Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord 24V -69
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 19, 20, 21   >>
2 besök senaste veckan (166542 totalt)
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det är originalsätena från -92 så de ska klara blyfritt. Hur det är gjort rent praktiskt med maskinbearbetning vet jag inte riktigt, mer än att det är gjort i en Mirafräs.
Som sagt, jag litar på killen som gjort jobbet. Han sa inget om att hälla i blyersättning.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det går inte fort, men det går sakta... 14 portar kvar.

Totalt kaos på arbetsbänken som vanligt. Kanske ska städa nångång, sen...

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Jag grisar vidare i lagårn.
Insugssidan är klar vad gäller grovjobb, nu är det lite finlir kvar med bättre utformat slipstift. Svårt att få rätt radier med de jag har nu.
1ans cylinder, jag började ju med 5an. 6an var filad innan som mall.

Jag har nog fått till det hyfsat iaf, ska försöka flödestesta den om tillfälle ges. Borde ragga tag i en originaltopp också så man kan jämföra.
Började lite smått på avgassidan också, men där är kanalerna mycket mindre så det blev svårt att få till formen ordentligt. Hoppas det går bättre med annan form på slipstiftet.

Risiga bilder som vanligt, ska försöka låna en bättre kamera nån gång så man ser hur det ser ut.

I övrigt händer det inte mycket, svänghjulet är fortfarande inte klart. Måste ju ha det innan veven balanseras.
Börjar bli sugen på att skruva ihop hyvelbänken nu...

denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003

Härligt jobb det där thumbs up skulle som sagt vara intressant med lite flödessiffror före och efter

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det kan nog komma lite siffror hoppas jag. En klubbkompis som ev har en flödesbänk på g, så i mars nån gång kanske vi kan testa lite. Måste jaga fatt i en originaltopp först bara.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Något som jag funderar på då och då är om det nånsin kan gå att tävla med den här bilen? Vilken klass skulle passa isåfall?
Har kikat på lite olika klasser, SSK kl 2 och HT2 tex. Det får ju inte bli för avancerat, men samtidigt är det kul om det får vara lite högre teknisk nivå på det hela.
Historiskt går tyvärr bort, min motor fanns inte förrän 1989.
Saker som måste bytas är naturligtvis buren, stolar och bälten samt lite andra grejer.

Detta är såklart bara lösa funderingar än så länge, bilen är trots allt besiktigad till september 2009. Innan dess blir det knappast aktuellt med nån racing, kanske med nån annan bil isåfall.

Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Du får 'trimma ner' den så den platsar i Retroracing.

Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Restriktor kanske?
Blir nog svårt att få den att leverera mindre än originaleffekten 204 hk nu, även om jag bara portar den lite grann.
Ett välmappat Megasquirt och 390 cc spridare (original 196 cc) borde ju bara det ge 10-20 hk och lite vrid. Vi får se vad den flödar sen, och kanske framför allt om den flödar jämt på alla cylindrar...

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Testade att hona blocket lite grann idag, köpte mig ett honingsverktyg på Biltema.
Det visade sig att det fanns lite små rostfläckar i 6ans cylinder. Inga porer vad jag kunde se med blotta ögat, utan mer som missfärgning. Jag körde med både grova och fina stenar, men fläckarna är kvar. De minskade såklart, men jag vågade inte köra för länge. Fick slut på smörjolja också.
Hur mycket kan man hona innan det blir överdimension? Motorn är inte bearbetad innan, originalborr är 95 mm och alla kolvar ligger under det. Tar man tiondelar med honing? Kändes inte som om det avverkade speciellt mycket, vändkanterna känns fortfarande. Har tyvärr inga bilder, blev inget bra att fota med mobilen inne i cylindern. Ska se om det går att fixa nåt.
Efter lite funderande kom jag fram till följande alternativ:

Alt 1. Hona lite till, montera ihop skrotet och hoppas att det funkar.
Alt 2. Borra blocket till första överdimension och köpa nya kolvar+ringar.
Alt 3. Borra blocket, köpa värstingkolvar+stakar och bygga en "DTM" bottendel.

Pengar kan man jobba ihop på ett eller annat sätt, det är värre med tid.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Här var det inte uppdaterat på ett tag...

Lite har hänt iaf.
Efter en "second opinion" från mig själv ansågs blocket färdighonat.
Toppen fick en sista finputs häromveckan så den och blocket lämnades iväg på planing.
Svänghjulet är väl under tillverkning nu, kollar mailen varje dag Henrik

Har dock ett litet men väldigt irriterande problem.
Glidskenan till sekundärkedjan mellan kammarna är nersliten och det är nästan omöjligt att få tag på
en bättre beg, då de flesta av de här motorerna gått över 30 000 mil.
BMW M50 har tydligen en liknande lösning, men det finns ju inga garantier att en sån passar.

Bild på eländet:

Sista utvägen blir väl att fylla i skårorna med epoxi eller liknande, men det får inte lossna eller smälta på nåt vis.
Den är troligen gjord av bakelit eller nåt annat stenhårt plastmaterial.

Zwofurti
Gällivare
Här sen Jun 2005

går det inte att köpa en ny då?

Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Jag har hört med både Opel och diverse andra ställen. Problemet är att hela spännaren till sekundärkedjan har utgått ur sortimentet för ett tag sen och skenan går inte att få tag på som lös del.
Jag fick en sprängskiss och en lista med artikelnummer från Opel för ett tag sen, där finns skenans nummer med, men den har ingen siffra angiven på sprängskissen.

Iom att jag byter allt annat som har med kamdrivningen att göra så vill jag ju inte snika på den här detaljen, då kan man ju räkna ut vad som går sönder först...

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Vi hade samma problem på en Capri med Scorpio 24v motor som vi byggde. Där köpte vi en lagerplast och snidade till plastbiten själva. Jag minns inte vem som ordnade plasten, det var någon firma i Göteborg eller så, men det borde väl gå att luska i...

/Gustaf

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det kan gå att få tag i grejer i England, köpte ju förstärkta kamkedjor därifrån. Tyvärr hade jag inte kollat så noga på glidskenan när jag beställde, så jag frågade aldrig.
Har skickat ett mail till killen jag köpte kedjorna av, får se vad han svarar.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Positivt svar från England, det finns renoverings kit att köpa!
Skönt att det fanns en lösning.

Köpte även ett extraktorgrenrör idag, det är dock avsett för en annan motor...
Kommer kanske lite bilder på det framöver när det ska moddas lite.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Svänghjulet är klart!

Ett stort tack till Henrik Carlsson som ställde upp och svarvade ett nytt svänghjul!

Renoveringskit till spännaren är beställt, gjorde en massbeställning då det fanns ett visst intresse på Opel Sport Clubs forum...
Fjorton spännarkit och fem uppsättningar förstärkta kedjor, kan nog bli fler beställningar i framtiden.

Nu kan jag alltså snart få vevpartiet balanserat, blocket och toppen ska förhoppningsvis planas imorrn eller
på tisdag.
Sen kan jag börja skruva ihop bottendelen, ska bli riktigt skönt att börja plocka ihop motorn igen!

Frågan är om jag hinner klart till 31 maj, då har vi asfaltspremiär med Attitude på Uråsa flygfält.

denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003

Skönt att det löste sig med spännarna.

Bild på svänghjulet . Vad blev vikten på det?

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det verkar vara lite upp och ner med de där spännarna... Fick ett mail idag, de är tydligen slut för tillfället.
Lite jobbigt när man dragit med sju andra som vill ha grejer. Hoppas det löser sig, annars får jag väl börja tillverka egna...

Svänghjulsbilder var det ja, fick några bilder av Henrik.
Hoppas det är ok att jag lägger upp dem här? Det är ju ett fint jobb!

Kopplingssidan.

Vevaxelsidan.

Ena hållet...

... Och andra hållet.

Kommer att väga ca 6,5 kg, alltså 18,5 kg lättare än original!
Det är anpassat för min SAAB tryckplatta och stum sinterlamell, men det går självklart att
ändra till tvåskivig "riktig" koppling i framtiden. Får väl se om min nuvarande setup klarar
att hålla emot hyvelbänkens vridmoment...

Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Re:

De e helt ok med fotografen! Skickade det idag. (fick du kollinr på mobilen??)

Anders Karlsson skrev:
Det verkar vara lite upp och ner med de där spännarna... Fick ett mail idag, de är tydligen slut för tillfället.
Lite jobbigt när man dragit med sju andra som vill ha grejer. Hoppas det löser sig, annars får jag väl börja tillverka egna...

Svänghjulsbilder var det ja, fick några bilder av Henrik.
Hoppas det är ok att jag lägger upp dem här? Det är ju ett fint jobb!

Kommer att väga ca 6,5 kg, alltså 18,5 kg lättare än original!
Det är anpassat för min SAAB tryckplatta och stum sinterlamell, men det går självklart att
ändra till tvåskivig "riktig" koppling i framtiden. Får väl se om min nuvarande setup klarar
att hålla emot hyvelbänkens vridmoment...

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Henrik Carlsson skrev:
De e helt ok med fotografen! Skickade det idag. (fick du kollinr på mobilen??)

Låter bra det! Fick kollinumret också.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Nu är svänghjul och tryckplatta inlämnade för balansering ihop med veven. Kommer att dröja ett par veckor innan det är klart, killen som brukar balansera är sjukskriven.

Blocket och toppen är förhoppningsvis planade nu, ska kolla imorrn. Är det klart så kan jag ta hem grejerna för rejäl rengöring. Toppen är praktiskt nog full av insexpluggar till oljekanalerna så man kan spola dem ordentligt. Det är säkert en massa gammal gegga därinne, samt lite spånor från min vilda framfart med tryckluftsfilen...

Sen kan det vara bra att ta ett steg tillbaka och kolla lite på hela bilen. Insåg idag att det är många grejer som inte alls är färdiga, tex oljekyl, nya fästen för vattenkylet, ev flytta krängaren, motorfästena kanske inte passar mm mm.
Det finns lite att pyssla med...

En fråga också, är det nån som har bra erfarenhet av att blästra kolvar? Jag tänker på hur kolvringsspår och kolvbultshål mår av glasblästring tex. Ganska fina toleranser där.
Annars får det bli ugnsrengöring och ett par timmar i ultraljudstvätten.

Våra race- och banåkarbilar
Opel Rekord 24V -69
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 19, 20, 21   >>
2 besök senaste veckan (166542 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande