| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fyrhjulsvägning - chassieinställning alla fattigman
|
1699 besök totalt |
|
Hej Har idag vägt bilen på lastbilsvågen i Hjulstakorset. Kan någon ta sig en titt på dessa siffror och ge mig lite tips på om jag behöver ändra nåt. Vet att det bästa vore att göra en "riktig" fyrhjulsvägning men men ... Har ställbara coilovers, så frågan är om man kan göra nåt vettigt utifrån dessa siffror. Bilen vägdes med mig i (85 kg) och med halvtank (20 kg): ---------------------------------------- Totalvikt: 1030 kg Framaxel: 660 kg Bakaxel : 360 kg Vänster hjulpar: 530 kg Höger hjulpar : 500 kg Vänster Fram: 360 kg Höger Fram : 340 kg Vänster Bak: 200 kg Höger Bak : 200 kg ----------------------------------------- Viktfördelning Fram/Bak - 65% på framaxeln - 35% på bakaxeln Bilen kommer att vara lätt i rumpan, villket ger säkert mycket rotation i kurvor, frågan är om det blir lite väl mycket. Kan kanske kompensera i viss mån med inställning på coilovers samt hjulinställning. Viktfördelning Höger/Vänster - 51% på vänster sida - 49% på vänster sida Det känns bra, men kan man justera viktfördelningen genom att sänka höjden på coiloversen på höger sida? Finns det något man kan göra själv eller måste jag besöka en dyr verkstad för att göra en riktig fyrhjulsvägning? _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
|
Du ska använda vågen i Lunda industriområde vid returpappersstället mitt emot "långtidsparkeringen" den har en missvisning på bara 20kg jämfört med 50-100kg på Hjulstakorsvågen.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Re:
Då har jag vägt på Lunda-vågen, men det blev ingen större skillnad. ------------------------------- Totalvikt: 1030 kg Framaxel: 640 kg Bakaxel : 320 kg _________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
|
Vet inte riktigt vad du menade, men du kan bara ändra diagonalvikterna med inställning av c/o-fjädrar, inte ändra förelningen fram-bak eller höger-vänster. Din fördelning ser ju perfekt ut beaktat förutsättningar och precision.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1699 besök totalt |