Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 18, 19, 20 >> 36 besök senaste veckan (103348 totalt) |
Som?? ![]() Min tyske vän fick jag till stort förtret släppa redan i Aremberg förra året!!! Han har en E36 M3 Limo fast med E46:an vxllåda! Bra fart har han dock. Uppväxt på Ringen. ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Jag har ju köpt en gammal 325:a som ska få plågas lite denna gången! Du måste ju åka lite originalbil med så du ser skillnaden ![]() Men till hösten bjuder jag gärna på en sväng i M3:an istället! (jag fick ju åka med dig i den blåe för nåt årsen så det är väl dags att bjuda igen!) _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||||
Nu trillar polletten ned! ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Hemma igen efter en hård premiär och tuffa test av bilen, får försöka mig på en liten rapport om ringenresan.
Två väl förberedda, och lila, M3:or lämnade Småland torsdag eftermiddag. Tvättad och lastad bil, redo för lång resa. ![]() Snabb kaffe på mitt fikabord innan vi släpper loss på de fria tyska vägarna. (dock inte fria överallt lärde vi oss) ![]() Hemma igen i Nürburg framåt natten. Vaknade med fantastisk frukost, trevligt väder och två väntande M3or. ![]() Förmiddagen spenderades mestadels på GP-banan där det var Dutch Supercar Challenge. En hel massa med riktigt häftiga bilar i en kul blandning! Banan skulle öppna 16.30 och vi var där i god tid för att köpa biljetter, justera däcktryck och kolla in alla andra vagnar på parkeringen. ![]() Fredagen bjöd på nästintill perfekta förutsättningar på banan. Fint väder, inte alls mycket trafik (vissa varv helt fria) och inga olyckor eller arbeten på banan. Jag började med några försiktiga varv och allt verkade funka som det ska. Lite ovant att köra bilen jämfört med i höstas när jag var nere, men det är ju enbart till det positiva. Var lite orolig att det skulle börja skrapa i lite här och var när man började pressa bilen, men det gjorde det inte nånstans. Inte ens i karusellen, även om jag inte laddar på lite mycket ner där nu som med originalchassiet. Efter några varv så märker jag att det börjar låta och kännas lite annorlunda i bilen. På parkeringen så märker jag att det är ett däck som inte ser ut att må så bra. Vänster fram har börjat släppa lite på slitbanan i mitten av däcket. Inte bra, det är färdigkört för dagen. Men ingen större fara heller för jag hade tagit med mig två lösa däck i reserv. Blev bara 7 varv den dagen. Lördagen skulle ha öppet två timmar på kvällen, så det var gott om tid att få däcket bytt under dagen. Tyvärr så var det dimmigt och stundtals lätt regn under hela dagen. Tyvärr så gjorde dimman att inte banan öppnade alls på lördagen. Prognosen inför söndagen var att det skulle vara strålande sol och mellan 15-20 grader varmt. Dessutom skulle banan vara öppen mellan 8-19.30. Men eft vi skulle hinna hem också kunde inte dagen bli så lång för oss. Naturligtvis tänkte vi därför hänga på låset när banan öppnade. Men när vi vaknade till ännu tjockare dimma än dagen innan så hade vi inte så bråttom längre. Åkte upp till banan framåt kl 9. Parkeringen fylldes snabbt av (som vanligt) otroligt häftiga bilar som väntade på att få köra. Men dimman vägrade flytta på sej... ![]() Lite konstiga bilar. ![]() ![]() Klockan gick jag jag började mer och mer ställa in mig på att det inte skulle bli nån mer körning alls innan vi var tvungna att åka hem. Närmre kl 11 så var det inte så kul längre. Men helt plötsligt så ropar de i högtalarna att "nordschelife ist für touristenfahrt geöffnet". Då var det inte mycket att tveka på. Fortfarande dimma vid påfarten, men över resten av banan hade det lättat och rätt snart var den borta överallt. Och fram kom det underbara soliga vädret! Tiden var knapp innan vi skulle ge oss av hemåt så det vara bara att köra på. Körde på så mycket det bara gick med lite kortare stopp för tankning och passagerarbyten. Var en hel del bilar på banan, men körningen gick riktigt bra ändå. Bilen är riktigt skön, otroligt balanserad, kan svänga in i kurvorna när jag vill och kommer man lite fort nånstans så är det ingen fara heller, glider lite på fyra hjul till farten minskats och sen bara på igen. Skönt också att kunna lita riktigt på bromsarna. ![]() ![]() Foto från www.mw-sportfoto.de Hann med 9 varv på söndagen innan det var dags att vända hemåt. Inte riktigt så många som jag hade planerat. Men det finns ju fler chanser! Nu så står bilen i tryggt förvar nere i Nürburg och bara väntar på att jag ska komma ner igen. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
Trevligt var det. Men allt går inte alltid som planerat bara ![]() Ser verkligen fram mot helgerna i maj nu! (och vardagkvällarna med tom bana.. kan man hoppas) ![]()
Det fanns visst nåt som hette hastighetsbegränsning, även här i "äran och hjältarnas land". Jag körde inte utan satt och halvsov. Men plötsligt så började det blinka blått på taken från en grå/grön Opel Vectra. Två polismän stannade oss och ville se på alla bilens papper (vilket jag som tur var hade i väldig ordning), sen upplyste de oss om att vi kört 150 km/h på en 100-väg. Därefter krävde de oss på det hutlösa bötesbeloppet 30 euro! (för 50 km/h överträdelse). Så det var inte mycket att bråka om. Kanske man inte hade gjort ändå - man har ju respekt för den tyska polisen. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
Lysande berättelse Samuel. Man lever sig in i storyn och är för ett ögonblick tillbaka vid bommen i väntan på att få ge sig ut.
Sedan ser bilarna väldigt fräscha ut. Jag hade tänkt undvika vinge men kan bara konstatera att jag redan nu börjar vackla. Är det så att någon av er har en före-efter-förnimmelse? Ger det skillnad i greppet? Sedan kan jag inte låta bli att undra likt opinionsutfrågare som vill har reda på ens årsinkomst...kör ni 8.30 - 8.45 tempo / 8.45 - 9.00 tempo / eller 9.00+ (som jag)? Frågan behöver inte besvaras, men måste ställas. ![]() Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||||||
Ja om inte det alternativet finns med så vet jag inte vad jag kan svara
![]() Men jag körde ju 8.25 med bilen när den var original i höstas, och nu går det snabbare. Hade ingen riktig möjlighet att ta en tid nu i helgen eft fredagen slutade tidigare än planerat och söndagen var mycket trafik på. Men jag var en bit snabbare än taxin och blev inte omkörd nångång. Har väl ett ganska högt uppsatt mål om att köra under 8 min i år, men det är extremt svårt. Får väl se vad jag räcker till, bilen borde klara det. Ang vingen så har jag svårt att uppleva nån skillnad så det är så mycket i övrigt som är ändrat på bilen. Men eft BMW har tävlat med vingen så utgår jag ifrån att den gör nytta. Samuel Lindkvist hade nåt dokument om den vingen som visade lite siffror om luftmotstånd och hur mycket tryck den skapar, kommer inte ihåg några siffror nu, men det var riktigt bra. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
Imorrn så bär det av ner till Ringen igen. Hoppas bilen haft det trevligt där nere under tiden jag varit borta.
Har saknat den. Särkilt när jag var på Mantorp i lördags - utan bil. Men nu ska det bli kul igen! Med mej ner så tar jag några nya däck och en ny GT-spoiler eftersom jag lyckats spräcka den gamla. Gjorde jag hemma innan jag körde ner den sist, men lyckades plasta ihop den. Sen när jag skulle parkera bilen innan jag åkte hem från Ringen så spräckte jag den på ett annat ställe. Den är lite låg dendär bilen. Tar även med en omgång något mjukare bakfjädrar för att testa hur bilen beter sig när man mjukar upp den bak. Nu ska det bli åka av. Med 10 dagar på Ringen borde jag får väl få köra så det räcker. _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
Lycka till och ha det så kul där nere. Jag tror du spräcker 8:an redan denna helgen.
![]() |
||||||||
Det tror jag med! Jag ska stressa på i baken ![]() ![]() _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||||
Det är jag ju mycket tveksam till. Tror mycket av denna helgen går åt till att trängas med vilsna engelsmän och motorcyklar. Men kul ska vi ha!
Hoppas ni har det trevligt där nere nu då (hur skulle ni kunna misslyckas?), vi åker om några timmar och är nere sent ikväll.
Idag är alltså första dagen på ditt nya liv! Jag tycker du ska göra 8 maj till din nya födelsedag. Du kommer att få riktigt mycket nöje med din nya leksak. Härligt! _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
Här kommer en liten live-update från Paradiset på Jorden.
Har i helgen som gått kört under tre dagar. Tre dagar med riktigt mycket folk på banan. Kul med mycket trevliga godsaker att titta på, men när man ska trängas på detta viset blir väl körningen inte helt som man vill ha den. Dock så går bilen riktigt bra! Den var bra innan, men efter mitt byte till något mjukare fjädrar bak i lördags så blev den snällande och lite mer förlåtande på Ringen. Kan ligga på riktigt hårt nu och har ändå full kontroll på bilen. Millway-chassiet är nu kört under riktigt hårda förhållanden, allt funkar till 100%, hade inte bytt det mot nåt annat om jag fick. Har haft ett bekymmer, och det var ett däck som gick åt. Innerskärmen lossnade på ett ställe och käkade upp ett riktigt djupt spår i vänster framdäck. Hade tur som märkte det i tid. Men nu är det bytt och jag är på banan igen. Under trängseldagarna så körde jag på tider som snabbast mellan 8.20-8.30 men med en hel del trafik och olyckor. Hoppas på att få lite fria varv under veckan om det vill sig väl. Vi har riktigt fint sommarväder här i Nürburg med bra förutsättningar för många goa varv på banan! Lite bilder: ![]() Jag hade en skitig bl när ja kom ner. Som tur var har jag även en personlig bilvårdare med mig, tänkte bara spola av det värsta. Men då tog Jimmy Särås över och gick hela vägen. ![]() Även polering. Pedantisk är han också. ![]() Ren, fin och en tysk häst. ![]() Här ska det ut och åkas. ![]() Redo! ![]() ![]() Jimmy är riktigt snabb i sin 964 RS. Vi kör rätt så jämnt runt varvet faktiskt. ![]() Bild från mw-sportfoto.de Bild från racepicture.de _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
|
||||||||
Tack! Hoppas det med. Snart är det dags att gå ner från balkongen och värma upp bilen ![]()
Vi får ta det en annan gång! (du har för övrigt ett oläst PM från mej) _________________ S a m u e l S Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 18, 19, 20 >> 36 besök senaste veckan (103348 totalt) |