Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
1, 2 >> 3693 besök totalt |
2008-04-18 Avancerad förarkurs Sviestad.
Vilken härlig dag! Strålande sol från morgon till kväll. Temperaturen låg väl på närmare 15 grader mitt på dagen gissar jag. Det blev VARMT i bilen faktiskt. Så grymt nöjd med hur min bil går nu, den går så otroligt fint i motorn. Bara att köra o köra o köra... Förutom att bromsbeläggen vänster bak är totalt slutkörda... det skrapar o låter illa nu, men hem kom jag... ![]() Kursen var lika bra som alltid! Trots att jag gick den för 3:e gången och har kört (gissar nu) säkert 1000 varv på banan totalt (kör ju långlopp) så lär man sig massor fortfarande (jag är väl tröglärd... ). Mycket duktiga intruktörer helt enkelt! Hoppas och tror att alla från forumet som var närvarande blev mycket nöjda med kursen! Dock var det ett par saker som var väldigt tråkig... Torbjörn med sin 968 hade otur och fick ett enormt oljeläckage, på håll såg det ut som en bomb slagit ner. Förhoppningsvis är det en slang eller något annat enkelt som släppt, men troligare är väl tyvärr att det är något internt i motorn som tryckt ut oljan bakvägen ut genom luftfilterboxen... Hoppas Torbjörn är på rull igen snart. Sen hade vi ytterligare en fadäs som innebar att mann parkerade en Camaron lite för hårt i räcket med fronten före, den behöver också lite omvårdnad nu tyvärr. Som tur var inga personskador! Förutom dessa två fadäser så körde alla riktigt riktigt bra tycker jag! Föredömliga förbisläppanden på rakorna när man inte orkade ta sig förbi av egen kraft! Jag kommer nog gå kursen en fjärde gång... ![]() |
||||
Ja, det var verkligen en härlig dag. Fick upp farten framåt eftermiddagen, tack Åke för det. Så jäkla underbar känsla när man börjar köra så fort så det går att balansera bilens bakdel med gasen
![]() Bilen gick fint hela dagen, men lite distinktare bromsar hade inte varit fel. Bromsade på mig ett par gånger och åkte rakt fram, både efter långa rakan (ingen chican!) och efter start/mål-raken. Svängde även 45 grader istället för 90 grader efter långa rakan en gång och smakade lite gräs. Började inne i kurvan inse att ytterhjulen skulle hamna i gräset så tyckte då det var lika bra att köra rakt ut i istället för att riskera att sladda ut, och det gick ju fint. Skyller dock alla avåkningarna på bromsarna ![]() ![]() Framöver blir det att jobba på att köra mjukare samt att fortsätta titta längre fram. Behöver nog en klisterlapp på instrumenbrädan som påminner mig om det ![]() Knäppte bara lite tråkiga depåbilder, här är ett par stycken. Först en på min stolta springare ![]() ![]() ![]() Lite blandad maskinpark, kul! ![]() |
||||
Re:
Det är ju det som är så kul med banträffar av detta slaget. Man kan vara med och ha rolig oavsett material! Inte kan man vara säker på vilken bil som kommer vara snabbast heller, även om det just i fallet av de två bilarna ovan faktiskt var den som var snabbast på pappret som också var snabbast på banan... ![]() Har du fler fina bilder Johan? Kanske någon på en gammal 924 Turbo med lite klisterdekaler? ![]() |
||||
Vill bara tacka för en riktigt superb dag. Ordentligt med kul körning, bra och
inspirerande instruktörer. Starkt rekommenderat. Dessutom mycket trevligt och gentlemannamässigt ute på banan. Mycket porschar, få alfa's, men det var iaf en bmw till där idag ![]() R-däck står högt på önskelistan efter dagen, men michelin pilot höll ändå förvånansvärt bra, var ute 5 mil på raken i en stint, och chassit var inte så illa pinkat som jag trodde. Förbaskat kul dag och perfekt uppvärmning inför mantorp härnäst. om någon har åk-bilder är det alltid kul och välkommet ![]() och skönt att snabbaste bilen på papperet också var det på banan ![]() Fast ska väl tillägga att det var en 944 turbo som gick rätt jämnt både rakt fram och i kurvorna, så det fanns lite att jaga på också ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Re:
Jag knäppte inga kort alls, så jag var ju ännu sämre på dig än att fota då. ![]() ![]() |
||||
Mina Bridgestone Potenza RE040 (gatdäck) höll i rätt bra med faktiskt. Inte det ultimata greppen så klart, men nybörjare som jag är tycker jag iaf de är snälla och trevliga och köra med, gnisslar fint när man börjar närma sig gränsen. Och slitaget igår var inte så farligt heller, för den delen, trots ganska många bil på banan (~23 tror jag). Jag har inte så bråttom att börja köra med r-däck.
Största anledningen till däcksbyte skulle väl vara att gå ner till 15"/16" för att ha billigare däck att banåka med. |
||||
Re:
Öhhhmmm... var det du som åkte BMW M3an så åkte jag faktiskt ikapp dig... ![]() ![]() |
||||
Re:
Haha, ikapp på mina invarv och avkylningsvarv? ![]() ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Re:
Minns inte om jag blev omåkt någon gång annat än på långa rakan där effekten min inte räcker till mot motorstarkare bilar... ![]() ![]() |
||||
Re:
En gång in i esset, en gång ut ur esset, en gång ut ur torparn ![]() ![]() Men helt ärligt, du var en av dem som det tog längst tid att jaga ikapp förutom killen i den brunröda 944'a turbon som tyvärr slog av på rakan för nåt problem med bromsarna. Jag önskar r-däck, du får önska hästar istället ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Efter 23 Mil på sviestad så måste jag faktisk ändra åsikt om banan, den är faktiskt kul när man lär sig att hitta runt.
Tyvärr så hade jag pulserande bromsar som blev värre under dagen, nu skall lämna iväg skivorna på svarvning och hoppas få ihop skrotet till nästa helg. _________________ Tommy Andersson The speed was alright, but the corner was to tight. PCSR 8C 1:a 2012 PCSR Klass 8C 1:a 2011 PCSR klass 8B 1:a 2010 PCSR klass 8B |
||||
Re:
Sviestad har sin tjusning, har torparn som är en spännande inbromsning, skippar man dessutom chicanen på rakan så får man ju lite fartupplevelse också genom knicken. Banan har ett skönt flyt. Lite curbs så att det inte dras upp så mycket grus hade vart önskvärt dock. Vet att LMS haft gjutning på g ett tag, får se när det händer bara. Det var riktigt kul att köra bakom dig ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Re:
Aha... där ser man hur uppmärksam jag är... ![]() hmmm kanske ska leta reda på den där ICn jag har i garaget och höja laddtrycket lite... 40 hästar till kanske kan hjälpa. ![]() ![]() Jag tycker som du att det (som Åke sa i eftersnacket) kördes väldigt bra överlag och framförallt kördes det oerhört diciplinerat, inga problem att bli omsläppt på rakan av motorstarkare bilar vars förare kände att man var snabbare i kurvorna! ![]() |
||||
Re:
En av de bättre bandagar jag vart på ![]() ![]() Så tog tillfället i akt flera gånger att inte bara vara ute och köra egna varv. Ska nog ner och testa en vanlig gatbilskväll på sviestad också.. Det enda negativa var att min biljäkel sörplade närmare 4 liter per mil på banan. 3 tankar soppa den här helgen.. Varav två var för resa till från linköping, 40 mil med 0.9 i snitt, och 70-75 liter gick åt till 21 mil på banan... _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Re:
Det är precis så man ska göra, jag försöker göra detsamma om tillfälle ges! ![]() 4 l/mil ![]() |
||||
Re:
Blev lite chockad av förbrukningen, hade tankat fullt när jag åkte från stockholm, så hade ju drygt 40 liter soppa kvar i tanken, efter 11-12 mil på banan så åkte jag till statoil och fick i 57,5 liter soppa i tanken... Var på eftermiddagen, bytte växel genom esset och fick bättre fart genom att åka på trean där istället, mer understyrt på det sättet och lite mindre brett ![]() Torparn var faktiskt där jag tog ikapp flest, de flesta bromsade långt innan första konen som var utlagd, bromsar betydligt senare där(långt efter konen), trots högre fart och tyngre bil. Fast jag är iofs van att komma där på 5'ans växel dryga 200 blås med 250cc mc ner mot den böjen ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Re:
Bromsar också efter konen så där åker man som sagt ikapp många. Kondj-veln stod dock ivägen för det spår jag brukar ta i torparen... lite irriterande men samtidigt kul att försöka lära sig ett nytt spår. Är du van att åka hoj på Sviesta så har du ju inga mentala spärrar kvar... självklart kan du ju då åka fort! ![]() |
||||
Re:
Med plåtlåda och stödhjul är man ju i det närmaste odödlig ![]() ![]() ![]() _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Jag var ju knappast en av de snabbare, men även jag upplevde att man tog in på folk i Torparen när man väl stod på lite.
Fick min lilla räka att dra ca 3 liter milen ![]() ![]() |
||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
1, 2 >> 3693 besök totalt |