rullarna som det blir på banan kan det ha någon inverkan till att vi inte sett problemet när vi mappade motorn? Känns inget vidare att plocka i hop en ny motor bara för att köra sönder den oxå. Kommer iallafall att prova på max tändning runt 27-28 grader och se vad det ger. Någon som har tips på hur man kan lösa det med EGT mätare? När man mappar funkar det ju med 4 mätare men under race blir det ju väl mycket att hålla koll på. Kan man klara sig med mätare i ett rör? Har hittat handhållna 4 kanals mätare men de har ingen larm funktion. _________________ Jonas Wiborg Corvette C6 2,3Turbo Snart 1,8L Turbo eller ??? Nr 24 i www.MSLS.info RIP Ascona B 2,3 16V |
||||
|
Varför inte ta hjälp av någon riktig motortrimmare. Blir säkert billigare i längden än att hålla på att prova olika teorier själv. Det finns ju gott om duktigt folk som kan Opelmotorer, tex ENEM eller Ultramotors.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||
|
Några synpunkter.
Tändkurvan, har inte Civinco en 3d tändmap? Hur ser hela den ut? Kolvarna tycker i alla fall jag har ganska skarpa kanter. Att JE-kolvar har vassare kanter biter inte som argument, JE kolvar brukar man dessutom polera bort kanterna på. om tändningen är för hög så spelar det ingen roll om du kör fett, den kommer spika i alla fall. Samma sak om den drar i sig för mycket olja som någon påpekade. Vem mappade motorn? Någon som har gjort det förr och med denna motortypen? Jag skulle ta motorn till någon duktig Opel trimmare och visa upp grejerna och fråga vad jag gjort för fel. Samtidigt skulle jag boka tid för mappning. Att experimentera själv och få den erfarenheten som krävs blir nog snabbt dyrt... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vad har hänt (bilder på motorhaveri)?
|
1 besök senaste veckan (11347 totalt) |