| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vart köpa nya hjullager som håller banåka?
|
5891 besök totalt |
|
Undrar vart man ska köpa nya hjullager som tål lite banåka utan att skära ihop med en gång? Är det original som uteslutet gäller eller funkar tex Meca, Mekonomen o kanske biltema? Bilen det gäller är en Bmw E30, men det kan väl kvitta, är original ett måste eller finns det pirat som håller?? _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re: Vart köpa nya hjullager som håller banåka?
Iom att t.ex Autoexperten eller liknande säljer SKF lager (eller tex SNR m.fl för den delen) och bilarna till största hand är utrustade med detta från fabrik så är det samma lager som du får på din märkesverkstad fast i neutral/tillverkar-märkt kartong. _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||
|
Nu vet jag inte hur det är just med bmw men bara för att bmw tex skulle använda SKF lager innebär det inte att det är samma specifikation på ett SKF lager som mekonomen eller momentum säljer. Det finns SKF lager som endast säljs till tex bmw då det är special. Värt att tänka på när man hittar 'billigare' likvärdiga prylar att de inte alltid är likvärdiga. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Med risk att glida från oberoende märkesfrågor, vad har koed.dk för status på bildelar? Kör de originaldelar eller pirat modell biltema eller pirat modell tex mekonomen? För deras hjullager var ju rätt bra pris på iallafall... _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Vi bytte hjullager bak i våra E30-spindlar när vi gjorde om dem till vår sjua. Köpte SKF-lager på Autoexperten, och de var IDENTISKA med orginalen ner till minsta märkning. Jag vågar nästan lova att de var tillverkade i samma maskin. Det stod ju inte BMW på orginalet direkt....
_________________ Fredrik Svärd |
||||||
|
Glöm inte att kolla priset hos BMW, allt för ofta är dom billigare är Mekonomen, Autoexperten eller Meca.
Biltemas lager till E30 är Timken, om dom är bra eller dåliga vet jag inte (polaren har bara åkt i 3 år med dom fram på sin E30), men jag har fått Timkenlager hos Mekonomen flera gånger till andra bilar, dock inte till Biltema pris. SKF behöver inte heller betyda SKF lager, köpte till min Mitsubishi, i SKF kartongen låg det ett orginal lager från Japanska KOYo. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Re:
om det är tex SKF som levererar hjullagren till en bil och de har släppt för eftermarknaden så är det samma lager som du får i kartongen. Samma sak med tändstift, filter osv. Köper du ett orginalfilter hos bmw så är det samma Knechtfilter som du kan köpa hos oss i omärkt eller originalkartong beroende vad som finns på hyllan.
På fabrikerna så spottar samma maskin ut samma lager, remmar osv och paketeras och märks med tex Gates, SKF, Scantech osv så så är det. _________________ Mvh / Daniel Ene |
||||||
|
Jag satte dit Biltema lager vänster fram på min E30 2006 sen åkte jag upp till Kinnekulle från Göteborg, ca 15mil, körde ett par varv på banan, sen började det låta illa, det visade sig att navet släppt från lagerbanan.... Så jag fick köra hem med vinglande hjul. Gick inte att göra nått åt det, så jag plockade bort skiten och köpta SKF lager på Mekonomen, såg ut som originalet och har inte gett upp än
Lagret kostar dock lika mycket på BMW som Mekonomen så inköpsställe är valfritt! Står lite skrivet om lagret här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||||
|
Re:
Intressant... Då går alltså biltemas sortiment av hjullager fetbort! Någon som vet vad koed.dk håller för standard på sina grejor? De är ju faktiskt snuskigt billiga med det mesta delarna, plockat ihop hjullager fram plus bak, bromssköldar fram plus bak, handbromswirar, monteringssats och bromsslangar x2 för 3300sek plus frakt. BMW låg på ganska exakt det dubbla priset... Vad är det som dödar hjullager vid bankörning föresten? För höga toleranser i lagrena så de glappar? Dåligt materialval till lagerbanor mm? Värme? _________________ Peter Sternersson |
||||||
|
Re:
Generellt för höga toleranser ger större slitage, för små toleranser får dem att gå varma och i princip skära. Kulor som inte är helt runda eller med en 'prick' på Lagerbanor med en skada i slipningen. Felaktig montering Felaktigt fastdragningsmoment antingen för lite eller för mycket Fel mängd fett. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Har presis samme efaring med Biltema-hjullager til E30 318is foran, etter 20 rundar på bane med ISbilen skled lagerdelene fra hverandre og bromsskivan stoppade i caliperen.
I tre år har ISbilen rullat ca 5000 km/år til/från och på baner. Brukar R-dekk, felger med ET13(dvs. 24 mm mere sporvidde enn originalt). Varje år kommer slark foran och dom bytast. Bak står lagren utan problemer. Er bytte hvert år å forvente? Kjorstilen er harmonisk og avslappad
_________________ Erland Volden Banbilen: BMW E30 330i |
||||||
|
Jag skrev ju tidigare att E30 lagerna på Biltema är från Timken, iaf dom jag bytt, men erfarenheten här verkar ju vara att dom inte är bra.
Just därför blev jag ikväll lite förvånad nar jag skruvade isär 2 diffklumpar till E30 och konstaterade att det sitter Timkenlager i båda 2 !! _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Re:
och hur vet du att det är samma specifikation på bmw originalmonterade Timkenlager som bilbutteriks Timkenlager?
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Nej det tror jag inte, men det verkar ju jäkligt korkat av företaget Timken att sätta sitt namn på sämre prylar och säja till biltema. Jag har inte själv Biltema lager och vet inget om dom, tyckte bara att det var konstigt. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
|
Re:
Eller så tillverkar de ett lager för lägre belastning som bilbutteriks väljer att köpa då dimensionerna är likadana och de då kan sälja det billigare! Kanske inte är bilbutteriks som köper det i första hand heller... Men hur det är med den saken lär vi inte få veta men att butteriks sällar har samma kvalite som originalprylar tyder på andrasortering eller en sämre specifikation. Det är ju lotteri att handla på bilbutteriks, ibland kan man ha turen och få tag i bra delar men oftast blir det en nitlott. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5891 besök totalt |