Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Optimala R-däck till Nissan 200sx
1, 2   >>
4739 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare

Hejsan! Har läst arkivet och de matnyttiga trådarna och skaffat grundläggande kunskaper om r-däck, men behöver nu eran erfarenhet i ett mer specifikt ärende.

Jag skall inför nästa säsong satsa ordentligt på väghållningen i min 200sx. Nya dämpare/fjädrar, krängare, mm, samt det svåraste att vet vad jag skall köpa, R-däcken.

Jag åker till vardags 7*17 OZ Superleggera, men då de fälgarna känns för smala för r-däck samt att man enligt ryktet inte kan köra r-däck till vardags så känns en ny uppsättning fälg/däck lämpligt. Om jag har fått fel intryck angående detta så får ni gärna hojta till.

Min bil väger ca 1350kg och har 300hk för framdrivning och 4-kolvsok med 280mm-skivor för att stanna(pagid blå belägg).

Min första idé är att köpa en uppsättning 8*16-fälgar med 225:or r-däck. Är detta en bra kombination av fälg/däck? Hur hög profil skall jag ha, är det bra att gå ner i hjuldiameter jämfört med original greppmässigt?

Sen en annan viktig detalj, märket på däcken? Vilka däck är prisvärda, budgeten är inte hiskeligt stor. Jag kommer att köra men "gatcamber", det påverkar väl däcksvalet.Jag har läst att vissa däck vill ha mkt camber.

Massa tips och lärdom önskas!

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Det finns r-däck som är gatgodkända. Jag har kört hela sommaren på mina Kumho v70a thumbs up och det har gått väldigt bra, funkar bra kalla som varva och greppar minst lika bra som gatdäck i regn, iaf så länge det finns lite mönster kvar. Ett bekymmer är bara att dom drar upp väldigt mycket skit från vägbanan, jag behöver lacka om sidorna efter sommaren Angående dina fälgar så tror jag att OZ fälgarna kommer att fungera utärkt på banan. Lämplig bredd borde vara 215 eller 225 och det ska nog funka på 7" fälgar. Annars så är det ju aldrig en nackdel att gå ner lite i omkretts för banåka, blir ju lite bättre acc och mindre ofjädrad vikt, självklart beroende på vad du väljer för fälgar.

Vad du ska ha för däck finns det säkert andra som kan hjälpa dig med jag har bara provat kumhodäcken, som jag i och för sig är väldigt nöjd med.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
ok. Hur många mil tål r-däck att köras på vanlig landsväg. Har de samma hållbarhet som ett par vanliga gatdäck, eller klarar de sig avsevärt sämre?

Jo, jag är sugen att köra med mina OZ då det eg var för detta ändamål jag köpte dem, men är rädd att jag kanske får sämre grepp med såpass smala fälgar/däck som 7".

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Jag vet att ni andra har värdefulla tips i ämnet..

Gör en insats!

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Viktigt för valet om du ska åka på bara r-däck eller ha två uppsättningar är ju hur mycket landsväg du åker!

Min bil går ca 60/40 bana/gata, alltså har jag två uppsättningar hjul med R-däck och inga gatdäck....

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
ok, bilen går ca 800 mil/säsong och mestadelen på gata. Det är så att säga min vardagsbil på sommarhalvåret. Skulle det funka med r-däck? Går det åt 1 uppsättning/år eller är det ju inte så intressant. Jag åker kanske 10 träffar/konkörningar per säsong. Anledningen att jag klurar i dessa banor är att det är otroligt smidigt att slippa släpa på sulorna till all träffar, samt att superleggera ju är perfekta för ändamålet tack vare sin låga vikt. Plus att visst e det ballt att åka r-däck till vardag..

Så vad säger ni, klarar r-däcken mina kriterier?

Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Hej Eric! Jag tycker nog att 225 på en 7 tums fälg är för lite fälgbredd. Jag kör själv för tillfället med 225/45-17 på 7,5 tums fälg och upplever att det är för smalt, anser att man bör ha 8 tum och helst 8,5. Nu väger min bil ca 300 kg mer än din men det är aldrig fel att ha en bred fälg om man kör på bana.

/Johan

Här sen Nov 2002

Mina körde jag i lite över 500mil på gatan samt flera träffar med många hundra varv på kinnekulle bland annat. Däcken var då halvslitna och våt greppet hadde blivit lite sämre.

Att du ska tappa grepp tror jag inte du behöver oroa dig för, greppet i r-däck är avsevärt bättre än i några gatdäck. Det skulle möjligvis vara så att du kan tappa greppet lite i bakdäcken om du har jättemycket effekt men det ska nog inte vara några problem.

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
ok, så jag kan då dra slutsatsen att ni här rekommenderar mig att köpa r-däck till mina nuvarande 17"-fälgar istället för att köpa en ny uppsättning fälg/däck. Även att jag kommer få mkt bättre grepp med r-däck än gatdäck i samma bredd. Är det ett stort nedköp greppmässigt att köpa däck till 7" däcksbredd jämfört med 8"?

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Kumho V70A tas ju in av Dawa-däck och du hittar en guide över rekommenderade fälgbredder mm på http://www.dawadack.se/Racing/Racing.htm# och om du klickar på "Racing Tyre >>"

Som du kommer att märka så accepterar Kumho-däcken förhållandevis smala fälgar. Både 205/40ZR17 (fi 595 mm) och 225/45ZR17 (628) går på 17 x 7.

Men jag skulle inte vilja åka på V70A till vardags. De har minimalt med mönster redan från början och efter några bankörningar är varje vattenpöl ett hot, normalgreppet är väl OK men vattenplaningen hanterar de inte. Tro mig. Mina S-03:or kör jag dessutom snabbare med på blöt Kinnekulle Ring.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Hmmz, fan va svårt det blev plötsligt! Är det ingen annan än jag som tänkt köra på r-däck till vardags?

Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Tjaa, jag åker på R-sulor till vardags på min M3 E30. Däckena är bridgestone RE540S,
fast den bilen är inte ngn bruksbil, den körs bara till och från och på banan.

Våtgreppet är inget vidare, möjligtvis när däcken är helt nya och det fortfarande är fullt mönsterdjup på dem,
men även då och överlag går det långsammare än med vettiga gatdäck av någorlunda kvalitè när det är mycket vatten på banan.

Men däremot går det bra mycket snabbare när det är helt torrt på banan, då har man det där klistriga greppet när man fått upp tempen i däcken,
och det biter fast på ett helt annat sätt än gatdäck, man kan pressa på mycket hårdare innan det släpper.

Jag har iofs inte klockat några varvtider innan jag köpte R-däcken men uppskattningsvis gör det ca 3 sek skillnad på tex Ring Knutstorp.
Men det känns tydligt att det biter fast (klistrar) på ett helt annat sätt när man fått upp tempen i däcken.

Jag har dim 215/45 - 17 på 8 x 17"" fälgar.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

obs. att jag kör ganska många mil per år på landsväg och gata. Om det mest är fråga om att ta sig till och från banor samt lite finkörning då skulle det nog vara ett alternativ för mig också. Att ha r-däck på jämt alltså. Men det kräver nog en del omdöme i körningen.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Jag har kört hela sommaren på Kumho V70A och det har inte varit något bekymmer med fästet i regn. Så länge det inte öser ner och ligger tjokt med vatten på vägen så är det inget problem, och skulle det göra det så är det ju bara att sakta ner lite

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Usch, svår sits du sitter i.

Jag tycker det känns som onödigt mycket landsvägsmil för R-däck, men å andra sidan är det för många byten att göra under en säsong.... 10 banaktiviteter * 2 byten per aktivetet * 4 hjul * 5 muttrar * x antal varv per mutter.... det blir så många varv att snurra mutter så man blir alldeles snurrig

om du är snäll mot dina R-däck utanför banan så hade jag nog åkt på dom ändå på gatan, man kan ju höja trycket när man åker på gatan för att vara extra snäll mot dom.

Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Japp, just svår sits beskriver läget perfekt. Vore ju så otroligt skönt att slippa släpa runt på skiten samt att slippa snuuuuuuurra alla de där varven...

Jag kör otroligt lugnt till vardags, inte som alla andra med 200sx.

ok, men om man vågar säga att det är beslutat, vilka däck skall jag satsa på? Det behövber ju inte vara det dyraste, men heller inte nåt billigt "krafs"... Tips från er som kört en del vore OTROLIGT uppskattat!!

OBS!!! JAG ÅKER MED GATCAMBER!

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Tycker det låter dyrt att köra på R i vardagslivet även om man kör lungt.
och från Kalmar så är det ju trots allt ca 20mils enkel resa till dom närmsta banorna..
Jag räknar ett snitt på ca 30mil för att köra bana

10evengemang/år=ca600gatmil bara för att komma dit och hem
Ska den dessutom köras till vardags...nja

Jag har inte kollat priserna i den dimention du hade tänkt dig men dom billigaste nya R-däcken i 205 till 15" jag har hittat ligger på ca1600:-st normalt 2500:-/st..
Till 17" har jag blivit avskräckt direkt och inte funderat mer på det

Fast utgår du ifrån Växjö så blir det nog något bättre värden

Min åsikt är iofs att det inte är såå jobbigt att byta däck
Är man riktigt slö kan en batteridriven borrmaskin + 1/4" hyls adapter(billigt på biltema) ge lite snabbare skruvande.
Fast sedan finns tyvärr risken för stöld om man har med sig allt för kul grejjor till banan.
Låswire kan iofs lösa sådana bekymmer.

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Jag såg nu att Wheelbase har "rea" på sina sista Bridgestone RE540S. De kostar 2560:-/st. Funkar de däcken bra utan negativ camber? Är det priset vettigt? Går de däcken på 7"-fälgbredd?

Pinsamt många frågor, men hellre det än att göra flest tabbar på en o samma gång..

Kollade på priserna hos dahlbäck.. http://www.dahlbackracing.se/ovrigt/dack.asp?Manufacturer=Bridgestone

Skiljer det verkligen så mkt i pris mellan 16 o 17 tums? Isåfall är ju valet redan gjort, för då vinner man ju osanna mängder pengar på o köpa en ny uppsättning fälgar!

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag tycker du ska skaffa en extra uppsättning däck+fälg. Även om R-däcken däcken möjligen håller för gatköra så bullrar de hemskt. Inget mysigt alls. Dessutom är jag tveksam till att de håller för så mycket mil och dessutom banköra. Fast det beror ju på hur hårt man pressar bilen på banan också... Dessutom finns risken att du kanar av banan och slår sönder fälgen och så kan det vara bra att han en extra uppsättning så att du kan ta dig till jobbet nästa dag!
Med tanke på priset för 17" R-däck är det inte heller någon diskussion. Kan du inte t o m köra med 15" fälgar? De däcken är ännu billigare och jag vågar mig på att lova att du inte kommer att tappa i väghållning på grund av att de har högre profil att du störs av det. Själv kör jag men 195/60-14 på RX-7:an.
Bredd på fälg kontra däck vet jag inget om men det måste ju firmorna som säljer däck kunna berätta om!

Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Trådstartare
ok, mkt bra info från en som själv testat! Fälgvalet beror nog till största delen på att jag troligtvis inte får på 15"-fälga över bromsoken. Men visst skall det undersökas noggrant. Jag har 15" originalfälg, men på den får jag bara på 195:or. Duger det verkligen till banåka? MAn vill ju inte lägga massa pengar o sen inte vinna så mkt på det.. *helt otroligt, rådvill igen*

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Erik (fd Mooseman) skrev:

OBS!!! JAG ÅKER MED GATCAMBER!

Det tycker jag inte du ska göra. Det är lätt ,alternativt billigt, att ställa om till en lämplig kompromiss.

F ö så kan jag bara hålla med övriga ang fälgdiametern.

Ta och lusläs R-däckssammanställningen under Info & Arkiv

1, 2   >>
4739 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande